STICHTING NEDERLAND SCHOON
http://www.nederlandschoon.nl
Landelijke campagne NL Schoon tegen troep van automobilisten
PERSBERICHT
Den Haag, 5 april 2004
Start landelijke campagne NL Schoon tegen troep van automobilisten
Landelijke introductie SnelWeg, het afvalzakje voor in de auto
Op 6 april 2004 om 16.00 uur geeft de heer ir. L.H. Keijts,
Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat, het startschot voor de
landelijke antizwerfafval campagne van de Stichting Nederland Schoon
gericht op verkeersdeelnemers. De heer Keijts doet dit, door in
Rijswijk aan de A13, afslag Delft-Noord, vanuit een hoogwerker een
20-meter hoge mast te onthullen, met daarop o.a. een meer dan
levensgrote afbeelding van SnelWeg(1), het afvalzakje voor in de
auto.
De campagne die op 6 april 2004 van start gaat, moet de automobilist
ertoe bewegen zijn of haar gedrag te veranderen ten aanzien van
zwerfafval. Op regionaal niveau hebben Rijkswaterstaat en Nederland
Schoon al een paar jaar in samenwerking activiteiten ondernomen, die
in sommige gevallen leidden tot een zwerfafvalreductie van 30 tot soms
zelfs 80%. De automobilist is echter nog steeds één van de grootste
veroorzakers van zwerfafval langs bermen en op stopplaatsen. Jaarlijks
verdwijnt maar liefst 100.000 ton afval uit auto's en vrachtwagens.
Het kost Rijkswaterstaat zo'n 8 miljoen euro per jaar om dit langs
snelwegen op te ruimen. Men leegt asbakken langs de weg, gooit afval
uit het autoraampje of laat troep achter op parkeerplaatsen. Onderzoek
heeft aangetoond dat de belangrijkste oorzaak van dit gedrag is dat
men het afval niet in zijn/haar auto kwijt kan. De autoafvalzakjes
bieden hiervoor uitkomst.
Om de autoafvalzakjes op de juiste plek te kunnen aanbieden, is
samenwerking gezocht met de leden van de Vereniging Nederlandse
Petroleum Industrie (VNPI). Resultaat is dat de SnelWeg(1) zakjes bij
de benzinestations in de winkels ligt. Daarnaast zullen de zakjes ook
via de ANWB verkrijgbaar zijn.
De campagne van Nederland Schoon bestaat uit radiocommercials en
opvallende reclamemasten langs de snelweg. Daarnaast staan er borden
met posters langs de op- en afritten van zo'n 300 stopplaatsen langs
alle autosnelwegen die de consument aansporen zijn of haar afval in
het autoafvalzakje te deponeren. Alles onder het inmiddels bekende
motto: Met hetzelfde gemak gooi je 't in de afvalbak. De campagne
loopt door tot september 2004.
De verkeerscampagne die op 6 april van start gaat, is een van de vele
acties die de Stichting Nederland Schoon onderneemt om de hoeveelheid
zwerfafval in Nederland sterk terug te dringen. Dit is mede het gevolg
van de afspraken tussen overheid en bedrijfsleven in het Deelconvenant
Zwerfafval (onderdeel van het Convenant Verpakkingen III. Stichting
Nederland Schoon is in 1991 opgericht door het bedrijfsleven, de
overheid en belangenorganisaties als de ANWB.