april 2004
Gemeente investeert in betrokkenheid van ouders bij Haags onderwijs (5
april)
Een aantal scholen in Den Haag krijgt de komende twee jaar extra geld
om de betrokkenheid van ouders bij de school van hun kind te
vergroten. Dat is een van de voorstellen uit het rapport `Meer Kansen
met Ouders', waarin de gemeente Den Haag een plan van aanpak
presenteert om ouderbetrokkenheid te versterken. Het rapport wordt 7
april in de raadscommissie voor Onderwijs, Sociale zaken, Cultuur en
Integratie besproken.
De gemeente en Haagse scholen vinden het belangrijk ouders te
betrekken bij de schoolloopbaan van hun kind. De ontwikkeling van
kinderen stimuleren kan immers niet zonder de betrokkenheid van hun
ouders. Daarnaast krijgen leerkrachten zo inzicht in de culturele
achtergronden van kinderen en hun ouders en kunnen zo kinderen en
ouders beter begrijpen. Het vergroten van ouderbetrokkenheid is dan
ook een van de doelstellingen van het lokale onderwijsbeleid in Den
Haag.
Resultaten
Scholen en peuterspeelzalen investeren al jaren in initiatieven om
ouders te betrekken bij het onderwijs. Deze investeringen leveren niet
altijd de gewenste resultaten op. Scholen blijven aangeven behoefte te
hebben aan betere ouderactiviteiten en ervaren communicatieproblemen
met ouders. Ook zijn de doelstellingen van projecten om
ouderbetrokkenheid te vergroten niet duidelijk gesteld en is het niet
duidelijk wat de omvang van de doelgroep is en wat het bereik van de
verschillende activiteiten. Door het wegvallen van ID-banen is het
bovendien niet meer mogelijk om ID'ers in te zetten als assistent
ouderbetrokkenheid.
Meer Kansen met Ouders
In het rapport `Meer Kansen met Ouders' worden voorstellen gedaan om
de komende jaren de relatie tussen ouders en school te verbeteren. Eén
van die voorstellen is een onderzoek naar de vraag van ouders, met
name uit moeilijk bereikbare groepen. Ook moet er een
kosten-batenanalyse worden gemaakt van oudereducatie en wordt
voorgesteld peuterleidsters een training interculturele communicatie
aan te bieden. Daarnaast is het belangrijk dat er een beleidskader
over ouderbetrokkenheid komt, waarin heldere beleidsdoelstellingen en
evaluatiemomenten staan bestreven.
Op verzoek van de Haagse scholen heeft de gemeente gekozen voor een
aanpak waarbij ongeveer zes scholen extra middelen krijgen. Met deze
middelen kunnen de scholen twee jaar intensief en planmatig op het
thema ouders inzetten. Na een jaar is er een voortgangsrapportage met
aandacht voor concrete werkbare opbrengsten. Na twee jaar worden
geslaagde initiatieven omgezet in structureel schoolbeleid en kunnen
andere scholen starten met een vergelijkbaar project. Deze scholen
kunnen uiteraard gebruik maken van de ervaringen van de eerste zes
scholen.
Gemeente Den Haag