Scania breidt leveringsprogramma uit met R-serie
05/04/2004
Scania R-serie (klik voor grotere foto) De nieuwe R-serie is een
nieuwe reeks vrachtauto's voor internationaal vervoer waarmee Scania
haar mondiale productaanbod uitbreidt. Deze nieuwe vrachtauto's zijn
voorzien van interessante oplossingen, die, hoewel zij niet direct
zichtbaar zijn, van cruciaal belang zijn voor de verbeterde
betrouwbaarheid en prestaties van de nieuwe vrachtauto's. Vooral de
nieuwe bestuurdersomgeving, de gewichtsbesparingen en het verlaagde
brandstofverbruik zullen de klant aanspreken.
Brandstofverbruik
Afhankelijk van de toepassing, rijden de R-serie voertuigen tot 3%
zuiniger dan de huidige 4-serie modellen. De brandstofbesparing is
bereikt met behulp van verschillende aanpassingen, waaronder
gewichtsbesparingen, een verbeterde aërodynamica en de elektronische
regeling van een aantal hulpsystemen van de motor.
Cabinenieuws
· Geheel nieuwe
chauffeursinterface
· Vernieuwd, aan twee kanten gebogen dashboard, leverbaar in lange en
korte uitvoering
· Nieuwe bedieningselementen, nieuw instrumentenpaneel
· Bedieningsorganen van Scania Retarder en Opticruise samengebracht op
één stuurkolomhendel
· Toetsen op het stuur voor de bediening van cruise control,
radiofuncties en on-board computer
· Nieuwe stoelen voor chauffeur en bijrijder
· Automatische klimaatregeling
· Meer ruimte in de cabine dankzij semi-vlakke vloer (motortunnel
slechts 14,5 cm hoog)
· Veel bewegingsvrijheid in de cabine, mede dankzij neerklapbare
versnellingspook
· Groot aantal handige opbergruimtes, sommige voorzien van deurtjes
· Hoofdbed op comfortabele zithoogte
· Drie cabinehoogtes: nieuwe cabine met hoog dak komt tussen normale
slaapcabine en de Topline in
· Nieuwe styling van de voorkant, nieuwe modellenaanduiding
· Xenon koplampen als optie; vooralsnog alleen op de V8 modellen
· Volledig geïntegreerde onderrijbeveiliging vóór
Aandrijflijn
· Euro-3 motorenserie
aangepast met 500 pk V8 ter vervanging van de 480 pk uitvoering
· Nieuwe Euro-4 versie van 12-liter 420 pk motor
· Verdere verfijning van automatische schakelsysteem Scania
Opticruise, dat nu nog sneller schakelt
· Cruise control met geïntegreerde regeling van de remsystemen bij
afdalingen (i.c.m. Scania Retarder)
· Elektronische koppelingsbeveiliging
· Elektronisch geregelde koelventilator optioneel op alle motoren
· Elektronisch geregelde luchttoevoer bij luchtsysteem
Chassis
· Gewichtsbesparing tot 270
kg, afhankelijk van specificatie
· Lichtgewicht trekkerpakket
· Lichtgewicht koppelschotel
· Dunner frame met 7 mm dikke zijbalken die van een sterkere
staalsoort zijn gemaakt
· Lichtgewicht 4-balgsluchtvering achter
· Verbeterde wegligging en stabiliteit
· Meer comfort en sneller laden en lossen
Remsysteem
· Nieuwe generatie ABS-remmen
· Nieuwe generatie elektronisch geregelde schijfremmen (EBS) met
automatische verdeling van remkracht over vrachtauto en getrokken
materieel
· Aangepast rempedaal dat voor beter "gevoel" zorgt
· Elektronische stabiliteitsregeling ESP leverbaar als optie voor 4x2
trekkers
Elektrisch systeem
· Elektrisch systeem op basis
van CAN-bus technologie
· Storingen in alle elektronische regelsystemen gemakkelijk te
lokaliseren
· Elektrische voorzieningen van de opbouw kunnen buiten de cabine
worden geprepareerd
On-board computers
· Informatiedisplay op
instrumentenpaneel dat ook wordt gebruikt om storingen aan te geven
· Trip-computer leverbaar als optie
· Fleet management diensten met keuze uit verschillende flexibele
computer-platformen
© Copyright Scania 2004 All rights reserved.
Beers Bedrijfsauto