Utrecht, 01 april 2004
In het april nummer van Natuur en Milieu:
Groeiplannen voor Schiphol nieuwe bedreiging voor 200.00 mensen
Natuur en Milieu brengt letterlijk in kaart wat de gevolgen zijn van
een toekomstige Kaagbaan van Schiphol, en van de bijbehorende
intensief te gebruiken vliegcorridor tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep.
In geheime plannen koerst de luchthaven af op een zesde en een zevende
start- en landingsbaan ten behoeve van een verdubbeling van de
capaciteit (van 40 miljoen passagiers per jaar nu tot 85 miljoen
straks). De uitgelekte Nota ruimte houdt alvast gebieden vrij van
woningbouw voor een verveertienvoudiging van het vliegverkeer ter
plaatse.
Natuur en Milieu heeft in kaart gebracht wat de gevolgen zijn.
Bennebroek en delen van Hoofddorp zullen zeer zwaar geluidbelast gaan
worden. En 200.000 extra bewoners - in Hoofddorp, Nieuw-Vennep,
Bennebroek, Aerdenhout, Heemstede, Bloemendaal, het noorden van
Hillegom en een groot deel van Haarlem krijgen ernstige lawaaioverlast
te verduren, aldus luchtvaartdeskundige Jan Fransen van Natuur en
Milieu.
En verder:
. Interview Aad Veenman, president-directeur NS. Volgens hem is het
een maatschappelijke afweging of bereikbaarheid per trein er altijd en
voor iedereen moet zijn. Politiek Den Haag bepaalt welke stations we
aandoen en met welke frequentie. de rol van NS is dat zo goed mogelijk
te doen. Het is de perceptie van de buitenwereld dat we het niet goed
doen.
. Ziek van autos . Jaarlijks sterven 4500 mensen vroegtijdig door
luchtvervuiling. Een voorbeschouwing op het congres Gezond Verkeer,
dat Stichting Natuur en Milieu en het Astma fonds houden op 15 april.
. Kankerrisicos door industriële luchtvervuiling vallen mee.
. Nieuwe landgoederen: natuur of wijkplaats voor de rijken?
Stichting Natuur en Milieu