Scania.NL / Beers.NL
Zoeken Dealers Contact
Disclaimer
Scania R-serie - geheel nieuw cabine-interieur
05/04/2004
De luxe cabine-uitvoering van de nieuwe R-serie (klik voor grotere
foto) De reden dat Scania's zo populair zijn bij chauffeurs, is
grotendeels te danken aan de ergonomisch ontworpen
bestuurdersomgeving. Bij het interieur van de R-serie cabines heeft
Scania de ergonomie naar een nog hoger plan getild. Verder is er een
nieuwe cabinevariant met een hoog dak, die tussen de normale
slaapcabine en de exclusieve Topline cabine in zit. Dankzij de
semi-vlakke vloer heeft de chauffeur veel meer bewegingsruimte in de
cabine. Alle drie de cabine-uitvoeringen bieden veel opbergruimte.
"Scania is al van oudsher heel geliefd bij chauffeurs," vertelt Lars
Orehall, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van
vrachtauto's, cabines en buschassis. "De ergonomie speelt hierbij een
belangrijke rol en in de R-serie hebben we alles gedaan om onszelf
weer te overtreffen.
In de ontwikkelingsfase zijn clinics gehouden met meer dan 1.000
klanten om inspiratie op te doen voor innovatieve oplossingen.
Het nieuwe interieur met het dashboard dat aan beide uiteinden naar
binnen gebogen is, vormt een zeer functionele werkplek die met de
chauffeur "communiceert" en hem helpt om zijn werk zo goed mogelijk te
doen. Met drie verschillende cabinehoogtes en uitrustingopties voor
alle vormen van internationaal vervoer, weet ik zeker dat de R-serie
een populaire keus wordt bij vervoerders die goede chauffeurs willen
aantrekken."
Drie cabinehoogtes
De standaard slaapcabine, de nieuwe Highroof en de bekende Topline
cabine (klik voor grotere foto) De slaapcabine van de R-serie is
leverbaar in drie hoogtes: normaal, met een hoog dak en als Topline.
Door de cabine 7 cm hoger te monteren is een semi-vlakke vloer
ontstaan en kan er toch voldoende lucht tussen de radiator en het
motorcompartiment door stromen.
Dankzij de extra ruimte doet de normale slaapcabine (CR19N) ruimer aan
dan de vorige versies. De slaapcabine met hoog dak (CR19H) zal naar
verwachting de meest populaire cabine worden voor internationaal
vervoer. De Scania Topline cabine (CR19T) die overal stahoogte biedt,
vormt het summum op het gebied van prestige, ruimte en comfort voor
alle soorten toepassingen.
De hoogte van de motortunnel is gehalveerd (tot 14,5 cm), waardoor in
het midden van de cabine een semi-vlakke vloer zonder obstakels is
ontstaan. De clinics hebben uitgewezen dat voor de meeste chauffeurs
het verschil tussen een semi-vlakke vloer en één met een volledig
vlakke vloer niet relevant is. Om een volledig vlakke vloer te
realiseren, moet de cabine hoger gemonteerd worden, waardoor er
vanwege de toegestane maximumhoogte minder ruimte in het interieur
overblijft.
Het comfortabele bed bevindt zich achter de stoelen en is daardoor
gemakkelijk te bereiken. Het bestaat uit één stuk voor maximaal
comfort en is op normale zithoogte aangebracht. Onder dit bed bevinden
zich drie grote opbergruimtes. Deze zijn vanaf één kant, of vanaf
beide kanten, ook van buitenaf toegankelijk.
In de middelste opbergruimte is plaats voor een koelkastje met twee
laden, waarvan er één geschikt is voor het bewaren van
diepvriesproducten.
Het hoofdbed is 200 x 80 cm en heeft een 12,5 cm dik
springverenmatras. Dankzij uitvulsecties achter de stoelen, meet het
bed over de gehele cabinebreedte 80 cm. Aan beide kanten van het bed
bevinden zich leeslampjes, zodat de chauffeur altijd met zijn hoofd
omhoog kan slapen, ongeacht naar welke kant het voertuig evt.
overhelt.
Het veiligheidsnet is ontworpen als optrekbaar gordijn, dat keurig in
het matras kan worden geïntegreerd wanneer het niet in gebruik is.
Alle drie de cabines kunnen uitgerust worden met een tweede bed dat
tegen de achterwand van de cabine gemonteerd wordt. Dit bed is 60 cm
breed in de standaard slaapcabine en de slaapcabine met hoog dak, en
70 cm breed in de Scania Topline.
Met de afstandsbediening kan de chauffeur functies zoals de
verlichting, radio, verwarming, enz. vanuit zijn bed regelen.
Opbergruimte
Royale bewegingsruimte (klik voor grotere foto) Er zijn beker- en
fleshouders gecreëerd aan de zijkant van de middenconsole, die in het
midden een grote lade heeft waarin gemakkelijk een dikke A4 ordner
past. Erbovenop bevindt zich een groot, vlak oppervlak met een
rubberen mat en opstaande randen zodat voorwerpen die erop liggen er
tijdens het rijden niet afglijden.
Het dashboard biedt plaats aan een groot aantal schakelaars voor de
installatie van alle mogelijke apparatuur. Er is een grote serie
hulpschakelaars en andere toetsen leverbaar als accessoires, die
precies in het nieuwe interieur passen. Veel van de dashboardmodules
die de fabriek niet heeft gebruikt om schakelaars in aan te brengen,
zijn voorzien van kleine opbergruimtes met rubberen matjes om rammelen
te voorkomen.
Ook boven de voorruit is een royale opbergruimte gecreëerd. De cabine
met hoog dak en de Topline hebben drie grote opbergruimtes die zich
over de gehele cabinebreedte uitstrekken; in de Topline versie zijn
deze bovendien nog voorzien van deurtjes.
Ergonomie
Scania's unieke rondlopende dashboard waarop alles binnen handbereik
is, is in twee lengtes leverbaar. Het is onder een iets andere hoek en
iets meer naar voren gemonteerd om meer beenruimte te creëren.
Er is veel werk verzet om ervoor te zorgen dat alle tekens, symbolen,
waarschuwingslampjes en instrumenten gemakkelijk te begrijpen zijn en
dat alle knoppen en schakelaars goed in de hand liggen. Alles is zo
ontworpen dat de chauffeur er snel mee vertrouwd raakt.
In normale omstandigheden wordt alleen de meest essentiële informatie
weergegeven op het instrumentenpaneel, de snelheidsmeter en
toerenteller domineren, daaronder bevinden zich metertjes voor de
motortemperatuur, brandstof- en luchtdruk en een informatiedisplay. De
verlichting van de rest van het paneel blijft gedimd om de chauffeur
niet onnodig af te leiden.
De toerenteller heeft een variabel "groen vlak" dat alleen oplicht
wanneer het toerental langere tijd niet binnen het toerengebied ligt
waarin de chauffeur het zuinigst kan rijden.
Als de chauffeur de startsleutel uitneemt zonder de parkeerrem te
hebben ingeschakeld, klinkt er een waarschuwingssignaal.
Het verwarmings- en ventilatiesysteem is verder geoptimaliseerd met
een nieuwe automatische klimaatregeling (optie). De gewenste
temperatuur wordt digitaal ingesteld en de luchtverdeel- en
ventilatieknop hebben beiden een stand waarin automatisch het maximale
comfort wordt gerealiseerd. Normaal gesproken hoeft de chauffeur de
temperatuur alleen na een start bij een lage temperatuur in te
stellen. Wanneer de vrachtauto voorzien is van de Scania Retarder en
standverwarming, worden deze automatisch ingeschakeld om het
opwarmproces te versnellen. De luchtverdeelknop kan zo worden
ingesteld dat de lucht op gezichtshoogte koeler is.
Een gemakkelijk te begrijpen verlichtingspaneel onder het
instrumentenpaneel aan de rechterkant regelt verschillende functies
met combinaties van koplampen/verstralers/mistlampen. Daar tegenover,
aan de linkerkant van het stuur, bevinden zich toetsen voor het
instellen van de dashboardverlichting (regelbaar met de koplampen
aan), het instellen van de klok en het doorlopen van de
informatiedisplay.
Stuur
Vanaf het stuur kunnen diverse functies bedient worden (klik voor
grotere foto) Scania's robuuste nieuwe stuur kan nu nog verder in
hoogte en hoek worden versteld dankzij een hoger scharnierpunt. Elke
chauffeur kan dus een veilige en comfortabele rijhouding aannemen.
Een knop op de stuurkolom ontgrendelt het stuur gedurende enkele
seconden zodat de chauffeur het stuur kan verstellen. De stuurkolom
kan zelfs helemaal naar voren geklapt worden. In combinatie met de
neerklapbare versnellingspook betekent dit dat een chauffeur zich
gemakkelijk van de ene naar de andere kant van de cabine kan bewegen.
Tevens is er als optie een speciaal stuur leverbaar dat ervoor zorgt
dat de chauffeur, afgezien van de claxon, verschillende functies die
tijdens het rijden veel worden gebruikt met zijn vingertoppen kan
regelen. Dit stuur is ook leverbaar met een airbag.
De radiofuncties die vanaf het stuur kunnen worden geregeld zijn o.a.
het zoeken en selecteren van zenders (linkerspaak) en de
volumeregeling en mutingfunctie (rechterspaak).
Tussen de onderste spaken van het stuur bevindt zich een klein paneel
met knoppen voor de cruise control, instelling van het verschil tussen
de daalsnelheid en de kruissnelheid (downhill brake offset) en de
optionele boordcomputer.
De cruise control heeft een 4-wegschakelaar (+ of - voor instellen,
hervatten en uitschakelen). Met de toets voor de brake offset
(instellen of uitschakelen) kan het verschil tussen de kruissnelheid
en de daalsnelheid van de Scania Retarder worden ingesteld. De
ingestelde snelheden worden op het instrumentenpaneel weergegeven.
De boordcomputer heeft een 4-wegschakelaar om de menu's te doorlopen.
De beschikbare gegevens zijn o.m. asgewicht (bij luchtvering),
gemiddeld en actueel brandstofverbruik en ritgegevens, turbolaaddruk,
enz. De display heeft grote, duidelijke letters en wordt na een paar
seconden zwart wanneer de chauffeur terugkeert naar het startmenu.
Op dezelfde display verschijnen indien nodig grote, duidelijke
waarschuwingen over storingen in geel (waarschuwing) en rood (kritieke
fase).
Stuurkolomhendels
In de twee stuurkolomhendels zijn veel functies samengebracht die
tijdens het rijden vaak worden gebruikt. Aangezien de hendels met het
stuur mee bewegen, zijn zij altijd binnen handbereik voor de
chauffeur, ongeacht de positie van het stuurwiel.
De linker stuurkolomhendel is voor de bediening van de knipperlichten,
verlichting en wis-/wasfuncties. Een ronddraaiende schakelaar regelt
de wissnelheid, te beginnen met vier intervallen met soepele
bewegingen. De twee vaste snelheden hebben scherpere bewegingen. Een
drukknop aan het uiteinde van de hendel zorgt voor een handige, enkele
wisbeweging en bij iets harder indrukken, worden ook de sproeiers
geactiveerd.
Met de rechter stuurkolomhendel wordt de Scania Retarder met een
achterwaartse beweging in 5 stappen bediend. Een schakelaar op de
zijkant van de hendel zorgt voor de automatische retarderinschakeling
via het rempedaal.
Bij voertuigen met Opticruise zijn ook de schakelfuncties in de
rechter stuurkolomhendel geïntegreerd. Het voordeel hiervan is dat de
vloer in het midden vrij van obstakels is. De retarderfunctie werkt op
dezelfde wijze als hierboven omschreven.
Daarnaast kan de chauffeur de hendel omhoog (naar het stuur toe) en
omlaag bewegen om handmatig te schakelen. Met een drukknop aan het
uiteinde van de hendel kan overgeschakeld worden van handmatige naar
automatische modus en andersom.
De ronddraaiende schakelaar op de hendel is voor het inschakelen van
de achteruitversnelling (wordt met een druk op de schakelaar
ingeschakeld), neutraal, automatische modus en hill modus.
Ondanks het feit dat er op de stuurkolomhendel veel functies
ondergebracht zijn, zijn de fieldtestchauffeurs er snel vertrouwd mee
geraakt. Zij vonden het heel gemakkelijk om al deze functies binnen
handbereik te hebben.
Stoelen
De luxe stoel kan geheel naar wens worden ingesteld (klik voor grotere
foto) De nieuwe stoelen voor de chauffeur en bijrijder hebben nieuwe
functies die de veiligheid verder vergroten.
Meer beweging in de lengte en een groot aantal andere
verstelmogelijkheden voor de chauffeursstoel zorgen dat elke
chauffeur, ongeacht zijn postuur, comfortabel kan zitten. De nieuwe
knoppen voor de stoelverstelling zijn intuïtief te bedienen. Met een
gemakkelijk bereikbaar pedaal kan de chauffeur de chauffeursstoel ook
vanuit het midden over de rails verschuiven, b.v. wanneer hij op het
bed zit.
De bovenkant van de rugleuning van de nieuwe bijrijdersstoel kan naar
voren worden geklapt om tijdens het rusten of slapen als tafelblad te
worden gebruikt. Ook heeft deze stoel een zitkussen dat opgevouwen kan
worden om extra ruimte te creëren, b.v. wanneer de chauffeur wil
instappen of zich gaat omkleden.
De stahoogte in het bijrijdersgedeelte is 170 cm in de normale
slaapcabine, 190 cm in de slaapcabine met hoog dak en 220 cm in de
Topline. De hoofdruimte in het midden van de cabine is praktisch
hetzelfde dankzij het dakluik.
Computerondersteuning
Afhankelijk van de wensen van de klant op het gebied van Fleet
Management, biedt Scania in de R-serie computerondersteuning op
verschillende niveaus. Het informatiedisplay aan de onderkant van het
instrumentenpaneel vormt de basis. Hierop zijn gegevens af te lezen
zoals gereden aantal kilometers per rit en totaal aantal kilometers,
tijd en buitentemperatuur en diagnosecodes waarmee eventuele storingen
snel kunnen worden gelokaliseerd.
De optionele boordcomputer, die via een knop op het stuur wordt
bediend, zorgt voor een uitgebreide serie totale en gemiddelde rit- en
brandstofgegevens. Zie verder onder het kopje 'stuur'.
Een communicatiemodule, de Communicator 100, zorgt voor
éénrichtingscommunicatie zodat de voertuiggegevens op kantoor kunnen
worden uitgelezen. Er zijn drie boordcomputers leverbaar die
verschillende fleet management diensten leveren.
De Interactor 100 en 200 zijn handheld computers die niet alleen een
groot aantal voertuiggegevens laten zien, maar desgewenst ook
follow-up rapporten kunnen produceren. De Interactor 200 biedt
daarnaast de mogelijkheid van tweewegcommunicatie tussen vrachtauto en
kantoor.
De Interactor 600 is een geavanceerde, robuust ontworpen PC op
Windows-basis met een grote, in het dashboard geïntegreerde
touch-screen (nog niet op alle markten leverbaar). De Interactor 200
en 600 vormen krachtige platformen voor systemen van derden.
© Copyright Scania 2004 All rights reserved.
Beers Bedrijfsauto