Klankbordgroep vergadert op 5 april over visie gemeente Berkelland
Resultaat samenspraakavonden naar klankbordgroep
Als voorloper op visie op gemeente Berkelland
In de herfstperiode hebben raadsleden van Borculo, Ruurlo, Eibergen en
Neede zeven samenspraakavonden geleid ten behoeve van "de visie" voor
de nieuwe gemeente Berkelland. Thema's tijdens deze avonden waren: de
woon- en leefomgeving, economische ontwikkeling en vrije tijd en
dorps- en wijkgericht werken. De belangstelling voor de zeven
gespreksavonden was geweldig. Gemiddeld waren er ruim vijftig mensen
aanwezig: vertegenwoordigers van organisaties en "gewoon"
belangstellenden. De discussies waren vaak bijzonder geanimeerd en
inhoudelijk is er bijzonder veel informatie bijeengebracht.
Inmiddels is een en ander samen gebracht in zogenaamde kadernotities
van waaruit na behandeling in de klankbordgroep (de fractievoorzitters
uit de vier gemeenteraden) de visie voor de nieuwe gemeente zal worden
samen gesteld.
Er komt nog een mogelijkheid op de visie te reageren voordat deze aan
de vier gemeenteraden wordt aangeboden.
Op maandagavond 5 april 2004 om 19.30 uur zal in de raadzaal van het
gemeentekantoor van Eibergen (Grotestraat 30) in een openbare
bijeenkomst, de klankbordgroep van raadsleden de rapportages van de
samenspraakavonden bespreken en bepalen welke inhoudelijke aspecten in
de visie worden opgenomen en welke aan de politieke partijen worden
overgelaten voor de verkiezingsprogramma's.
De klankbordgroep bestaat uit fractievoorzitters van de huidige vier
gemeenten. Het voorstel aan de klankbordgroep is op basis van de
richtinggevende notities een algemene beschouwing te wijden aan de
visie voor Berkelland en voorstellen voor een motto voor de visie te
doen.
AGENDA
1. Opening en mededelingen.
2. Vaststellen verslag van de vergadering van 8 december 2003.
3. Ingekomen stukken:
a. brief van de heer J. Brijker, Burg. Mensstraat 26 te Neede
4. Richtinggevende notities voor aanpassing voorlopige visie gemeente
Berkelland i.o.
a. algemene beschouwing en eventuele voorstellen voor motto's voor de
visie
b. besluitvorming.
5. Brief Stuurgroep en Onderzoek financieel perspectief nieuwe
gemeente.
a. bespreking rapport
b. standpuntbepaling over de voorstellen van de Stuurgroep
6. Rondvraag publiek.
7. Rondvraag.
De bijeenkomst is openbaar. U bent dus van harte welkom op de publieke
tribune.
In de kadernotities wordt in hoofdlijnen samengevat waar men het
tijdens de discussies over eens was en waarover verschil van inzicht
bestond. In een bijlage bij de kadernotities worden alle afzonderlijke
stellingen vermeld (en of de aanwezigen het daarmee eens waren of
niet). Vooral de onderwerpen waarover tijdens de samenspraakavonden
meningsverschil bestond kunnen vervolgens voor de politiek aanleiding
zijn om zich uit te spreken. De opvattingen van de klankbordgroep
daarover komen uiteindelijk terecht in de visie voor de gemeente
Berkelland. De notities zijn in te zien via de website
www.gemeenteberkelland.nl onder klankbordgroep. Eventueel zijn ook
exemplaren te bestellen bij de heer J. van Urk, telefoon 0545-468481.
Onderstaand leest u een korte samenvatting van de uitspraken.
VISIEPUNTEN WAAROVER TUSSEN DEELNEMERS EN RAADSLEDEN OVEREENSTEMMING
BESTAAT
Woon- en leefomgeving (woningbouw, verkeer, gemeenschapsvoorzieningen)
Uitgangspunt voor een ruimtelijke visie is dat uitbreiding van kleine
kernen mogelijk is, indien dit de natuur en het landschap niet
aantast.
De gemeentelijke woonvisie zal gebaseerd zijn op feitelijke woonwensen
van alle doelgroepen in alle kernen. Deze moeten beheerst kunnen
groeien.
Berkelland staat welwillend tegenover forensen. Er moet ook worden
gebouwd voor mensen van buiten Berkelland, indien dit het draagvlak
voor het voorzieningenniveau vergroot.
Niet in elke kern is een compleet pakket aan voorzieningen nodig c.q.
mogelijk.
Eventuele extra voorzieningen in de woon- en leefomgeving dienen niet
uit een algemene lastenverhoging te worden gefinancierd.
De maximumsnelheid in woonbuurten moet 30 km/uur zijn. Voor het
overige moet in en tussen kernen een veilige maximumsnelheid bepaald
worden afhankelijk van de omstandigheden ter plekke. Op bepaalde wegen
in het buitengebied moet die 60 km./uur zijn.
Uit oogpunt van economische ontwikkeling moet de A18 moet worden
doorgetrokken, met aansluiting daarop van de doorgaande wegen in
Berkelland en met een ruime rondweg bij Eibergen.
Berkelland opteert voor een uitgekiend systeem van openbaar vervoer:
via een BREN-ringleiding directe aansluiting op alle omliggende
plaatsen, aangevuld met een continue buurtbusdienst binnen Berkelland.
De gemeente moet gratis gebruik van openbaar vervoer bespreekbaar
maken.
Er moet één gemeentelijk parkeerbeleid komen. Bij winkelcentra moet
voldoende, goed bereikbare en goed toegankelijke parkeergelegenheid
zijn, die zoveel mogelijk buiten looproutes en uit het zicht ligt,
binnen de randvoorwaarde dat er geen betaald parkeren wordt ingevoerd.
Niet in alle hoofdkernen hoeven daarom parkeerkelders te komen. Voor
woonbuurten is geen autoluw parkeerbeleid gewenst.
Sociaal-economische ontwikkeling (boerenbedrijf, noaberschap,
arbeidsmarkt)
Berkelland is een volwaardige plattelandsgemeente, die een volledig,
gevarieerd economisch profiel heeft en wil behouden.
Zonder landbouw is een plattelandsgemeente niet leefbaar, dus de
economische perspectieven van de landbouw staan voorop.
De ligging van de gemeente tussen Twente en Arnhem/Nijmegen biedt
kansen voor economische ontwikkeling. Om deze te benutten stelt de
gemeente zich meedenkend en meewerkend op naar bedrijven.
Leefbaarheid mag economische ontwikkeling niet tegengaan; dus niet
belemmeren. Er blijft ruimte voor ondernemers: Berkelland is niet
alleen een gemeente voor rustzoekers.
Onderwijs en zorg bieden mogelijkheden voor volwaardige
werkgelegenheid.
Berkelland zet zonder overspannen verwachtingen in op kleinschalige
toeristische ontwikkeling. Landbouw en recreatie mogen niet ten koste
van elkaar gaan.
De betekenis van noaberschap moet worden omschreven en een
toetsingskader bij beleidsontwikkeling zijn. Het heeft te maken met
begrip, tolerantie, respect. waardering, leefbaarheid, investeren in
elkaar, interesse voor elkaar. Het heeft ook te maken met voorwaarden
voor dat alles, zoals onderwijs- en zorgvoorzieningen.
Vrije tijd (cultuur, natuur, sport)
Uitgangspunt is een beleid van recreatieve rust in de ruimtelijke
omgeving van Berkelland. Aansluitend op het VVV-motto Je komt op
verhaal in de Achterhoek is het leidende thema voor de nieuwe
gemeente: Berkelland, de ontspannende plek van Nederland, voor de
rustige recreant.
Dit geldt in de eerste plaats voor de eigen inwoners, en daarnaast
voor toeristen.
Voor toerisme wordt een gevarieerd scala aan kleinschalige
recreatiebedrijven nagestreefd, met maximaal 15 tot 20
verblijfplaatsen per bedrijf. De Berkel en andere waterlopen dienen
een functie te hebben voor actieve recreatie, zonder dat dit de
natuurwaarden verstoort. De doelstelling van de VVV voor een toename
van het aantal overnachtingen wordt onderschreven.
De gemeente voert een daadkrachtig natuurbeleid. De gemeenteraad legt
dit vast in een landschaps/natuurbeleidsplan voor Berkelland, dat niet
te gedetailleerd is en dat zich richt op duidelijk begrensde
natuurgebieden.
De gemeente Berkelland heeft een cultureel profiel en moet een eigen,
verantwoord maar duidelijk stimulerend cultuurbeleid ontwikkelen, dat
uitsteekt boven dat van vergelijkbare gemeenten.
De gemeente voert een stevig sportstimuleringsbeleid, dat gericht is
op deelname aan sportieve activiteiten door bewoners in en via
sportverenigingen
Het subsidie-, voorzieningen- en accommodatiebeleid dient
geharmoniseerd te worden in Berkelland. Dit dient gefaseerd te
gebeuren.
Dorps- en wijkgericht werken
Dorps-/wijkgericht werken is behulpzaam voor een goede interactie
tussen burger en bestuur. Voor ieder dorp/wijk waar dorps-/wijkgericht
werken is of wordt ingevoerd, dient een gemeentelijk budget voor
tevoren bepaalde beheersmatige maatregelen beschikbaar te zijn,
waarvan de besteding via een convenant door dorpen/wijken zelf kan
worden aangegeven.
Dorps-/wijkgericht werken wordt gebaseerd op een dorps-/wijkvisie op
de algehele leefbaarheid van een dorp/wijk. Deze worden met het/de
dorp/wijk ontwikkeld en door de gemeenteraad geagendeerd.
Dorps-/wijkgericht werken is bedoeld om bewonersorganisaties én
individuele bewoners inhoudelijk te betrekken bij leefbaarheidsvragen
en niet alleen voor de vorm.
De gemeente Berkelland zal in een met dorps- en wijkorganisaties uit
te werken kleine kernenvisie criteria opstellen voor het toetsen van
de gevolgen van besluitvorming voor de leefbaarheid van kleine kernen
en de daarbij behorende buitengebieden.
Voor ieder dorp of wijk waar dorps-/wijkgericht werken is of wordt
ingevoerd, dient één vaste contactambtenaar te zijn, die de contacten
van de gemeente met dorps-/wijkor-ganisaties coördineert.
DISCUSSIEPUNTEN WAAROVER TUSSEN DEELNEMERS EN RAADSLEDEN NOG GEEN
OVEREENSTEMMING BESTAAT
De vraag of leefbaarheidsconvenanten van gemeente, dorps- en
wijkorganisaties en maatschappelijke organisaties een wenselijk
instrument zijn.
De wenselijkheid van een plattelandsraad
De vraag of aan de woonvisie een ruimtelijke structuurvisie voor
Berkelland ten grondslag moet liggen en of voor zo'n structuurvisie de
ligging van Berkelland tussen de stedelijke economische centra in
Twente en Gelderland -Oost van betekenis is.
De vraag of de gemeente duurzaam bouwen moet stimuleren.
De vraag of overlegstructuren voor cultuur, sport en natuur per sector
uitgewerkt worden, of dat er een algemene werkwijze wordt bevorderd.
Uitkomsten van de samenspraakavonden zijn:
- cultuur: één culturele raad voor de hele gemeente, die een rol moet
krijgen in het beoordelen en toekennen van subsidies;
- sport: in iedere hoofdkern een eigen sportfederatie, die gezamenlijk
een gemeentelijke sportraad vormen voor overleg met de gemeente;
- natuur: beleid bottom-up vormgeven, in nauwe samenspraak en
samenwerking met organisaties en burgers, maar (nog) geen behoefte
uitgesproken dit in een vaste structuur te doen.
De vraag of er behoefte is aan meer voorzieningen voor vrije tijd en
of hierbij een verschil is:
- tussen sportvoorzieningen (eventueel uitbreiding van
sportvoorzieningen in de kernen);
- en culturele voorzieningen (eventueel een centraal centrum voor
kunst en cultuur, dat een podium is voor verenigingen en voor vrije
producties).
De wenselijkheid van verschillende uitgangspunten voor
efficiencydoelstellingen en lastenverhoging in het vrije tijdsbeleid.
De wenselijke indeling voor dorps-/wijkgericht werken: vanuit
dorpen/wijken zelf laten ontstaan of de hele gemeente indelen in
gebieden?
De wenselijke schaal voor dorps-/wijkgericht werken in de hoofdkernen
Borculo, Ruurlo, Eibergen en Neede: voor de hele hoofdkern, of voor
wijken/buurten daarbinnen?
De wenselijke uniformiteit in dorps-/wijkgericht werken: overal
hetzelfde model hanteren of verschillen in aanpak mogelijk maken
afhankelijk van ontwikkelingsfase en behoeften.
De manier waarop de gemeenteraad dorps-/wijkgericht werken agendeert:
via een aparte raadscommissie of via de algemene raadscommissies.
De manier waarop fracties dorps-/wijkgericht werken behartigen: met
raadsleden "namens" de kernen voor de herkenbaarheid of met algemene
woordvoerders voor dorps-/wijkgericht werken om cliëntelisme te
voorkomen.
De voorwaarden waaraan vertegenwoordigers van dorpen en wijken moeten
voldoen om namens hun wijk of dorp te kunnen spreken.
Berichttype Actueel
Gemeente Neede