Beveiligingsplannen eerste terminals en schip goedgekeurd
In Rotterdam zijn vandaag de eerste Nederlandse ISPS-bewijzen
uitgereikt door minister Karla Peijs en burgemeester Ivo Opstelten. De
beveiligingsplannen van het Nederlandse baggerschip Geopotes 14 en de
Rotterdamse terminals VOPAK Botlek (noord en zuid), ECT Home terminal,
Keppel Verolme en Stena Line voldoen aan de International Ship and
Port Facility Security (ISPS) Code.
Per 1 juli 2004 moeten circa achthonderd Nederlandse zeeschepen en 350
havenfaciliteiten waaronder 140 Rotterdamse terminals voldoen aan deze
Internationale code die gebaseerd is op internationale normen van de
International Maritime Organisation. Alleen in Singapore zijn in dit
verband eerder ISPS-bewijzen uitgereikt. Peijs reikte het eerste
ISPS-bewijs uit aan het baggerschip Geopotes 14 van Ballast Ham
Dredging (Van Oord NV). Burgemeester Opstelten deed hetzelfde voor de
vier terminals. Voor Nederland gaat het om ruim 350 havenfaciliteiten
en meer dan achthonderd zeeschepen. Burgemeester Opstelten verwacht
dat bijna alle Rotterdamse terminals over drie maanden zullen voldoen
aan de internationale beveiligingscode.
Taakverdeling
In december 2002 is in de Internationale Maritieme Organisatie (IMO)
een internationale standaard tot stand gekomen voor een betere
beveiliging van zeeschepen en havenfaciliteiten: de ISPS Code. De
beveiligingsmaatregelen, die zijn overgenomen in een Europese
verordening, treden op 1 juli 2004 wereldwijd in werking. Zo moeten
bedrijven met een terminal of een laad- en loskade een
beveiligingsplan maken, op basis van een risicoanalyse. Een team van
deskundigen van politie, brandweer en beveiligingsexperts beoordeelt
het plan, dat vervolgens ter goedkeuring aan de burgemeester van de
betreffende havengemeente wordt voorgelegd. Ook voor Nederlandse
zeeschepen is een beveiligingsplan verplicht.
Daarnaast komen er speciale beveiligingsfunctionarissen voor
havenfaciliteiten, rederijen en onder Nederlandse vlag varende
schepen. De minister van Verkeer en Waterstaat coördineert als
nationale autoriteit de beveiliging van de Nederlandse zeehavens en is
verantwoordelijk voor de uitvoering van de maatregelen voor de
Nederlandse zeeschepen. De burgemeesters van de havensteden treden op
als bevoegde autoriteiten en zijn direct verantwoordelijk voor de
beveiliging van hun havens.
Audit
Inmiddels hebben alle Rotterdamse terminals een risico-analyse
voorgelegd aan een toetsingsteam van Havenbedrijf, Zeehavenpolitie en
Douane. De meeste zijn nu in de weer om tegemoet te komen aan de
opmerkingen van deze auditors. VOPAK (tankopslag), ECT Home terminals
(containers) , Keppel Verolme (scheepswerf) en Stena Line (ro/ro)
voldoen dus aan de ISPS-code. De Inspectie Verkeer en Waterstaat is
momenteel hard bezig alle schepen voor 1 juli een certificaat uit te
reiken. Er zijn pas 454 aanvragen binnen en 350 plannen goedgekeurd.
Gezien de doorlooptijd van het certificeringsproces dat twee maanden
duurt, is de druk groot op de scheepvaartsector om de aanvragen tijdig
in te dienen.
Nederland stimuleert een uniforme toepassing en invoering van de
ISPS-code. De Nederlandse bedrijven maken gebruik van een in Rotterdam
ontwikkeld softwareprogramma - port facility security toolkit - om
risicoanalyses en beveiligingsplannen te maken. Ditzelfde pakket wordt
nu ook gebruikt door havens in België, Litouwen en Turkije
Ministerie van Verkeer en Waterstaat