Plattelandstoerisme krijgt nieuwe impuls
Het platteland in de oostelijke regio van Nederland moet
aantrekkelijker gemaakt worden voor de (internationale) toerist.
Toerisme is een kansrijke vorm van plattelandsvernieuwing die goed
aansluit op de trends in de markt. Belangrijk kernpunt is dat
belemmeringen voor ondernemers, zoals onduidelijke wet- en
regelgeving, worden opgeheven. Voor een deel kan de provincie hier een
rol in spelen. Veel hangt echter af van het rijk. De ontwikkeling van
een Plattelandsmagazine voor Oost-Nederland is één van de projecten
die in dit plan wordt genoemd.
Plattelandstoerisme gaat over het gebruik van het platteland als
recreatieruimte voor de toerist. Meer toerisme betekent ook meer
economische activiteit in de regio. Naast eigen activiteiten van de
provincies, zoals het zorgen voor een goede afstemming tussen het
beleid van de gemeenten voor wat betreft wet- en regelgeving, worden
ook van de regio's initiatieven verwacht.
De beide provincies nodigen de regio's -gemeenten,
belangenorganisaties, ondernemers, boeren en burgers- uit om samen met
aansprekende projecten te komen. Het gaat vooral om innovatieve
producten waarbij regionale aspecten een grote rol spelen. Spreiding
en differentiatie in het aanbod spelen een belangrijke rol waarbij
behoud van kwaliteit, benutten van de streekcultuur en een vitaal
platteland kernbegrippen zijn. Bij plattelandstoerisme staat volgens
GS de sfeer van het platteland centraal.
De Regionale Bureaus voor Toerisme (RBT) staan centraal bij de
regionale samenwerking, productontwikkeling en marketing. Ze worden
daarbij ondersteund door het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme
(GOBT). Dit bureau neemt de (internationale) marketing voor haar
rekening. Financiering van projecten vindt plaats vanuit bestaande
Europese, rijks en provinciale subsidieregelingen.
© 2004 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel