Gemeente Utrecht

2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
32 Vragen van de heer drs. L.J.A. Engbers
(ingekomen 5 april 2004)

De Partij van de Arbeid Utrecht is verheugd dat de Wittevrouwensingel weer toegankelijk is voor het verkeer. Helaas moeten we constateren dat de inrichting van de weg gevaarlijke situaties oplevert. Door de nieuwe indeling is het niet langer mogelijk om met twee fietsers naast elkaar te rijden, hetgeen voor veel ouders met kinderen problemen oplevert.

Dit brengt ons tot de volgende vragen:

Deelt het College de mening van de PvdA dat de nieuwe indeling van de Wittevrouwensingel een gevaar oplevert voor ouders die met kinderen fietsen? Hoe breed moet minimaal een fietspad zijn?
Is die minimale ruimte op de Wittevrouwensingel gerealiseerd? Is het gedeelte voor autoverkeer niet te breed opgezet, zodat té grote snelheid kan worden ontwikkeld waardoor fietsers in gevaar komen?

Antwoord van Burgemeester en Wethouders
(Verzonden 28 april 2004)

Inleiding op de antwoorden
Het besluit om fietsstroken aan te leggen op de Wittevrouwensingel en geen vrijliggend fietspad, is door ons college op 22 april 2003 genomen. Over dit besluit is de commissie Verkeer en Beheer medio mei 2003 geïnformeerd. Op de Wittevrouwensingel geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur. Het als 30 km/uur straat inrichten van de singel is niet aan de orde, vanwege de functie van de weg als onderdeel van de hoofdverkeersstructuur. Hoewel het vanuit oogpunt van Duurzaam Veilig wenselijk is om op een 50 km/uur weg vrijliggende fietspaden te creëren, is het op de Wittevrouwensingel fysiek onmogelijk gebleken dit te realiseren.

Een uitbreiding van de verkeersruimte past ook niet in de Beheervisie Singelgebied (B&Wbesluit 2 juli 2003). In deze visie is vastgelegd dat het gebied waarop de visie betrekking heeft - de grens is gelegd bij de gevels van de bebouwing aan de buitenzijde van de singels - wordt ingericht conform de huidige wegcategorisering. Van uitbreiding van de verkeersruimte kan qua beheer alleen sprake zijn als er rekening wordt gehouden met de bomen. Om die reden is ook gekozen voor het leggen van klinkers in plaats van asfalt. Naast het feit dat klinkers passen in het straatbeeld van de gehele binnenstad, zorgen deze er ook voor dat boomwortels niet belemmerd worden en deze voldoende water en lucht krijgen.

Antwoorden
Neen. De huidige inrichting van de Wittevrouwensingel is de meest verkeersveilige die binnen de fysieke beperkingen mogelijk is. De minimale breedte voor een fietsstrook bedraagt 1.50 meter.

Op de Wittevrouwensingel zijn fietsstroken aangelegd. Dit is niet hetzelfde als een vrijliggend fietspad. Alhoewel een dergelijk fietspad is overwogen bleek hiervoor de beschikbare verkeersruimte te krap. Ja. De fietsstroken op de Wittevrouwensingel zijn 1.50 meter breed. Dit komt overeen met bijvoorbeeld de fietsstroken die langs de Stadsbuitengracht ten zuiden van de Biltstraat zijn gelegen. Neen. Bij de herinrichting is de totale breedte van de weg niet versmald of verbreed. In de oorspronkelijke situatie mengde het fietsverkeer zich op de rijstrook met het autoverkeer. Door de fietsstrook heeft de fietser een eigen plek gekregen en is het rijgedeelte voor het autoverkeer juist versmald. De relatief smalle rijstroken voor het autoverkeer dragen naar verwachting bij tot een beheersing van de snelheid en daarmee tot een grotere verkeersveiligheid.

---- --