Scania R-serie - nieuw gezicht, nieuwe type-aanduidingen
05/04/2004
Scania Highroof cabine (klik voor grotere foto) Een nieuw front, maar
nog overduidelijk een Scania. Alle bekende contouren zijn er, zoals de
typische horizontale balken in de grille. Bij de nieuwe styling
ontleent de truck zijn identiteit echter aan de ruimte die tussen de
balken is overgelaten. Wat ook nieuw is, is de type-aanduiding, die
gebaseerd is op de belangrijkste componenten van een Scania:
cabinetype en motorvermogen, die gemakkelijk te begrijpen en te
onthouden zijn. De letters op de grille - b.v. R 420 - geven aan hoe
wij de nieuwe voertuigen moeten noemen. Vrachtauto's met een 16-liter
motor zijn tevens voorzien van het V8 embleem - dat aan de andere kant
van de grille staat.
Scania treedt met haar mondiale modellenprogramma een nieuw tijdperk
binnen. Het lag dus voor de hand om ook de type-aanduiding te
veranderen en met een 35 jaar oude traditie te breken. De
productontwikkeling was dit keer nog meer gericht op het voortdurend
realiseren van veranderingen in kleine stappen, iets waar het concept
van "voertuiggeneraties" niet meer zo goed bij past.
In de nieuwe styling van de voorzijde komen de typische horizontale
balken in de grille, die ook de vorige modellen van Scania hadden,
weer terug. De nieuwe vrachtauto's ontlenen hun identiteit nu aan de
ruimte die tussen de balken is overgelaten. Dit betekent dat de truck
onmiskenbaar een Scania blijft, zelfs wanneer de complete gril
gespoten wordt.
De nieuwe type-aanduidingen weerspiegelen wat volgens de chauffeurs en
klanten de belangrijkste onderscheidende kenmerken van een Scania
zijn.
Het belangrijkste gegeven is dat het een Scania is. De cabine geeft de
vrachtauto dan ook zijn visuele identiteit. Het motorvermogen en de
manier waarop dat geleverd wordt, zijn ook belangrijk. En tenslotte is
een Scania V8 een legende die ervoor zorgt dat er een nog hechtere
band ontstaat tussen de chauffeur en zijn vrachtauto.
· De R 340 en R 380 zijn
uitgerust met de 11-liter motor.
· De R 420 en R 470 zijn uitgerust met de 12-liter motor. De R 470 is
de high-output turbocompound-uitvoering.
· De R 500 en R 580 zijn de meest prestigieuze V8 modellen.
Scania's nieuwe type-aanduidingen: R 580 LA4x2MNA
Het eerste deel van de type-aanduiding verwijst naar het cabinetype,
waaraan de vrachtauto zijn externe identiteit ontleent, en het
vermogen van de motor, de belangrijkste component van de aandrijflijn.
Deze type-aanduiding staat ook op een embleem op de voorkant van de
truck. Het tweede deel bestaat uit een omschrijving van het chassis.
Cabine en motorvermogen: R 420 LA4x2MNA
Cabinetype
De R cabine is Scania's hoge frontstuurcabine. Vooralsnog zijn de
onderstaande cabines voor internationaal vervoer leverbaar, die in de
toekomst gevolgd zullen worden door andere types.
CR19N standaard slaapcabine
CR19H slaapcabine met hoog dak (+20 cm)
CR19T Topline slaapcabine met meer dan volledige stahoogte (+52 cm)
Motorvermogen
Het motorvermogen wordt afgerond op 10 pk.
340, 380 11-liter
zes-cilinder motor
420, 470 12-liter zes-cilinder motor
500, 580 16-liter V8 motor
Chassis R 420 LA4x2MNA
Transportsegment
De vrachtauto's van Scania zijn ontworpen voor drie
transportsegmenten. De eerste modellen van de nieuwe vrachtautoserie
zijn speciaal afgestemd op internationaal vervoer:
L internationaal vervoer,
meestal over snelwegen, met GTW's tot 60 ton
D distributie (in een later stadium leverbaar)
C bouwvervoer (in een later stadium leverbaar)
Trekkers en bakwagens
De vrachtauto's van Scania zijn af-fabriek leverbaar als:
A trekker
B bakwagen
Asconfiguratie
Vooralsnog zijn voor vrachtauto's voor internationaal vervoer de
volgende asconfiguraties leverbaar:
4x2 Twee-asser met één
aangedreven as.
6x2 Drie-asser met één aangedreven as en één sleepas.
6x2 omvat ook 6x2/4 (gestuurde voorloopas) en 6x2*4 (gestuurde
naloopas).
Een 6x2/4 heeft een gestuurde as vóór de aangedreven as.
Een 6x2*4 heeft een gestuurde as achter de aangedreven as.
Sterkteklasse
Voor elk transportsegment worden de chassis ingedeeld naar de zwaarte
van de
toepassing.
M medium duty: vrachtauto's
die over goed onderhouden, geasfalteerde wegen rijden
H heavy duty: vrachtauto's die over geasfalteerde wegen of goed
onderhouden onverharde wegen rijden
E extra heavy duty: vrachtauto's die in het terrein of slecht
onderhouden onverharde wegen rijden (in een later stadium leverbaar)
Framehoogte
Scania's nieuwe vrachtauto's zijn leverbaar met de volgende
chassishoogtes:
H Hoog (in een later stadium
leverbaar)
N NormaalNormaal
L Laag
E Extra laag
Vering
De meest vrachtauto's voor internationaal vervoer zijn voorzien van
paraboolveren vóór en luchtvering achter. Bladvering en luchtvering
rondom behoren ook tot de mogelijkheden.
A Bladvering vóór (meestal
paraboolveren), luchtvering achter
B Volledige luchtvering
Z Volledige bladvering (parabool- of trapeziumvering)
Voorbeelden
R 420 LA4x2MNA heeft een R
cabine en 420 pk motor. Twee-assige trekker, gebouwd voor middelzware
toepassingen, met normale chassishoogte en luchtvering achter.
Geschikt voor b.v. internationaal vervoer.
R 340 LB6x2*4MLB heeft een R cabine en 340 pk motor. Drie-assige
bakwagen met gestuurde naloopas voor middelzware toepassingen.
Voorzien van een laag chassis en luchtvering rondom. Geschikt voor
b.v. (inter)nationale distributie.
R 500 LA6x2HNZ heeft een R cabine en 500 pk motor. Heavy-duty trekker
voor toepassingen op slecht onderhouden hoofdwegen, met normale
chassishoogte en volledige bladvering. Geschikt voor b.v. lange
afstanden over slechte wegen.
Historisch overzicht 1968-2004
· Sinds 1968 zijn Scania's
modelaanduidingen gebaseerd op de motorinhoud uitgedrukt in liters,
gevolgd door één cijfer om de voertuiggeneratie aan te geven, d.w.z.
110, 111, 112, 113, 114 voor Scania's met de 11-liter motor.
· Bij de 2- en 3-serie, werden de cijfers gevolgd door een letter om
de chassissterkte - M, H of E - aan te geven. Op het embleem stond
b.v. 113M.
· Bij de 4-serie werd de letter vervangen door de chassisklasse: L, D,
C of G. Op het embleem staat b.v. 124L. Uit een onder klanten gehouden
onderzoek bleek dat men vaak niet goed weet waar deze aanduiding voor
staat.
· Bij de R-serie staan alleen het cabinetype en het motorvermogen op
de voorkant van de cabine, aangevuld met een V8 embleem bij een
16-liter motor.
· De volledige type-aanduiding van de R-serie bevat verder nog de
letters L, D en C om de transportsegmenten aan te duiden en de letters
M, H en E om de sterkteklassen aan te geven
© Copyright Scania 2004 All rights reserved.
Beers Bedrijfsauto