Beers Bedrijfsauto

Scania R-serie - nieuw gezicht, nieuwe type-aanduidingen

05/04/2004

Scania Highroof cabine (klik voor grotere foto) Een nieuw front, maar nog overduidelijk een Scania. Alle bekende contouren zijn er, zoals de typische horizontale balken in de grille. Bij de nieuwe styling ontleent de truck zijn identiteit echter aan de ruimte die tussen de balken is overgelaten. Wat ook nieuw is, is de type-aanduiding, die gebaseerd is op de belangrijkste componenten van een Scania: cabinetype en motorvermogen, die gemakkelijk te begrijpen en te onthouden zijn. De letters op de grille - b.v. R 420 - geven aan hoe wij de nieuwe voertuigen moeten noemen. Vrachtauto's met een 16-liter motor zijn tevens voorzien van het V8 embleem - dat aan de andere kant van de grille staat.

Scania treedt met haar mondiale modellenprogramma een nieuw tijdperk binnen. Het lag dus voor de hand om ook de type-aanduiding te veranderen en met een 35 jaar oude traditie te breken. De productontwikkeling was dit keer nog meer gericht op het voortdurend realiseren van veranderingen in kleine stappen, iets waar het concept van "voertuiggeneraties" niet meer zo goed bij past.

In de nieuwe styling van de voorzijde komen de typische horizontale balken in de grille, die ook de vorige modellen van Scania hadden, weer terug. De nieuwe vrachtauto's ontlenen hun identiteit nu aan de ruimte die tussen de balken is overgelaten. Dit betekent dat de truck onmiskenbaar een Scania blijft, zelfs wanneer de complete gril gespoten wordt.

De nieuwe type-aanduidingen weerspiegelen wat volgens de chauffeurs en klanten de belangrijkste onderscheidende kenmerken van een Scania zijn.

Het belangrijkste gegeven is dat het een Scania is. De cabine geeft de vrachtauto dan ook zijn visuele identiteit. Het motorvermogen en de manier waarop dat geleverd wordt, zijn ook belangrijk. En tenslotte is een Scania V8 een legende die ervoor zorgt dat er een nog hechtere band ontstaat tussen de chauffeur en zijn vrachtauto.


· De R 340 en R 380 zijn uitgerust met de 11-liter motor.

· De R 420 en R 470 zijn uitgerust met de 12-liter motor. De R 470 is de high-output turbocompound-uitvoering.

· De R 500 en R 580 zijn de meest prestigieuze V8 modellen.

Scania's nieuwe type-aanduidingen: R 580 LA4x2MNA

Het eerste deel van de type-aanduiding verwijst naar het cabinetype, waaraan de vrachtauto zijn externe identiteit ontleent, en het vermogen van de motor, de belangrijkste component van de aandrijflijn. Deze type-aanduiding staat ook op een embleem op de voorkant van de truck. Het tweede deel bestaat uit een omschrijving van het chassis.

Cabine en motorvermogen: R 420 LA4x2MNA

Cabinetype

De R cabine is Scania's hoge frontstuurcabine. Vooralsnog zijn de onderstaande cabines voor internationaal vervoer leverbaar, die in de toekomst gevolgd zullen worden door andere types.

CR19N standaard slaapcabine CR19H slaapcabine met hoog dak (+20 cm)
CR19T Topline slaapcabine met meer dan volledige stahoogte (+52 cm)

Motorvermogen

Het motorvermogen wordt afgerond op 10 pk.

340, 380 11-liter zes-cilinder motor
420, 470 12-liter zes-cilinder motor
500, 580 16-liter V8 motor

Chassis R 420 LA4x2MNA

Transportsegment

De vrachtauto's van Scania zijn ontworpen voor drie transportsegmenten. De eerste modellen van de nieuwe vrachtautoserie zijn speciaal afgestemd op internationaal vervoer:

L internationaal vervoer, meestal over snelwegen, met GTW's tot 60 ton
D distributie (in een later stadium leverbaar)
C bouwvervoer (in een later stadium leverbaar)

Trekkers en bakwagens

De vrachtauto's van Scania zijn af-fabriek leverbaar als:

A trekker B bakwagen

Asconfiguratie

Vooralsnog zijn voor vrachtauto's voor internationaal vervoer de volgende asconfiguraties leverbaar:

4x2 Twee-asser met één aangedreven as.
6x2 Drie-asser met één aangedreven as en één sleepas. 6x2 omvat ook 6x2/4 (gestuurde voorloopas) en 6x2*4 (gestuurde naloopas).
Een 6x2/4 heeft een gestuurde as vóór de aangedreven as. Een 6x2*4 heeft een gestuurde as achter de aangedreven as.

Sterkteklasse

Voor elk transportsegment worden de chassis ingedeeld naar de zwaarte van de
toepassing.

M medium duty: vrachtauto's die over goed onderhouden, geasfalteerde wegen rijden H heavy duty: vrachtauto's die over geasfalteerde wegen of goed onderhouden onverharde wegen rijden
E extra heavy duty: vrachtauto's die in het terrein of slecht onderhouden onverharde wegen rijden (in een later stadium leverbaar)

Framehoogte

Scania's nieuwe vrachtauto's zijn leverbaar met de volgende chassishoogtes:

H Hoog (in een later stadium leverbaar)
N NormaalNormaal
L Laag
E Extra laag

Vering

De meest vrachtauto's voor internationaal vervoer zijn voorzien van paraboolveren vóór en luchtvering achter. Bladvering en luchtvering rondom behoren ook tot de mogelijkheden.

A Bladvering vóór (meestal paraboolveren), luchtvering achter
B Volledige luchtvering
Z Volledige bladvering (parabool- of trapeziumvering)

Voorbeelden

R 420 LA4x2MNA heeft een R cabine en 420 pk motor. Twee-assige trekker, gebouwd voor middelzware toepassingen, met normale chassishoogte en luchtvering achter. Geschikt voor b.v. internationaal vervoer.
R 340 LB6x2*4MLB heeft een R cabine en 340 pk motor. Drie-assige bakwagen met gestuurde naloopas voor middelzware toepassingen. Voorzien van een laag chassis en luchtvering rondom. Geschikt voor b.v. (inter)nationale distributie.
R 500 LA6x2HNZ heeft een R cabine en 500 pk motor. Heavy-duty trekker voor toepassingen op slecht onderhouden hoofdwegen, met normale chassishoogte en volledige bladvering. Geschikt voor b.v. lange afstanden over slechte wegen.

Historisch overzicht 1968-2004


· Sinds 1968 zijn Scania's modelaanduidingen gebaseerd op de motorinhoud uitgedrukt in liters, gevolgd door één cijfer om de voertuiggeneratie aan te geven, d.w.z. 110, 111, 112, 113, 114 voor Scania's met de 11-liter motor.
· Bij de 2- en 3-serie, werden de cijfers gevolgd door een letter om de chassissterkte - M, H of E - aan te geven. Op het embleem stond b.v. 113M.

· Bij de 4-serie werd de letter vervangen door de chassisklasse: L, D, C of G. Op het embleem staat b.v. 124L. Uit een onder klanten gehouden onderzoek bleek dat men vaak niet goed weet waar deze aanduiding voor staat.

· Bij de R-serie staan alleen het cabinetype en het motorvermogen op de voorkant van de cabine, aangevuld met een V8 embleem bij een 16-liter motor.

· De volledige type-aanduiding van de R-serie bevat verder nog de letters L, D en C om de transportsegmenten aan te duiden en de letters M, H en E om de sterkteklassen aan te geven

© Copyright Scania 2004 All rights reserved.