VODAFONE
http://www.vodafone.nl
Vodafone eerste met opvolger teksttelefoon voor doven
Doven en slechthorenden nu in alles mobiel
Maastricht, 6 april 2004 - Doven en slechthorenden kunnen vanaf
vandaag communiceren met een speciaal voor deze doelgroep aangepast
mobiel toestel van Vodafone. Deze PDA (Personal Digital Assistant)
biedt dove en slechthorende klanten niet alleen mobiliteit maar ook
optimale privacy in hun communicatie. Vodafone is de eerste operator
in Nederland die de mobiele opvolger voor de teksttelefoon
introduceert. De introductie van dit product past in het streven van
Vodafone om met mobiele communicatietechnologie de kwaliteit van leven
te verbeteren.
Anderhalf miljoen Nederlanders zijn doof of slechthorend; zo'n 200.000
mensen horen zo slecht dat zij geen gebruik kunnen maken van een
normale telefoon. Tot nu was deze groep voor hun communicatie
aangewezen op de 'vaste' teksttelefoon: een statisch toestel op het
vaste netwerk waarmee men alleen kan communiceren als de ander ook een
teksttelefoon heeft.
Privacy
Met de speciaal aangepaste PDA, een Palm Tungsten W, kunnen doven en
slechthorenden onder meer SMS-en en e-mailen, en veilig mobiel
chatten met vrienden via instant-messaging. De grote mate van privacy
is hierbij de belangrijkste stap vooruit. Er is geen derde persoon
meer nodig om bijvoorbeeld teksten in te typen. Verder heeft het
toestel een uitgebreid toetsenbord, een groot touch-screen
kleurenscherm, trilfunctie en een neklus-aansluiting: een ringleiding
die om de hals gedragen wordt en die geluid doorgeeft aan het
gehoortoestel van de gebruiker. Ook bij de ontwikkeling van nieuwe
diensten in de toekomst zal Vodafone speciale aandacht blijven
schenken aan deze doelgroep.
Multi Care Systems
Vodafone werkt in dit project samen met Multi Care Systems, de
grootste leverancier van hulpmiddelen aan doven en slechthorenden in
Nederland. De PDA wordt aan huis geleverd waar de klant ook een
uitgebreide persoonlijke instructie krijgt. De kosten van de nieuwe
PDA bedragen een derde van de prijs van een standaard
teksttelefoon.
Maatschappelijke Betrokkenheid
Vodafone hecht eraan om op een maatschappelijk verantwoorde wijze te
ondernemen. De inzet van communicatietechnologie die speciale groepen
klanten helpt is één van de manieren waarop het bedrijf hieraan vorm
wil geven. Daarnaast gebruikt Vodafone groene energie voor haar
antenne netwerk, startte ze als eerste een telefoon recycling
programma, en past ze haar antennes zo goed mogelijk in het landschap
in. Ook introduceerde zij de SMS spamfilter en riep ze recent haar
branchegenoten op betere afspraken te maken over content op de mobiele
telefoon. Over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen wordt
gerapporteerd in het internationale Duurzaamheidsverslag en
Nederlandse initiatieven staan beschreven in de Nederlandse
Duurzaamheidsbrochure. Het aandeel van Vodafone Group Plc. staat
genoteerd in de duurzame beleggingsindices FTSE-4Good en de Dow Jones
Sustainability Index.
/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /
Vodafone Libertel N.V.
Vodafone is een van de grootste mobiele telecommunicatiebedrijven in
Nederland en maakt deel uit van de wereldwijde Vodafone Group, het
grootste telecommunicatiebedrijf voor mobiele telefonie ter wereld met
130,4 miljoen klanten. De Vodafone Group heeft deelnemingen in het
aandelenkapitaal van mobiele operators in 26 landen. Daarnaast heeft
zij een samenwerkingsverband met netwerken in 13 landen.