STICHTING NEDERLAND SCHOON
http://www.nederlandschoon.nl

Landelijke campagne NL Schoon tegen troep van automobilisten

PERSBERICHT

Den Haag, 5 april 2004

Start landelijke campagne NL Schoon tegen troep van automobilisten Landelijke introductie SnelWeg, het afvalzakje voor in de auto

Op 6 april 2004 om 16.00 uur geeft de heer ir. L.H. Keijts, Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat, het startschot voor de landelijke antizwerfafval campagne van de Stichting Nederland Schoon gericht op verkeersdeelnemers. De heer Keijts doet dit, door in Rijswijk aan de A13, afslag Delft-Noord, vanuit een hoogwerker een
20-meter hoge mast te onthullen, met daarop o.a. een meer dan levensgrote afbeelding van SnelWeg(1), het afvalzakje voor in de auto.

De campagne die op 6 april 2004 van start gaat, moet de automobilist ertoe bewegen zijn of haar gedrag te veranderen ten aanzien van zwerfafval. Op regionaal niveau hebben Rijkswaterstaat en Nederland Schoon al een paar jaar in samenwerking activiteiten ondernomen, die in sommige gevallen leidden tot een zwerfafvalreductie van 30 tot soms zelfs 80%. De automobilist is echter nog steeds één van de grootste veroorzakers van zwerfafval langs bermen en op stopplaatsen. Jaarlijks verdwijnt maar liefst 100.000 ton afval uit auto's en vrachtwagens. Het kost Rijkswaterstaat zo'n 8 miljoen euro per jaar om dit langs snelwegen op te ruimen. Men leegt asbakken langs de weg, gooit afval uit het autoraampje of laat troep achter op parkeerplaatsen. Onderzoek heeft aangetoond dat de belangrijkste oorzaak van dit gedrag is dat men het afval niet in zijn/haar auto kwijt kan. De autoafvalzakjes bieden hiervoor uitkomst.

Om de autoafvalzakjes op de juiste plek te kunnen aanbieden, is samenwerking gezocht met de leden van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI). Resultaat is dat de SnelWeg(1) zakjes bij de benzinestations in de winkels ligt. Daarnaast zullen de zakjes ook via de ANWB verkrijgbaar zijn.

De campagne van Nederland Schoon bestaat uit radiocommercials en opvallende reclamemasten langs de snelweg. Daarnaast staan er borden met posters langs de op- en afritten van zo'n 300 stopplaatsen langs alle autosnelwegen die de consument aansporen zijn of haar afval in het autoafvalzakje te deponeren. Alles onder het inmiddels bekende motto: Met hetzelfde gemak gooi je 't in de afvalbak. De campagne loopt door tot september 2004.

De verkeerscampagne die op 6 april van start gaat, is een van de vele acties die de Stichting Nederland Schoon onderneemt om de hoeveelheid zwerfafval in Nederland sterk terug te dringen. Dit is mede het gevolg van de afspraken tussen overheid en bedrijfsleven in het Deelconvenant Zwerfafval (onderdeel van het Convenant Verpakkingen III. Stichting Nederland Schoon is in 1991 opgericht door het bedrijfsleven, de overheid en belangenorganisaties als de ANWB.