GVB
Sector Algemeen Directeur
Afdeling Concern Communicatie
Postbus 2131
1000 CC Amsterdam
Telefoon 020 460 58 42
Telefax 020 460 58 43
Persbericht E-mail: communicatie@gvb.nl
www.gvb.nl
5 april 2004
Beter openbaar vervoer voor een lagere prijs in Amsterdam
GVB boekt grote vooruitgang in 2003
Beter openbaar vervoer voor een lagere prijs: dat is het resultaat van het Amsterdamse
openbaarvervoerbedrijf GVB over het jaar 2003. Alle inspanningen om de kwaliteit te
verbeteren leidden vorig jaar tot een sterk toegenomen tevredenheid onder de reizigers.
Tegelijkertijd realiseerde het bedrijf de geplande kostenreductie die noodzakelijk is om de
concurrentiekracht van het GVB te vergroten. De efficiënte bedrijfsvoering leverde het GVB
in 2003 een positief resultaat ? 8,6 miljoen op.
De positieve resultaten van het GVB zijn een belangrijke stap voorwaarts in het kwaliteits- en
kostenreductieprogramma waaraan het vervoerbedrijf werkt om ook na 2006 het openbaar vervoer in
Amsterdam te kunnen blijven uitvoeren. In 2006 wordt het recht om in Amsterdam het openbaar vervoer
uit te voeren opnieuw toegekend. In 2001 kwam het GVB met de gemeente Amsterdam overeen vóór
het jaar 2006 ? 32 miljoen kostenreductie te realiseren om het bedrijf op marktconform niveau te
brengen. Niet alleen door kostenreductie, ook door een stevige kwaliteitsverbetering sluit het GVB aan
op zowel de wensen van de reizigers, de opdrachtgever (Regionaal Orgaan Amsterdam/gemeente
Amsterdam), als op het beleid van de Rijksoverheid: beter openbaar vervoer voor een lagere prijs.
In het exploitatiecontract met de opdrachtgever is vastgelegd dat deze elk jaar minder bijdraagt in de
kosten van het openbaar vervoer. Daardoor kan, ondanks de bezuinigingen van het Rijk, in Amsterdam
het aanbod van openbaar vervoer op peil worden gehouden. De kostenreductie binnen het GVB bleef
de daling van de overheidsbijdrage vóór, zodat er een positief resultaat is geboekt. Naast de Rijks-
bezuinigingen had het GVB in 2003 ook te maken met een verminderde groei van de kaartopbrengst.
Kostenreductie van ? 16 miljoen
Het GVB heeft inmiddels zo'n ? 16 miljoen (prijspeil 2001) aan kostenbesparing gerealiseerd. In 2003
heeft het bedrijf niet alleen de voor dat jaar geplande kosten bespaard, ook de achterstanden in
kostenreductie uit 2001 en 2002 zijn vorig jaar ingelopen. De verlaging van kosten is onder meer
behaald door hetzelfde werk met minder mensen uit te voeren, namelijk 150 fte's minder. Dit is een
gevolg van efficiëntere werkplanning en een verlaging van het arbeidsverzuim met 2%.
Meer kwaliteit voor de reizigers
De toegenomen kwaliteit en grotere klanttevredenheid in 2003 zijn gebleken uit de resultaten van de
Kwaliteitskoersmeter. Uit dit klantenonderzoek, dat het GVB twee keer per jaar uitvoert en waarbij de
beleving van alle kwaliteitsaspecten van het openbaar vervoer worden gemeten, bleek dat steeds meer
reizigers positief zijn over het openbaar vervoer. Met name de veiligheid, de reinheid, het optreden van
controlepersoneel en het op tijd rijden, werden door reizigers hoger gewaardeerd. De opdrachtgever
beloonde overeenkomstig het contract het GVB vanwege grotere klanttevredenheid en de geleverde
prestaties op het gebied van punctualiteit met een bonus van ruim ? 800.000,=
Minder incidenten
---
blad 1 van 2
vervolg van persbericht
Datum datum
Pagina 2
Veiligheid is een belangrijk issue in onze maatschappij. Dus ook in het openbaar vervoer. De
inspanningen en investeringen van het GVB in veiligheidsmaatregelen hebben geleid tot een afname
van het aantal agressie- en overlastincidenten met ruim 8% (van 3993 in 2002 naar 3658 in 2003).
De incidenten die voortkomen uit betalingsconflicten zijn wel gestegen (26%) maar die stijging moet in
verband worden gebracht met het sterk toegenomen aantal gecontroleerde passagiers in 2003. In 2002
werden bij preventieve controles nog 2,7 miljoen mensen gecontroleerd, in 2003 waren dat er 8,6
miljoen. Bij repressieve controles werden in 2002 ruim 1,2 miljoen reizigers gecontroleerd, in 2003
waren dat er ruim 1,1 miljoen.
Verder werd het project 'op iedere tram een conducteur' in 2003 afgerond. Lijn 1 kreeg als laatste
tramlijn een conducteur aan boord. Voort is graffitibestrijding vorig jaar stevig aangepakt wat leidde tot
een daling van 30% in vierkante meters graffiti.
Innovatie
Naast verlaging van de kosten gaan de innovaties die de kwaliteit van het openbaar vervoer verhogen
door. De OV-chipkaart wordt in 2006 in de metro ingevoerd, zo is in 2003 besloten. Ook is vorig jaar de
instroom van nieuw materieel trams en bussen gestaag doorgegaan en het GVB startte een proef
met de milieuvriendelijke brandstofcelbus.
Kerncijfers 2003 2002
Totale omzet 389.315 357.739
Bedrijfslasten 376.227 357.760
Bedrijfsresultaat 13.088 -21
Financiële lasten 5.381 9.292
Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening 7.707 -9.313
Overige baten 895 5.922
Nettoresultaat 8.602 -3.391
Kwantiteiten
Aantal vervoerde reizigers (x 1 miljoen) 244 250
Reizigerskilometers (x 1.000) 948.000 971.700
Plaatskilometers (x 1.000) 3.755.000 3.847.900
Dynamische bezettingsgraad (in %) 25,2 25,3
Gemiddeld aantal fte's 4.351 4.497
Materieel (aantallen ultimo 2003)
Bus 313 303
Tram 232 234
Metro/sneltram 106 106
blad 2 van 2