06-04-2004
Ford Transit Connect X-Press
Wat zou het resultaat zijn in het onwaarschijnlijke geval dat de
praktische Ford Transit Connect-van met zijn lage dak werd
gecombineerd met de motor en de remmen van de Focus RS, die met zijn
prestatievermogen aan de top van het assortiment staat?
Het antwoord is de 'vantastische' Transit Connect X-Press, de snelste
en meest spectaculaire versie van de uiterst veelzijdige kleine
Ford-bedrijfsauto die ooit op de weg is gezien.
De X-Press is lager (maar liefst 70 mm) en sportiever (met 18-inch OZ
lichtmetalen wielen) en qua uitlaatgassen lijkt hij meer op de Ford
Focus RS die deelnam aan het World Rally Championship. Het valt dan
ook niet te ontkennen dat dit een heel speciale Transit Connect is.
Zelfs als u de integrale racewagenachtige rolkooi die in deze unieke
wagen is gemonteerd, over het hoofd ziet, zult u het parelwitte
verfwerk en de driekleurige X-Press-logos niet kunnen missen.
Extravert? Zeker, maar niet overdreven!
Robuuste Ford-constructie
Hoofdingenieur van de X-Press, Paul Sluimer, legt uit: "De Transit
Connect is om te beginnen al zon ongelofelijk sterke en dynamische
auto dat we vanaf de start van het project wisten dat het haalbaar
was. Sommige componenten van de aandrijving en ophanging worden
gedeeld met Ford Focus, dus de transformatie was relatief eenvoudig
vanuit het standpunt van de ingenieurs bekeken. Nu hebben we een
unieke bedrijfsauto die prestaties levert als geen andere. We schatten
dat hij binnen 7 seconden van 0 tot 100 km/u kan accelereren en een
topsnelheid heeft van 210 km/u. En zoals je zou verwachten van een
Ford, hij rijdt, stuurt en stopt als een sportauto.
De oppervlakkige toeschouwer zal zich, na de Transit Connect X-Press
te hebben gezien en gehoord, wellicht afvragen hoe een kleine en
anderszins duidelijk verstandige groep Ford-ingenieurs, werkzaam in
het testcentrum van Ford of Europe in het Belgische Lommel (Lommel
Proving Ground), op het idee is gekomen om zon onwaarschijnlijke
machine in elkaar te zetten. Die toeschouwer zal waarschijnlijk
verrast zijn om te horen dat er uiterst solide redenen zijn voor het
maken van de Transit Connect X-Press!
Om te beginnen was het team van toegewijde ingenieurs dat de Transit
Connect-serie heeft ontwikkeld, erop gespitst om op een overduidelijke
manier te laten zien hoe sterk en veelzijdig die auto wel is. De
gedachte om een uitstekend presterende 215-pk motor met turbolader en
intercooling te installeren in zon auto zonder al te veel
aanpassingen, zou absurd zijn als de basisconstructie niet zo robuust
was.
De X-Press laat nog eens duidelijk zien dat de Transit Connect niet is
gebaseerd op het aangepaste platform van een personenauto, maar
helemaal nieuw is ontwikkeld met in het achterhoofd de niet aflatende
hoge eisen die overal worden gesteld aan intensief gebruikte
bedrijfsauto´s.
Het onderstreept ook nog eens dat het streven van Ford om autos te
ontwikkelen die een uitstekende rijervaring bieden, niet beperkt
blijft tot personenautos, maar zich ook uitstrekt tot bedrijfsauto´s.
De Transit Connect is alom geprezen om zijn rijkwaliteit en het was
daarom voor het X-press-team geen probleem om de oorspronkelijke
ophanging grotendeels intact te laten.
Lange ervaring met prestaties
De Transit Connect X-Press is de nieuwste auto in een gedenkwaardige
reeks spectaculaire en unieke Ford-bedrijfsauto´s die in de loop van
de tijd zijn geproduceerd om het grote publiek er aan te herinneren
welke rol deze geliefde werkpaarden spelen in het bedrijfsleven, in
Europa en in andere delen van de wereld.
Het begon in de late jaren zestig met de oorspronkelijke Transit
Supervan, met zijn in het midden geplaatste grote V8-motor, en vond in
de jaren tachtig een vervolg in de met een Cosworth aangedreven en op
Formule 1-auto´s geïnspireerde modellen Supervan 2 en 3. Wat korter
geleden bewees de op rallys gerichte Ford Transit WRT dat de Transit
nog altijd even sterk is. Dat voertuig kreeg zelfs een belangrijke
ondersteunende rol toebedeeld in een Playstation 2-rallygame, samen
met de Ford Focus RS WRC.
De Transit Connect X-Press is fysiek dan wel iets kleiner dan zijn
alom geliefde voorgangers, maar het blijft een krachtpatser.
RS en LCV: een perfecte combinatie!
De basisingrediënten van de sportieve Focus RS en de sterke Transit
Connect Light Commercial Vehicle vormen in de X-Press een perfecte
combinatie.
Van de Focus RS komt de pure kracht van de 215-pk (158 kW), 2,0-liter
16-kleps Duratec RS-motor met turbolader en intercooling. Het maximale
koppel van 310 Nm wordt overgebracht op de voorwielen via een zware
AP-racekoppeling, een robuuste vijftraps versnellingsbak met korte
schakelbeweging en een op de motorsport geïnspireerd
Quaife-differentieel met beperkte slip. Ook bekend van de Focus RS
zijn de
325-mm Brembo geventileerde schijfremmen voor die zijn gekoppeld aan
massieve 280-mm schijven achter.
Wat betreft de ophanging is de X-Press bijna helemaal gelijk aan de
Transit Connect.
Wel moet worden opgemerkt dat de voorophanging nieuw is ontworpen en
verlaagd met verbeterde offset-spiraalveren en door Sachs geleverde
racedempers. De onderste draagarmen zijn herzien en hebben nu een
verhoogd rolcentrum en er is een 23-mm stabilisatorstang met unieke
montage van de rollagers. Achter is er de verlaagde rijhoogte en er
zijn verbeterde bladveren van Olgun Celik en een 22-mm
stabilisatorstang met speciale rollagers.
De cabine doet onmiskenbaar denken aan de Transit Connect, maar er
zijn een paar opvallende wijzigingen, zoals de kuipstoelen in
Sparco-raceleer en Alcantara afwerking in zwart en wit, plus een Ford
Racing-intercomsysteem voor bestuurder en bijrijder. De X-press is
uitgerust met een uniek stuurwiel, een van zachte bekleding voorzien
interieur en een middenconsole met de bekende RS-startknop, plus een
geheel nieuwe instrumentenbehuizing met nieuwe afbeeldingen en
instrumenten, zoals een turboboost-meter en schakellicht.
Het eindresultaat zal bij iedereen die in contact komt met de auto,
zeer in de smaak vallen, maar hen wellicht ook een beetje verward
achterlaten. Die verwarring heeft misschien iets te maken met het feit
dat de Transit Connect X-Press zon perfecte combinatie van
onwaarschijnlijke partners is!
Met liefde ontwikkeld
De Transit Connect X-Press werd eind 2003 door een klein team van
Ford-ingenieurs ontwikkeld in het testcentrum van Ford in het
Belgische Lommel. Projectmanager, Philippe Castro, gebruikte al zijn
overredingskracht om belangrijke specialisten ertoe te bewegen in hun
vrije tijd aan de auto te werken.
"Het was eigenlijk niet zo moeilijk," geeft Castro toe. "Toen iedereen
begreep waar we mee bezig waren, boden ze allemaal aan om in hun vrije
tijd te helpen bij het maken van speciale onderdelen of het werken aan
de auto. Het was echt liefdadigheidswerk´ en omdat we eigenlijk
allemaal autogekken zijn, zijn we erg blij met het eindproduct."
Het Lommel-team vroeg ook enkele belangrijke Ford-leveranciers om hen
te helpen met speciale en zeer belangrijke onderdelen. Sachs was graag
bereid een aantal racedempers te leveren, Olgun Celik leverde
verbeterde achterbladveren en Bosal zorgde voor een
sportuitlaatsysteem met afgestemde lage tegendruk en verhoogd volume.
Zonder de steun en het enthousiasme van deze specialistische
leveranciers was het eindresultaat beslist niet mogelijk geweest.
BedrijfsautoRAI