PERSBERICHT
Consumentenonderzoek InterBank:
Nederlander leent voor alledaagse uitgaven
AMSTERDAM, 5 april 2004 Nederlanders hebben grote moeite om hun uitgaven in de hand te houden. Acht procent van de consumenten in de leeftijd van 18 tot 65 jaar heeft een lening afgesloten om rond te kunnen komen voor alledaagse uitgaven. Bijna de helft van de Nederlanders (42%) spaart om financiële ruimte te creëren voor het dagelijks leven in mindere tijden. Ongeveer een kwart van de mensen die nog nooit hebben geleend (23%), zouden dit eventueel wel doen voor de kosten die kinderen met zich meebrengen. Dit blijkt uit een consumentenonderzoek naar leengedrag onder vijfhonderd Nederlanders in opdracht van financieringsonderneming InterBank.
De lege portemonnee weerhoudt Nederlanders er niet van na te denken over grote uitgaven. Tweederde van de Nederlanders overweegt in de eerste helft van dit jaar een grote financiële uitgave te doen. Die uitgave wordt dan gedaan om op vakantie te gaan (33%), nieuwe meubels te kopen (16%) of nieuwe huishoudelijke apparaten aan te schaffen (14%). De woning verbouwen of een nieuwe auto kopen worden ook genoemd als grote uitgave (beide 13%). Mannen (18%) overwegen meer dan vrouwen (10%) om huishoudelijke apparaten aan te schaffen in de eerste helft van het jaar.
Lenen
70% van de Nederlanders heeft wel eens een lening afgesloten voor een grote uitgave, in de meeste gevallen om een auto aan te schaffen (53%) en daarnaast om een huis te kopen (50%). Mannen (75%) hebben vaker een lening afgesloten dan vrouwen (65%). Zowel de leners (consumenten die al eerder een lening hebben afgesloten) als de niet-leners (consumenten die nog niet eerder hebben geleend, maar dat mogelijk in de toekomst wel gaan doen) geven de voorkeur aan een looptijd van drie tot vijf jaar voor een lening. Voor de kosten van kinderen wordt over het algemeen gespaard, 44% legt hier geld voor opzij.
Voor sommige leners is het afsluiten van een lening een taboe. 16% van de Nederlanders die wel eens een lening heeft afgesloten, schaamt zich hier in zekere mate voor. Daar tegenover staat dat bijna de helft van de consumenten (47%) over de lening praat met familie en vrienden. Hoewel mannen vaker een lening hebben afgesloten dan vrouwen, zijn vrouwen spraakzamer over hun leengedrag dan mannen (54% tegenover 41%).
Sparen
Mannen sparen meer voor materiële zaken dan vrouwen, bijvoorbeeld voor een boot, aandelen of tweede woning. Vrouwen sparen voor immateriële of kleine materiële zaken, zoals een reis, vakantie, meubels, een bruiloft. Maar ook voor plastische chirurgie, zo blijkt uit het onderzoek: 14% legt hier geld voor opzij.
Over het onderzoek
InterBank heeft onderzoek laten doen naar de ervaringen van Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en lenen. Daarnaast heeft InterBank gevraagd naar de ervaringen van consumenten met tussenpersonen. InterBank ziet het als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om haar leningen op betrouwbare wijze te verstrekken, overkreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening aan tussenpersonen verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten.
Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder vijfhonderd Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op
Over InterBank
InterBank N.V. is de grootste financieringsmaatschappij van Nederland en marktleider in consumptief krediet via intermediairs. InterBank is in 2000 ontstaan uit de financieringsmaatschappijen Finata Bank en IDM Bank. InterBank is onderdeel van ABN AMRO en gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is InterBank aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM, Voordeelbank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. Meer informatie: