Beers Bedrijfsauto

Scania.NL / Beers.NL
Zoeken Dealers Contact Disclaimer

R-serie - gewichtsbesparing tot 270 kg

04/04/2004

Tot 270 kg gewischtsbesparing dankzij lichter frame, lichtere luchtvering en lichtgewicht koppelschotel (klik voor grotere foto) Sinds hun introductie in 1995, zijn de Scania 4-serie modellen gemiddeld bijna 400 kg lichter geworden dankzij Scania's niet aflatende inspanningen om nog meer gewicht te besparen. Het gewicht van de R-serie modellen is met nog eens 270 kg - afhankelijk van het model en de specificaties - verlaagd. Scania heeft dit bereikt door gebruik te maken van lichtere componenten voor het chassis, de hulpsystemen van de motor en de cabine.

De belangrijkste bijdragen aan de gewichtsbesparing worden geleverd door een optionele combinatie bestaande uit een nieuw, dunner frame dat 7 mm dik is en van een sterkere staalsoort is gemaakt, de nieuwe luchtvering achter en een lichtere koppelschotel voor 4x2 trekkers.

De nieuwe luchtvering achter heeft vier balgen. De wegligging en rij-eigenschappen zijn verder verbeterd dankzij een bovenste reactiestang en een lagere, gecombineerde torsie- en stabilisatorstang die de vrachtauto goed op koers houdt en de stabiliteit vergroot. Het karakteristieke "knikken" waar sommige trekkers met een korte wielbasis last van hebben, is praktisch geëlimineerd. De veerweg gaat van 210 mm omhoog tot 85 mm omlaag. De totale gewichtsbesparing van de nieuwe luchtvering achter is circa 40 kg vergeleken met de twee-balgsuitvoering.

De lichtgewicht koppelschotel kan direct op het frame worden gemonteerd, zonder balk- of montageplaat. . De bereikte gewichtsbesparing bedraagt circa 85 kg.

Het frame van 7 mm kan een gewichtbesparing van maximaal 90 kg opleveren vergeleken met een zelfde frame van 8 mm. Extra sterkte en torsiestijfheid zijn gewaarborgd dankzij een gesloten dwarsbalk aan de achterkant.

Ook bij de cabineophanging, de stuurinrichting en het persluchtsysteem van de R-serie zijn gewichtsverlagingen gerealiseerd.

Intelligent persluchtsysteem
Het persluchtsysteem op de R-serie heeft een nieuwe compressor die elektronisch geregeld wordt om lucht - en dus brandstof - te besparen. Het systeem meet continu de luchtdruk en bouwt de druk niet op wanneer de motor aan het trekken is, tenzij de ondergrens wordt genaderd.

In plaats daarvan wordt de druk opgebouwd wanneer het voertuig gewoon rolt of aan het afdalen is. De systeemdruk is 1 bar hoger dan voorheen. Deze extra marge betekent dat de druk pas later hoeft te worden opgebouwd.

Deze aanpassingen kunnen op zichzelf al leiden tot een brandstofbesparing van 1%.

© Copyright Scania 2004 All rights reserved.