HOGESCHOOL INHOLLAND
Persbericht
5 april 2004
'Backbone INbeeld' schetst beeld van het nieuwe onderwijsconcept in de
praktijk:
Hogeschool INHOLLAND krijgt nieuwe ruggengraat
ROTTERDAM - Hogeschool INHOLLAND krijgt vanaf 1 september 2004 een
nieuw onderwijsconcept, Backbone. Het concept richt zich op het
verwerven van competenties door studenten. Bij competenties gaat het
naast het verwerven van kennis om de vorming en ontwikkeling van
vaardigheden, inzichten, houding en reflectie. Het nieuwe
onderwijsconcept schept nieuwe rollen voor studenten en medewerkers.
De docenten zullen de studenten meer begeleiden bij hun ontwikkeling.
De student leert actief en is verantwoordelijk voor het eigen
leerproces. De docent wordt meer coach en faciliteert het studeren. De
inhoud van het onderwijs wordt bepaald door nauwe samenwerking met het
beroepenveld. Backbone schetst een beeld van het onderwijs van
Hogeschool INHOLLAND de komende jaren. Het is de bedoeling om in 2006
alle eerstejaars binnen de hogeschool een competentiegerichte
opleiding te bieden.
Hogeschool INHOLLAND heeft bij de presentatie van het nieuwe
onderwijsconcept een boek uitgebracht: 'Backbone INbeeld'. Hier wordt
het onderwijsconcept toegelicht en verduidelijkt aan de hand van 23
good practices binnen de hogeschool. Ook is er speciale aandacht voor
veranderprocessen. Aan de hand van een kleurentheorie kan iedere
opleiding op eigen wijze het veranderproces meemaken. Het boek is
bedoeld ter ondersteuning aan alle medewerkers die het concept moeten
invoeren en uitdragen. Er zijn good practices van Backbone INbeeld op
elk onderdeel van het onderwijsconcept: flexibilisering,
studieloopbaanbegeleiding, toetsing en stage/praktijk/afstuderen.
GeĂŻnteresseerden kunnen Backbone INbeeld bestellen via de
boekhandel.
Backbone zal meer vraaggestuurd zijn. De opleidingen zullen een
combinatie worden van confectie en maatwerk. Iedere opleiding wordt
opgebouwd volgens het major-minormodel. De helft van de opleiding
besteedt de student aan het gekozen majorprogramma. Hierin staan de
competenties centraal die van belang zijn voor het hele
beroependomein. Via de minors kan de student zich verdiepen en
verbreden. Dit kan op hetzelfde terrein als de studie dus via een
specialisatie maar ook via differentiatie. Hierbij volgt de student
een of meer minors op een ander terrein. Zo kan een student Economie
ook vakken volgen op de opleiding Cultureel Maatschappelijke
Vorming.
einde persbericht
Noot voor de pers:
U kunt een exemplaar van het boek 'Backbone INbeeld'aanvragen door te
bellen met: Donatello Piras, persvoorlichter Hogeschool INHOLLAND, tel
010 439 9941 of 06 54980998 of E-mail: donatello.piras@INHOLLAND.nl
05 apr 04 12:00