Gemeente Edam-Volendam

Nieuwsberichten

06-04-2004
Antwoorden van burgemeester Van Beek op 10 vragen

Regio
Bij de aanstelling is er ook aandacht gevraagd voor de rol van Edam-Volendam in de regionale omgeving. We hebben (nog steeds) een ROA, hoewel met een andere rol als vroeger, het ISW (samenwerking binnen waterland). Hoe staat het daarmee?

ISW:
Het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Waterland is onze verplichte (sub)regionale samenwerking, gebaseerd op de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Naast het gemeenschappelijk uitvoeren van een aantal (van oorsprong) gemeentelijke taken is de onderlinge afstemming van beleidsonderdelen, waarmee we gezamenlijk sterker staan dan alleen, een belangrijke legitimatie van het ISW. Sommige beleidsvelden moeten (wettelijk) gemeenschappelijk worden opgepakt en sommige beleidsvelden doen we op vrijwillige basis gezamenlijk met de regiogemeente. Meerdere raadsleden en wethouders van Edam-Volendam maken deel uit van het bestuur van de ISW. De burgemeester van Purmerend is voorzitter en jullie burgemeester is vice-voorzitter. In het oogspringende (thans nog) onder het ISW vallende taken zijn m.n.: Streekmuziekschool (met een afdeling in onze gemeente), Streekarchief, GGD, Schoolbegeleidingsdienst en Regionaal Indicatieorgaan (voor sociaal-medische indicatiestelling WVG, invalidenparkeerplaatsen e.d.). Verder is er, zoals gezegd, op tal van gemeentelijke beleidsvelden (w.o. milieu, volkshuisvesting, economische zaken, gemeenschappelijke inkoop) onderlinge samenwerking. Wat betreft de toekomst van de ISW, is op initiatief van het dagelijks bestuur een discussie gestart over een afslankingsoperatie voor het ISW. Dit om de kosten te drukken en de bestuurlijke drukte te verminderen. Dat zal wel enige tijd vergen, omdat zorgvuldig omgegaan moet worden met de rechtspositie van de medewerkers en met de belangen van met name de kleinere gemeenten.

ROA:
Edam-Volendam neemt bestuurlijk deel aan de ROA. De gemeente heeft twee vertegenwoordigers van het college in de regioraad. We nemen ook deel aan enkele commissies en alle collegeleden nemen deel aan de regionale portefeuillehoudersoverleggen. Van belang is dat het Regionaal Orgaan Amsterdam (een zgn. WGRplus regio, als opvolger van het kaderwetgebied) op een aan aantal beleidsonderdelen de rol van de provincie overneemt. Naast bijvoorbeeld onderdelen van het regionale volkshuisvestingsbeleid, openbaar vervoer, jeugdzorg, verkeer- en vervoerbeleid, economisch beleid is voor onze gemeente vooral de infrastructuur van belang. Bepaalde gelden die anders via de provincie zouden worden geïnvesteerd, worden nu rechtstreeks via de ROA beschikbaar gesteld.


1 jaar burgemeester
Nog een maand en het eerste jubileum zit er op in onze gemeente. 1 jaar burgemeester. Hoe is dat bevallen?
Uitstekend! Na een periode van wethouderschap in mijn geboorteplaats en bijna twee periodes als burgemeester in mijn vorige gemeente, is Edam-Volendam een mooie volgende stap gebleken. Nieuwe uitdagingen, nieuwe problemen, nieuwe kansen. Een heerlijke gemeente om in te wonen en in te werken. Mensen, bedrijven, verenigingen en ambities die blijven boeien en inspireren. De voorzieningen, zeker afgezet tegen de omvang van de gemeente en het feit dat er twee kernen zijn, zijn uitstekend. Iedere kern heeft zijn eigen karakter en blinkt op vele fronten uit. Ik heb me de afgelopen tijd vaak afgevraagd, waarom niet iedereen net zo trots is op zijn eigen omgeving, als ik dat nu al ben. Zeker als je het echt goed afzet tegen vele andere gemeenten, waar ook in het land, kom je tot de conclusie dat het hier uitstekend toeven is. De moeite waard om er samen positief de schouders onder te zetten en er voor te waken dat we ons laten meeslepen in een soort van negatieve beeldvorming. Het is me aan de andere kant zeker niet gemakkelijk gevallen, dat eerste jaar. Daar heeft nadrukkelijk ook de Nieuwjaarsramp een grote rol in. Een ramp, waarvan de dramatische gevolgen op vele fronten in de gemeenschap nog lang tastbaar zullen zijn. Dat vraagt enorm veel van alle betrokkenen en de nabestaanden. Ik ben bij mijn werk in deze gemeente blij dat ik al "enige" ervaring had. Een startende burgemeester zou hier een hele zware dobber hebben. Als ik -wat betreft de keuze om juist in deze functie hier in Edam-Volendam aan de slag te gaan- de balans opmaak, kom ik al snel tot de conclusie dat de positieve kant duidelijk overheerst. Joke (mijn vrouw) denkt daar precies hetzelfde over. Er gebeurt zo ontzettend veel op allerlei fronten, dat ik nu al wel een boek zou kunnen schrijven over mijn leven als burgemeester in Edam-Volendam. Helaas geen tijd. Of liever gezegd: gelukkig geen tijd!

Burgerparticipatie
Eén van de belangrijke zaken voor een burgemeester is burgerparticipatie in het bestuurlijk/gemeentelijk proces. Wanneer kunnen we daar in onze gemeente de eerste zaken van merken? Ook deze vraag is een wereld van discussie op zichzelf. Een erg belangrijke discussie overigens. Burgerparticipatie is misschien wel een van de moeilijkste opgaven voor de komende tijd. Want wat is "burgerparticipatie"? Iedereen heeft daar een geheel eigen beeld bij. Is het voorlichting? Is het inspraak? Is het meedenken? Is het bepalen? Ook de grenzen worden verschillend ervaren. Er is vanzelfsprekend de grootste behoefte aan inspraak, als er directe belangen van mensen of groepen van mensen aan de orde zijn. Dat zie je ook op de publieke tribune en in de krant. Veel moeilijker is mensen te interesseren voor burgerparticipatie als het om zaken gaat die meer het algemene belang aangaan. Met name de afweging `persoonlijk belang versus eigen belang` is een lastige als je in je directe omgeving met de (vaak negatieve) gevolgen wordt geconfronteerd. Als we niet oppassen kan Burgerparticipatie ook een bron van frustratie zijn. Want je moet beseffen dat uiteindelijk de raad een besluit moet nemen (zonder last en ruggespraak) en als dat besluit anders uitpakt dan de insprekers willen, zijn de rapen gaar. Participatie is iets anders dan `je gelijk krijgen`. Er zal dus vooraf goed duidelijk moeten worden gemaakt wat de marges en grenzen zijn van de participatie, opdat men zich later niet bekocht voelt. Als dit laatste het geval is, verliest men het vertrouwen in de politiek en is ook burgerparticipatie daarmee een onbegaanbare weg geworden.

Als de marges vooraf duidelijk worden aangegeven en achteraf duidelijk wordt gemaakt wat er met die inspraak is gedaan, kan het volgens mij heel goed werken. Burgerparticipatie vereist volgens mij een vertrouwensbasis. Ik kan helaas niet zeggen dat iedereen dit vertrouwen in de politiek uitstraalt. Omdat je de `zwijgende meerderheid` per definitie niet hoort, overheerst er al snel een sfeer van argwaan. Er gebeurt ook veel en heel veel zaken hebben te maken met het beslag op de krappe ruimte in deze gemeente. Vanuit het algemeen belang is het noodzakelijk om een generatie vooruit te denken, deze gemeente groeit immers behoorlijk door, maar de huidige generatie moet oordelen. Daarenboven zijn de denkbeelden erg divers en is de populatie aan een behoorlijke verandering onderhevig. Burgerparticipatie moet beginnen bij de politieke partijen. Daar kan een burgemeester (die geacht wordt alleen bestuurder te zijn) niet erg bepalend in zijn. De ingrijpende besluiten worden door het politieke bestuur genomen, daar moet dus de invloed starten. Ik roep dus iedereen op om niet met de rug naar de politiek te gaan staan, maar vanuit de basis invloed uit te oefenen en actief deel te nemen aan de politieke discussie. Anders rest alleen het reageren achteraf en neemt de kans op negatieve frustratie (over het gebrek aan invloed) toe. Als een burgemeester in de toekomst (bij een vrije
burgemeestersverkiezing) wellicht een eigen verkiezingsprogramma moet/mag hebben, dan verandert zijn/haar rol wel ingrijpend. Een nadeel is dan wel dat hij/zij veel minder onafhankelijk wordt en in feite onderdeel van het politieke krachtenveld zal zijn. Een voordeel is (vanuit het ambt geredeneerd) dat je werkelijk `iets te vertellen` krijgt. Ik vind overigens de risico`s groter dan de kansen. Veel macht bij 1 persoon is iets dat in onze Nederlandse verhoudingen niet zo past. Het is niet voor niets zo dat de minister-president niet rechtstreeks gekozen wordt. Dat geldt overigens ook voor ministers, wethouders, Commissaris van de Koningin, Gedeputeerden, Dijkgraaf. De tijd zal het leren wat er van komt.

Ik heb nog niet veel gezegd over concrete initiatieven op het gebied van burgerparticipatie. Onlangs heeft een werkgroep uit de Raad (onder mijn voorzitterschap) een notitie aan de Raad aangeboden. Op dit moment volsta ik (anders wordt het wel erg lang) met het uitspreken van de hoop dat het steeds beter gaat lukken om in Edam-Volendam burgers vroegtijdig bij grote projecten te betrekken en dat er in de politiek ruimte zal zijn voor het bespreken van meerdere aangedragen alternatieven. Daar zijn aanbevelingen voor gedaan. Je moet er wel tijd en geld voor uittrekken, want een uitgebreide burgerparticipatie moet zorgvuldig gebeuren.

Leuk
Vindt u politiek leuk?
Eerlijk gezegd vind ik besturen leuker dan politiek bedrijven. Anders was ik wel in de politiek gebleven. Nu heeft het burgemeestervak wel heel veel raakvlakken met de politiek. Maar dan meer vanuit een eigenstandige rol en meer als spelverdeler dan als verdediger, middenvelder of spits. Laat staan als topscoorder. Die raakvlakken met het politieke krachtenveld vind ik overigens wel heel boeiend en soms mis ik ook nog wel een beetje die politieke rol. Vroeger als raadslid en ook nog wel als wethouder, zat je midden in de politieke arena. De plaats waar je gemakkelijker rond voor je standpunten kon uitkomen. Nu
-in een positie boven de partijen- word je geacht daar veel terughoudender in te zijn. Je begrijpt misschien wel dat ik af en toe graag wat prominenter aan de inhoudelijke discussie zou willen meedoen, maar dan zou ik mijn speelruimte (in de huidige structuur) al snel verliezen.

Aan de andere kant kan ik nu waarschijnlijk wat meer betekenen voor de mensen die zich niet op het politieke vlak begeven. Of in een vertrouwenssfeer zaken aan de orde stellen. Met bemiddelen en `informeel gezag` kun je ook wel iets. Aan afspraken en maatschappelijke contacten in ieder geval geen gebrek. Kennelijk zien veel mensen een rol voor 'de burgemeester' weggelegd. Maar dan ben ik altijd wel realistisch: de (meeste) besluiten worden in de politiek genomen. Misschien voel ik het verkeerd aan (daar moet je altijd rekening mee houden) maar mijn samenwerking met alle politieke partijen (ieder met respect voor de eigen verantwoordelijkheid) verloopt constructief. De vergaderingen (zowel in college als raad) staan op het punt van die persoonlijke samenwerking nooit onder een ongezonde spanning. Ik doe mijn best om dat zo te laten (aanspreekbaar voor iedereen, ongeacht de kleur van de partij) en moet de betrekkelijkheid van mijn rol in een uiteindelijke beslissing voor lief nemen. Dat is immers `part of the job`.

Verschillen
Er zullen wel grote verschillen zijn in de gemeentes waar je als burrie bent geweest. Wat is het meest opvallende? De verschillen zijn best groot. Er gebeurt hier meer. Er is doorgaans ook een grotere `felheid`. Zowel in de wijze van politiek bedrijven als in het enthousiasme waarmee heel veel zaken worden georganiseerd. De ambities zijn groter. De mensen stellen hogere eisen aan de omgeving en zijn duidelijk kritischer. De wijze hoe men omgaat met onwelgevallige besluiten is directer en harder. Ik heb het nu even niet over de fysieke aspecten van de gemeente (ligging, omgeving, voorzieningen e.d.), maar over de sfeerkenmerken. Men is over het algemeen erg zelfbewust en veel mensen hebben een uitgesproken mening over zaken. Althans degenen die zich in het debat mengen. Daarbij valt me wel op dat de verschillen in opvattingen vrij groot zijn. Misschien had ik onbewust wat meer saamhorigheid verwacht. Die saamhorigheid is er overigens wel heel duidelijk als er een beroep wordt gedaan op maatschappelijke inzet of om onderling hulp te bieden. Men is naar de gemeente toe erg terughoudend (soms zelfs wat wantrouwend), als ik dat vergelijk met de vorige gemeentes. Terwijl de objectieve criteria (zoals een lagere belastingdruk en betere voorzieningen) het tegendeel zouden veronderstellen. De directheid, de ambitie en de mentaliteit om zich `niet de kaas van het brood te laten eten` bevalt me overigens prima. Ik probeer zelf ook om de dingen bij hun naam te noemen. Minder te spreken ben ik over de soms erg nadrukkelijke wijze van sommigen om het meer op de persoon dan op de zaak te spelen. Dat baart me wel zorgen. De effecten op de publieke opinie kunnen erg groot zijn. Altijd dreigt het gevaar van een collectieve hetze. Dat moeten we niet willen met elkaar!

Pius X / duaal bestel
Wat voor gevoelens/gedachten heeft u over de hele heisa rond het nieuwe Pius X-gebouw? Tijdens de laatste raadsvergadering heeft u de volgende uitspraak gedaan: "9000 handtekeningen is geen democratie" U heeft de afgelopen week op Love-tv kunnen zien welke emoties deze uitspraak van u los gemaakt heeft. Bent u echt van mening dat ons lokaal democratisch bestel opgehangen moet worden aan de periode van 4 jaar waarvoor wij onze voorgangers gekozen hebben? Is er dan tussentijds geen enkel middel meer voor de bevolking om deze voorgangers op hun fouten te wijzen en ze naar huis te sturen? Bent u het niet met me eens dat dit het failliet is van ons nieuw duaal stelsel ? Immers: de coalitie-partijen blijven elkaar steunen, terwijl er handjeklap gespeeld wordt over wie wat voor elkaar wil krijgen. Jullie in Volendam dat, dan wij in Edam dit... (nieuwe) Individuele raadsleden moeten het lied zingen van de partij-top, anders.... Hoe groot acht u de kans dat (mede door de oplopende onvrede binnen de Volendammer bevolking met betrekking tot het handelen van deze coalitie) na de (jarenlange) procedures van de Populierlaan bewoners, er na de volgende verkiezingen alsnog het besluit komt dat het de locatie Zeestraat gaat worden. Met andere woorden: Zou het in de praktijk mogelijk zijn dat het CDA/PvdA/VVD besluit in de prullenbak gaat verdwijnen ?
Dat is een hele serie vragen! Ik zal proberen de highlights er uit te halen. "9000 handtekeningen is geen democratie": Zo zwart-wit weergegeven is het inderdaad een stelling die terecht vragen oproept. Gezegd is natuurlijk dat de uiteindelijke besluitvorming plaatsvindt, binnen ons bestuurlijk systeem, in de democratisch gekozen gemeenteraad. Alleen die vertegenwoordigende rol van de raadsleden is de formele democratie. Ik wil daarmee handtekeningacties niet tot ondemocratisch bestempelen. Integendeel, het is een legitieme uiting, evenals een volksraadpleging in bepaalde omstandigheden, inspraak, demonstratie, enquête, burgerparticipatie, ingezonden brieven, petities enz. die past in ons democratisch bestel. Ze zijn gericht op beïnvloeding van de democratische besluitvorming. In die zin meer een uiting van de 'informele' democratie of 'actiedemocratie'. Maar dan wel als instrument, als middel om opvattingen onder de aandacht te brengen en niet als vervanging voor de besluitvorming in de raad. U kunt en mag van mij geen andere stelling verwachten. Een raadslid moet uiteindelijk zonder last en ruggespraak kunnen besluiten. Anders zou het raadslidmaatschap geen meerwaarde meer hebben.

De mate waarin ieder raadslid dergelijke acties meeweegt in zijn stem is dan ook voor de verantwoordelijkheid van dat raadslid. Dat hangt samen met de totale afweging van belangen, feiten en omstandigheden De belangen die luid en duidelijk worden gecommuniceerd versus de belangen die men als algemeen belang beschouwt in een bepaalde zaak. Wat ik dus vooral heb gezegd, is dat het geen vervanging is voor democratische besluitvorming. In die zin zou bijvoorbeeld een volksraadpleging die door de raad zelf zou worden georganiseerd (met eenduidige vraagstelling) dichter bij `democratie` komen dan bijvoorbeeld een actie vanuit een specifieke belangengroep zelf. Dat moet je meewegen. Het zal bij een 'eigen raadpleging' praktisch ondenkbaar worden om als raad die uitkomst te negeren. Daarom zijn er waarschijnlijk ook zo veel verschillende opvattingen over de wenselijkheid van referenda in ons Nederlandse politieke systeem. Zorgvuldigheid moet gewaarborgd zijn.

Natuurlijk gaat er ook invloed uit van (tegen)acties van belangengroepen of gedupeerden. Of van de voorstanders, al zie je dat soort acties veel minder. Het heeft zeker invloed op het raadswerk. Het is voor een raadslid doorgaans immers eenvoudiger om met de uitkomst van zo'n actie of demonstratie mee te gaan, dan om nadrukkelijk tegen die stroom in te roeien en zich daarmee het ongenoegen (of de woede) van een grote groep mensen op de hals te halen. Aan de andere kant heeft, zoals gezegd, ieder raadslid een eigen verantwoordelijkheid. We moeten ook beseffen dat er misschien heel weinig meer zal gebeuren als alle besluiten alleen gebaseerd kunnen worden op een 'actiedemocratie'. Het is vaak een dilemma. Het is ook niet aan mij -dat zou incorrect zijn- om daarover een oordeel uit te spreken. U mag dus van mij verwachten dat ik reageer met een meer staatsrechtelijke benadering. Het is ook niet zo dat raadsleden gemakkelijk of lichtzinnig omgaan met het verkregen kiezersmandaat. Men worstelt regelmatig met de eigen afwegingen om tot een uiteindelijk afgewogen standpunt te komen. Het is altijd een balans die doorslaat na persoonlijke weging van de voor- en nadelen. Dat die weging doorgaans in fractieverband plaatsvindt hangt opnieuw samen met ons politieke systeem. Een raadslid kan echter nooit verplicht worden om zijn persoonlijke opvattingen, op het ultieme moment van een stemming, ondergeschikt te maken aan het collectief. Wat u beschrijft over dat `na vier jaar afrekenen`, is ook weer inherent aan ons systeem. Ik ben overigens van opvatting dat de parlementaire democratie het minst slechte systeem is dat beschikbaar is. De nadelen inbegrepen. Andere systemen leiden volgens mij sneller naar willekeur, dictatuur, populisme, cliëntisme, besluitenloosheid, macht van de sterkste enz.

Nogmaals, ik spreek me daarbij niet uit over welk specifiek besluit dan ook. Een raadsbesluit is voor een burgemeester zonder meer bepalend. Dat er, zoals door u gesteld, bij de volgende verkiezingen effecten merkbaar zullen zijn van het besluit t.a.v. Pius X weet ik niet. Het is altijd jammer -voor welke partijen dan ook- als men op een enkel item wordt "afgerekend". Bij verkiezingen (daarom zijn ze ook niet iedere maand) gaat het om het opmaken van een totaalbalans, door iedere kiezer afzonderlijk. Als dat op een one-issue manier plaatsvindt hebt u opnieuw een nadeel van ons systeem blootgelegd. Het zou me overigens een lief ding waard zijn als het vertrouwen in de politiek een opgaande en brede lijn zou vertonen. Dwars door de verschillende partijen heen lijkt het me beter voor onze gemeenschap als een kiezer zijn stem zou kunnen baseren op een "voorstem" dan op een "antistem".
Tot slot vraagt u of het locatiebesluit na de volgende verkiezingen kan worden herzien. Als het gebouw er dan nog niet staat, zou dat technisch gezien natuurlijk kunnen. Het is echter niet zo gebruikelijk. Normaal gesproken respecteert een bestuur, een raad, een parlement of college de besluiten van de rechtsvoorganger. Bij zeer zwaarwegende zaken (gebleken landsbelang, algemeen belang, nieuwe wetgeving, ethische zaken, nieuwe feiten) kan het echter wel. De rechtsopvolger is dan wel verantwoordelijk voor alle rechtsgevolgen en de daaruit voortvloeiende kosten (verbreking van contracten, schadevergoedingen e.d.). Ook de rechter kan er in een dergelijk geval nog aan te pas komen.

FC Volendam
Hoeveel mag de gemeenschap jaarlijks toeleggen op het betaalde voetbal?
Ik spits eerst de vraag toe op de situatie in Edam-Volendam. Hoewel ik (puur persoonlijk) vind dat FC Volendam voor een deel ook een maatschappelijke functie vervult en de organisatie overwegend op vrijwilligers draait, is het aspect dat een BVO gezien moet worden als een commercieel bedrijf de reden dat ik van mening ben dat het betaald voetbal de gemeenschap geen geld mag kosten. Gelukkig kost het in Edam-Volendam de gemeenschap ook geen geld. Onlangs is nog door onze financiële afdeling uitgerekend, dat de balans voor de gemeente (inclusief de kapitaalslasten voor het stadion) ongeveer neutraal is. Verder betaalt men gewoon voor de vergunningen en ook de overige belastingen worden betaald. Deze positie geeft overigens de FC de gelegenheid om commercieel te werken. Dat heeft voordelen. Het is ook niet nodig dat we er aan verdienen. Het is voor de FC natuurlijk geen vetpot, laat daar geen misverstand over bestaan. Het bestuur heeft een drastische financiële sanering toegepast en werkt momenteel met een sluitende begroting. Dat heeft wel een pas op de plaats tot gevolg gehad, onder meer wat betreft het aantrekken van nieuwe spelers. Het aardige daarvan is dan weer dat de eigen kweek meer kansen krijgt zich te ontplooien. Via de eigen jeugdopleiding levert de club bovendien een mooi stukje sportief jeugdbeleid af. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

Landelijk of zelfs internationaal gezien vind ik wel dat er eigenlijk veel te veel gemeenschapgeld gemoeid is met de noodzakelijke inzet van politie. Niet dat mijn oordeel daar uitsluitend van afhangt, maar de politie-inzet voor de wedstrijden in onze gemeente wordt hoofdzakelijk regionaal geleverd (waar ik mijn Zaanstreek-Waterlandcollega's dankbaar voor ben) en zonodig ook uit andere regio's. Die budgetten komen altijd uit rijksmiddelen, niet vanuit gemeentegelden. Het is doodjammer dat die inzet nodig is en dat -in sommige opzichten- Rinus Michels dus gelijk had toen hij zei "voetbal is oorlog".

Ambtenaren
Hoeveel ambtenaren zitten hier doorbetaald thuis? Los van het gemiddelde ziekteverzuim (vergelijkbaar met iedere andere organisatie) en de mogelijkheid om binnen de CAO een bepaald aantal snipperdagen op te nemen, zitten er bij ons momenteel geen medewerkers in bedoelde zin doorbetaald thuis. Om helemaal volledig te zijn: 1 medewerker heeft een pre-vut regeling voor 03, fte (gaat dit jaar over in volledige VUT/FPU). Maar dat wordt waarschijnlijk niet met deze vraag bedoeld.

Uitgavenpatroon
Wat vindt u van het uitgavenpatroon van dit college? Het college heeft eigenlijk geen eigen uitgavenpatroon. Alle uitgaven zijn gebaseerd op een door de gemeenteraad vastgestelde jaarbegroting en meerjarenbegroting. Als u me vraagt of de gemeenteraad veel of weinig geld beschikbaar stelt, dan is dat een lastig te beoordelen kwestie. Veel of weinig ten opzichte van wat? Om daar gefundeerd op te kunnen antwoorden moet je regelmatig vergelijkingen kunnen maken. Heel veel uitgaven liggen immers vast en zijn nauwelijks te beïnvloeden. Dat geldt bijvoorbeeld voor de arbeidsvoorwaarden van medewerkers, de onderwijsuitgaven, de uitgaven voor de sociale dienst, de WVG, de volksgezondheid en dergelijke. Die zaken zijn hoofdzakelijk per wet bepaald. Zelfs zoiets als een archiefwet en alle producten bij burgerzaken zijn aan strikte uitvoeringswetten gebonden. Het rioolbeheer en bijvoorbeeld de afvalverwerking is volledig kostendekkend en werkt met een relatief laag tarief. Ook de aanleg van nieuwe wijken en bouwrijpe grond is kostendekkend. En dat tegen een uitgifteprijs die minder dan de helft is van de prijzen aan de andere kant van Amsterdam in Zuid-Holland of Utrecht. De milieuzorg is aan wetten gebonden, evenals de veiligheidsvoorzieningen.

Het personeelsbestand is gemiddeld zeker niet hoger dan je mag verwachten bij een gemeente van deze omvang en de werkdruk is fors. De vrije ruimte zit dan in de dingen als het plantsoenonderhoud, het wegenonderhoud, voorzieningen als sporthallen, sportvelden, sociaal-culturele voorzieningen, de subsidies, de openbare verlichting, de fietspaden, de bruggen, en dergelijke. Ook daar gelden weer volop voorschriften, uitvoeringswetten en instandhoudingregels. Als je het dus goed wilt doen (denk maar aan de aansprakelijkheid als er iets mis gaat) kost dat veel geld. Maar te veel? Even uit mijn hoofd (het is zaterdagavond): naast de rijksuitkering en de directe vergoedingen voor betaalde dienstverlening worden de uitgaven betaald uit de opbrengst van de OZB. Het aandeel van de OZB bedraagt echter "slechts" zo'n 10% van onze totale uitgaven. Van iedere Euro die wordt uitgegeven is dus 0,10 afkomstig uit de OZB. Dat is relatief een erg klein deel, dus daar kun je ook niet alles uit afleiden. Wat wel een toetsingsnorm zou kunnen zijn is de hoogte van de OZB-tarieven t.o.v. het landelijk gemiddelde. Omdat hier de voorzieningen in mijn waarneming over het algemeen boven het landelijk gemiddelde zijn, had ik verwacht dat de OZB-tarieven dat ook waren. Dat is echter niet het geval. Integendeel zelfs, de OZB-tarieven liggen onder het landelijk gemiddelde. Bovendien kan de inmiddels (zeer) noodzakelijke investering in nieuwe kantoorruimte voor de medewerkers en publieksdiensten structureel worden betaald via de renteopbrengst in de kapitaaldienst (als de raad daar voor kiest), hetgeen betekent dat er geen OZB-stijging voor die huisvesting op zich nodig is. Dit is zonder meer toegestaan, omdat een stadskantoor een kapitaalbezit blijft op de balans. Puur objectief gezien kan ik dus niet zeggen dat er (te) veel geld wordt uitgegeven. Omdat de rijksmiddelen, gezien de systematiek van de rijksbegroting, nu wat teruglopen vind ik het (samen met raad en college) wel noodzakelijk om de lopende uitgaven goed onder de loep te nemen. Er komt dan ook een bezuinigingsdiscussie.

Het valt me natuurlijk op dat de gemeente niet heeft stilgestaan de afgelopen jaren. Er zijn heel veel prioriteitenprogramma's in uitvoering. Net als elders in de gemeenschap is er ook bij de gemeente een hoog ambitieniveau. Dat voorkomt wel achterstand in de toekomst. Neem alleen al de investeringen in de sociaal-culturele gebouwen, de bibliotheken, de onderwijshuisvesting, het forse inhaalprogramma bij wegenonderhoud en bruggen. Voor een deel hangt dit natuurlijk ook samen met de relatief forse groei van het inwonersaantal. Samenvattend: kijkend naar baten/lasten, naar een zekere onderhoudsachterstand, naar de groei van de bevolking, naar het heel lang doorgaan met een te kleine kantoorcapaciteit, naar de hoogte van de OZB, denk ik dat de gemeente niet buiten zijn polsstok is gegaan, maar in dit opzicht goed op koers ligt. In verband met de rijksbezuinigingen moeten we, met name wat betreft de lopende uitgaven, wel stevig de vinger aan de pols houden en zorgen dat we de moeilijke jaren m.n. 2005 en 2006 goed kunnen overbruggen. Dat kan hier en daar tijdelijk pijn doen. Investeren doe je echter voor de toekomst.

Groenbeleid
Wat vindt u van het groenbeleid binnen de gemeente? Gezien de totale lengte van mijn beantwoording (het waren ook stevige vragen) ga ik hier niet te gedetailleerd op in. Ik ben ook geen expert op dat gebied en natuurlijk relatief pas kort in deze gemeente. In vergelijking met veel andere gemeenten valt me hier wel de forse groengordels op in het middengebied met bovendien een uitermate interessante ecologische inrichting. Verder zie ik verrassend veel waterpartijen, singels, brede bermen, sloten en grasveldjes in de nieuwe wijken van Volendam, waardoor er een hele "rijke" uitstraling ontstaat. Ik heb zelden elders in Nederland zo'n ruime opzet gezien in uitbreidingsgebieden (denk maar eens aan de Vinex-locaties), laat staan in de randstad. Voor de meer historische wijken en oudere buurten in Volendam ligt dat duidelijk wat anders. Maar dat is verklaarbaar in het tijdbeeld. In Edam is de binnenstad zelf ook minder zichtbaar groen, maar ook dat is historisch natuurlijk verklaarbaar. De (soms verrassend grote) en fraai ingerichte stadstuinen liggen vaak verscholen achter de bebouwing. Maar ook in Edam geven de singels en grachten een zekere openheid. Ook langs de vesting zijn er forse groengordels. Ik heb van gemeentewerken vernomen dat er jaarlijks door deze dienst een veelvoud aan bomen worden geplant dan er worden gerooid.

Dus de bomenpopulatie neemt per saldo toe. Wel verdwijnen door de reconstructies, de bouwactiviteiten en het noodzakelijke onderhoud nogal wat grotere bomen. Ook het onderhoudsniveau van de groenvoorziening valt mij positief op in vergelijking met veel gemeenten. Daarbij moet wel bedacht worden dat aan 'openbaar' groen niet dezelfde eisen kan worden gesteld dan aan de eigen tuin. Dat zou volstrekt onbetaalbaar worden. Wat me ook opvalt is dat er relatief veel verzoeken van inwoners binnen komen om gemeentelijke bomen drastisch te snoeien of te rooien. Al die aanvragen worden getoetst aan het vastgestelde groenbeleid en het kapvergunningenbeleid. Ook komen relatief veel aanvragen om stukjes openbaar plantsoen te mogen kopen en bij de tuin te voegen. Daar wordt terughoudend mee omgegaan, om de ruimtelijke kwaliteit te bewaken. De particuliere tuinen zelf zijn over het algemeen betrekkelijk klein en veelal onderhoudsarm ingericht. Dat betekent in het straatbeeld een relatief hoog percentage (sier)bestrating. Dat valt natuurlijk buiten de gemeentelijke competentie.

Er is ook ander groen dan openbaar groen: bijvoorbeeld het veenweidegebied ten noorden van de Grote Kerk in Edam (de Oosterweeren) is een prachtig gebied, dat het beschermen meer dan waard is. Dit onderwerp (groen versus bebouwing) zal nog wel een tijdje actueel blijven, want door ons beperkte grondgebied in verhouding tot de woonbehoefte en de natuurlijke groei van de gemeente bestaat er een toenemende ruimtelijke spanning. Wat dat betreft is de visieontwikkeling 2030 van belang.

Zuidpolder (zorgcentrum / infrastructuur)
Kunt u aangeven of de plannen voor de bebouwing van de zuidpolder-oost momenteel worden aangepast? Half december is er een conceptplan bekend gemaakt, die veel reactie heeft opgeleverd. (- o.a. omdat de gemeente in de eerder als groenzone met mooie waterpartijen aangegeven ruimte, opeens 30 meter hoge flats wil gaan neerzetten (een zorgcentrum)
- de ouderen niet zitten te wachten op een zorgcentrum in een uithoek van de gemeente

- en de gemeente een ontsluitingsweg richting 30 km zones in Edam wil gaan aanleggen)
Het is inmiddels 3 maanden verder. Betekent dit dat er druk aan de tekentafel wordt gewerkt om de eerdere toezeggingen richting bewoners (en provincie) wel waar te maken? Hoe zal het vervolg van de procedure in zijn werk gaan?
Dit is bij uitstek een onderwerp dat in de portefeuille van de wethouder RO valt. Wel kan ik een korte procedurele reactie geven. Er wordt momenteel hard gewerkt aan de verwerking van de inspraakreacties (dat waren er veel) en de reacties van de openbare instanties e.d. in het kader van het verplichte overleg als bedoeld in artikel 10 BRO. De sluitingstermijn van de laatste procedure was naar ik meen in februari. Op dit moment kan ik nog niets zeggen over de uitkomsten, want de ambtelijke dienst is er nog mee bezig.

Voor iedere inspraakreactie en overlegreactie moet immers een gefundeerd advies worden geformuleerd. Dit soort zaken zijn erg proceduregevoelig. Ook vindt nog aanvullend overleg plaats met enkele artikel-10 instanties. De complete zaak gaat vervolgens naar het college en daarna ter bespreking naar de raadscommissie VROM. Uiteindelijke keuzes worden in de raad gemaakt. Ook is er nog een bezwaarprocedure, waar inwoners en instanties gebruik van kunnen maken. In deze gemeente kun je volgens mij niet zo snel spreken over "een uithoek van de gemeente". De gemeente is erg compact en kent eigenlijk geen uithoeken. De soort voorziening waar het hier over gaat is overigens voor een belangrijk deel selfsupporting en er is een aansluiting gepland op het openbaar vervoer. De woon- en zorgvraag van ouderen neemt in deze gemeente relatief enorm toe en hoe dan ook zullen we met elkaar daar adequate voorzieningen voor moeten treffen. Dat geldt ook voor de kern Edam, waardoor dit type complex juist ook vanuit Edam goed bereikbaar moet zijn. Het gaat immers om de huidige inwoners van de gemeente, die graag in deze gemeente blijven wonen. Ook als men ouder wordt en extra ondersteuning nodig heeft. De beoordeling van de inspraakreacties en exacte situering van een nieuw complex zal in de commissie en in de raad in ieder geval een uitgebreide discussie vergen. Ook bij deze discussie zal het dualisme merkbaar zijn.

W.J.F.M van Beek
burgemeester