Scania.NL / Beers.NL
Zoeken Dealers Contact
Disclaimer
R-serie - gewichtsbesparing tot 270 kg
04/04/2004
Tot 270 kg gewischtsbesparing dankzij lichter frame, lichtere
luchtvering en lichtgewicht koppelschotel (klik voor grotere foto)
Sinds hun introductie in 1995, zijn de Scania 4-serie modellen
gemiddeld bijna 400 kg lichter geworden dankzij Scania's niet
aflatende inspanningen om nog meer gewicht te besparen. Het gewicht
van de R-serie modellen is met nog eens 270 kg - afhankelijk van het
model en de specificaties - verlaagd. Scania heeft dit bereikt door
gebruik te maken van lichtere componenten voor het chassis, de
hulpsystemen van de motor en de cabine.
De belangrijkste bijdragen aan de gewichtsbesparing worden geleverd
door een optionele combinatie bestaande uit een nieuw, dunner frame
dat 7 mm dik is en van een sterkere staalsoort is gemaakt, de nieuwe
luchtvering achter en een lichtere koppelschotel voor 4x2 trekkers.
De nieuwe luchtvering achter heeft vier balgen. De wegligging en
rij-eigenschappen zijn verder verbeterd dankzij een bovenste
reactiestang en een lagere, gecombineerde torsie- en stabilisatorstang
die de vrachtauto goed op koers houdt en de stabiliteit vergroot. Het
karakteristieke "knikken" waar sommige trekkers met een korte
wielbasis last van hebben, is praktisch geëlimineerd. De veerweg gaat
van 210 mm omhoog tot 85 mm omlaag. De totale gewichtsbesparing van de
nieuwe luchtvering achter is circa 40 kg vergeleken met de
twee-balgsuitvoering.
De lichtgewicht koppelschotel kan direct op het frame worden
gemonteerd, zonder balk- of montageplaat. . De bereikte
gewichtsbesparing bedraagt circa 85 kg.
Het frame van 7 mm kan een gewichtbesparing van maximaal 90 kg
opleveren vergeleken met een zelfde frame van 8 mm. Extra sterkte en
torsiestijfheid zijn gewaarborgd dankzij een gesloten dwarsbalk aan de
achterkant.
Ook bij de cabineophanging, de stuurinrichting en het persluchtsysteem
van de R-serie zijn gewichtsverlagingen gerealiseerd.
Intelligent persluchtsysteem
Het persluchtsysteem op de R-serie heeft een nieuwe compressor die
elektronisch geregeld wordt om lucht - en dus brandstof - te besparen.
Het systeem meet continu de luchtdruk en bouwt de druk niet op wanneer
de motor aan het trekken is, tenzij de ondergrens wordt genaderd.
In plaats daarvan wordt de druk opgebouwd wanneer het voertuig gewoon
rolt of aan het afdalen is. De systeemdruk is 1 bar hoger dan
voorheen. Deze extra marge betekent dat de druk pas later hoeft te
worden opgebouwd.
Deze aanpassingen kunnen op zichzelf al leiden tot een
brandstofbesparing van 1%.
© Copyright Scania 2004 All rights reserved.
Beers Bedrijfsauto