Gemeente Westerveld
1-4-2004
Westerveld geeft burgers handvest
Wie op de website van de gemeente Westerveld nakijkt of er stremmingen
van wegen zijn, kan ervan op aan dat de informatie hierover dagelijks
is bijgewerkt. En elke inwoner van Westerveld die een aanvraag voor
minimabeleid indient, kan ervan verzekerd zijn dat deze binnen drie
weken wordt afgehandeld.
Dit zijn twee willekeurige voorbeelden uit het zogenaamde
burgerhandvest, waarmee het gemeentebestuur van Westerveld per 1
augustus a.s. wil gaan werken. In het handvest zijn, om te beginnen,
15 concrete kwaliteitsnormen van de dienstverlening aan de burger
vastgelegd. Van jaar tot jaar wil het gemeentebestuur bekijken of die
normen verder aangescherpt of uitgebreid kunnen worden.
Op 29 april a.s. neemt de gemeenteraad een beslissing over het
handvest.
Dienstverlening verbeteren
Het burgerhandvest gaat over de kwaliteit van de dienstverlening waar
burgers direct mee te maken krijgen. Er staan onder andere termijnen
in waarbinnen de gemeente op verzoeken van burgers reageert en
beslissingen neemt, bijvoorbeeld dat briefschrijvers binnen vier dagen
een ontvangstbevestiging van de gemeente krijgen.
Het burgerhandvest zorgt er enerzijds voor dat er binnen de
gemeentelijke organisatie constante aandacht is voor aanscherping van
de dienstverlening. Anderzijds geeft het burgers concreet houvast over
begrippen als service en kwaliteit; burgers kunnen de gemeente hiermee
aan de gestelde nomen houden.
Centraal meldpunt
Klachten over het niet nakomen van het burgerhandvest kunnen de
Westervelders straks ? vanaf augustus - kwijt bij het centrale
meldpunt dat de gemeente er speciaal voor gaat instellen. De gemeente
zal het telefoonnummer en e-mail-adres van dit meldpunt breed bekend
maken, onder andere op de gemeentelijke informatiepagina in de
Westervelder en in de gemeentegids.
Ook kunnen de inwoners gebruik maken van de zogenaamde Meedenkbon op
de gemeentelijke informatiepagina, om de gemeente te wijzen op het
naleven van de servicenormen.