Sneller reizen tussen Arnhem en Oberhausen
Internationaal wegverkeer dat tussen Arnhem en Oberhausen reist, wordt
bij stremmingen voortaan via zwarte pijlen op de snelste route
gewezen. Hierbij werkt de verkeerscentrale Noord- en Oost-Nederland in
Wolfheze nauw samen met die van de Duitse deelstaat
Nordrhein-Westfalen in Keulen. De alternatieve bewegwijzering is sinds
gisteren in bedrijf.
De steden Arnhem en Oberhausen zijn via twee hoofdroutes te bereiken.
De meest voor de hand liggende is de zogenoemde noordelijke route.
Deze gaat via de A12 en de Duitse A3 naar knooppunt Oberhausen-West.
De zuidelijke route is twintig kilometer langer en voert via de A50,
A73, A77 en de Duitse A57 in de richting van knooppunt Kaiserberg.
Wanneer nu op de ene route ernstige vertraging optreedt, zowel in
Nederland als in Duitsland, dan adviseren de verkeerscentrales de
andere route.
In Nederland gebeurt dit via de route-informatiepanelen bij de
knooppunten Valburg, Grijsoord en Waterberg. Daarop verschijnt een
zwarte pijl op een gele ondergrond. Via omklapborden op de diverse
beslispunten langs de route worden de weggebruikers in de goede
richting gewezen.
Omgekeerd, vanuit Oberhausen richting Arnhem, werkt het systeem
hetzelfde. Voorwaarde is dat de stremming op de ene route minstens een
halfuur moet duren. Ook mogen op de andere route geen werkzaamheden
plaatsvinden. In de praktijk boekt het verkeer vijftien procent
tijdwinst.
De alternatieve bewegwijzering valt onder het Europese
Centrico-programma. Dit programma beoogt een betere doorstroming van
internationaal en regionaal verkeer in grensgebieden. In Nederland
werkt het systeem al op twee trajecten, namelijk Eindhoven-Keulen en
Rotterdam-Antwerpen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat