---
Brieven aan de Kamer
---
Consequenties surseance van betaling RDM
5-4-2004 16:18:00
Ter voorbereiding op het Algemeen Overleg van 8 april informeer ik u
hierbij over de consequenties voor Defensie-projecten en de betekenis
voor de Staat als gevolg van de financiële situatie bij RDM.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
De bedrijven RDM Technology (RDM-T), RDM Submarines (RDM-S), Flycam en
Nevesbu (een ontwerpbureau op scheepsbouw gebied), als onderdeel van
de RDM Holding N.V., verkeren al enige tijd in een financieel
moeilijke situatie. RDM heeft bekend gemaakt om die reden vandaag
surseance van betaling aan te vragen.
Nadat vorige week aannemelijk werd dat RDM mogelijk tot surseance van
betaling zou overgegaan, heb ik dan ook opdracht gegeven te
inventariseren wat daarvan de mogelijke consequenties voor Defensie
zouden zijn. Met deze brief informeer ik u over de uitkomsten van dit
onderzoek.
Fennek
Zowel in mijn brief van 7 november als 21 november jl., maar ook in de
beantwoording van vragen over het project Fennek van 16 januari en 13
maart van dit jaar, heb ik u uitgebreid geïnformeerd over de projecten
Fennek en PzH 2000 in relatie tot de zorgelijke financiële situatie
bij RDM-T. Ik heb u hierbij gemeld dat het contract voor de verwerving
van de Fennek is gesloten met de ARGE (een binationaal
samenwerkingsverband bestaande uit Krauss Maffei Wegmann (KMW) en SP
Aerospace & Vehicle systems (SP)) en dat RDM-T slechts een
onderleverancier is van SP. In het contract dat Nederland mede namens
en ook voor rekening van Duitsland met ARGE heeft gesloten, is een
voorschotbetaling aan het binationale samenwerkingsverband, ter
grootte van M 74, overeengekomen. Zoals u weet staat hier een
bankgarantie als zekerstelling tegenover waardoor de Staat geen
financieel risico loopt. Voorts is contractueel vastgelegd dat indien
een van beide ARGE-partners (bijv. als gevolg van een faillissement)
niet in staat is de productie van de voertuigen af te ronden, de
andere partner hoofdelijk aansprakelijk is voor de nakoming van het
contract. Hierdoor is de productie van de voertuigen zekergesteld.
RDM-T voert haar werkzaamheden in dit project uit als onderleverancier
van SP dat, zoals ik u in mijn brief van 21 november 2003 heb gemeld,
de projectfinanciering voor de Fennek destijds heeft zekergesteld. Ik
heb u in mijn brief van 13 maart jl. gemeld dat de Fennek
productielijn bij RDM-T operationeel is. Om het RDM-T productiedeel
van de Fennek zeker te stellen bij een surseance van betaling, heeft
overleg plaatsgevonden tussen de directies van RDM-T en SP met het
oogmerk de productielijn bij RDM-T over te dragen aan SP. Hierbij is
het de bedoeling dat het huidige personeel, op de bestaande locatie in
Rotterdam, maar onder aansturing van de SP-directie, de werkzaamheden
voor de Fennek voortzet. Het personeel is hierover vrijdag 2 april jl.
ingelicht. Op dit moment is niet aan te geven of het overdragen van de
Fennek-werkzaamheden van RDM aan SP consequenties heeft voor het
afleverschema. Hierover zal nader overleg plaatsvinden. Volgens RDM is
de continuïteit van het project gewaarborgd.
PzH2000
In het project PzH2000 treedt RDM-T op als onderleverancier van KMW en
Rheinmetall Landsystemen (RLS) en voert werkzaamheden uit aan het
onderstel en de toren. Defensie heeft het contract voor dit project
met KMW afgesloten. Met de werkzaamheden die RDM-T uitvoert in dit
project wordt invulling gegeven aan de compensatieverplichting die KMW
in dit project heeft. Bij dit project heeft géén voorschotbetaling aan
KMW plaatsgevonden.
De directies van RDM-T en SP hebben in het kader van het project
PzH2000 aangegeven dat, gezien de financiële situatie bij RDM-T en de
mogelijke gevolgen daarvan op korte termijn, de contracten zullen
worden overgenomen door SP. RDM-T is hierover met haar directe
opdrachtgevers (KMW en RLS) de afgelopen week in contact getreden. KMW
en RLS hebben nog geen toestemming verleend.
Claims
Over de claims van de Staat bij RDM-T (Domeinen M 1,6 en Defensie M
1,1) heb ik u gemeld dat de landsadvocaat met de advocaat van RDM in
overleg is getreden over de wijze waarop deze in afwachting van
betaling door RDM-T kunnen worden afgedekt met de nodige
zekerstellingen. Omdat hierover tot dusver geen overeenstemming is
bereikt, laat ik nu onderzoeken of het mogelijk is deze claims op een
andere wijze zeker te stellen.
Ontwerp- en bouwgegevens
RDM-S en Nevesbu hebben diverse projecten uitgevoerd ten aanzien van
onderzeeboten en bovenwaterschepen van de Koninklijke marine. RDM-S en
Nevesbu beschikken daardoor over ontwerp- en bouwgegevens van
onderzeeboten en bovenwaterschepen van de Koninklijke Marine.
Daarnaast beschikt RDM-S over speciaal productiegereedschap voor de
bouw van onderzeeboten. Het is ongewenst dat de ontwerp- en
bouwgegevens en het speciale productiegereedschap in het bezit komen
van andere partijen dan RDM-S en Nevesbu. Ik heb inmiddels stappen
ondernomen dit te voorkomen.
Nieuws
Ministerie van Defensie