Platform Biologica
Het zevende EKO-Congres in Congrescentrum De Eenhoorn, Amersfoort:
"Biologisch, een markt zonder grenzen!?"
Persbericht 25 maart 2004
Op dinsdag 6 april organiseert Aurelia! i.s.m. Biologica het zevende
EKO-Congres. Onder de titel "Biologisch, een markt zonder grenzen!?"
zullen prominente sprekers de kansen en dilemma's van de biologische
voedselmarkt onder de loep nemen. Biologica zal op het congres het
EKO-Monitor Jaarrapport 2003 presenteren, met daarin de cijfers en
trends van de biologische markt en primaire sector van het afgelopen
jaar.
In het regeerakkoord van het huidige kabinet Balkenende staat een
doelstelling van 10% biologisch areaal in 2010 genoemd. De Task Force
Marktontwikkeling Biologische landbouw werkt met een convenant voor 5%
marktaandeel biologisch in 2005; een doelstelling die in het teken
staat van de areaaldoelstelling. Tijdens het congres zal Uli Schnier,
voorzitter van de Taskforce, een overzicht geven van wat de Task Force
het afgelopen jaar bereikt heeft en wat er komend jaar op de agenda
staat om zo dicht mogelijk bij de doelstelling te komen.
Het CBL, de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, heeft
ook zijn handtekening onder het convenant gezet. Klaas van den Doel,
voorzitter van het CBL, zal op het congres de visie van de
supermarkten op de groeipotenties van biologisch geven.
Groeimarkt
Wereldwijd groeide biologisch in 2002 en 2003 met zo'n 10%. In de
Verenigde Staten is biologisch met 15% groei een speerpunt voor de
food industry. Maar hoe deed de biologische sector het in Nederland in
2003, een jaar dat er bij ons sprake was van een recessie en onrust in
de supermarktwereld? Bert van Ruitenbeek, directeur van Biologica,
presenteert tijdens het EKO-Congres de cijfers en trends uit het
EKO-Monitor Jaarrapport 2003. Tevens zal Van Ruitenbeek ingaan op de
kansen voor biologisch in 2004 en verder.
Emotie
'Lekker' is overal ter wereld een doorslaggevend verkoopargument: op
authentieke wijze en met zorg geteelde en bereide voeding wordt
uiteindelijk overal gewaardeerd. De prijs wordt misschien te vaak
beschouwd als hét struikelblok voor de consument. De consument is
bereid meer te betalen voor een écht product met een verhaal. Emotie
speelt een grote rol.
Niko Koffeman, marketeer en strateeg achter veel groene
promotieacties, zal ingaan op dit thema en het geheim achter het
succes van de actie 'Adopteer een Kip' uit de doeken doen.
Afscheid Ria Beckers
Tijdens het EKO-Congres zal Ria Beckers na tien jaar haar
bestuursfunctie bij Biologica publiekelijk overdragen aan Arie van den
Brand. Tijdens het middagprogramma zal op passende wijze afscheid van
haar genomen worden.
Aanmelden
Wilt u deelnemen aan het EKO-Congres? Vraag dan een
aanmeldingsformulier op bij het Secretariaat 7e EKO-Congres, tel.
030-2819965, of e-mail: ekocongres@sminkenco.nl.
Einde persbericht
---
Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot:
Biologica, Annelijn Steenbruggen of Bert van Ruitenbeek, tel.
030-2339970.
Pers kan gratis het EKO-Congres bezoeken, aanmelden kan via
Secretariaat 7e EKO-congres, p/a Smink & Co, tel. 030-2819965, of
e-mail: ekocongres@sminkenco.nl.