Nieuw remsysteem voor optimaal remgevoel
05/04/2004
De meeste modellen van de R-serie zijn leverbaar met de nieuwste
generatie elektronisch geregelde schijfremmen. Tot de verfijningen van
het EBS-systeem behoren automatische remafstemming en integratie van
de remsystemen, inclusief de uitlaatrem en de Scania Retarder. Alle
wijzigingen zorgen gezamenlijk voor snellere reacties - en dus een
kortere remweg - en een beter pedaalgevoel.
Elektronisch geregelde schijfremmen zijn standaard op alle R-serie
modellen met luchtvering en zijn als optie leverbaar op de meeste
andere modellen.
Op basis van de gegevens die afkomstig zijn van verschillende sensoren
in het voertuig, berekent EBS automatisch de belading. Het
uitgangspunt is dat dezelfde pedaalstand altijd moet leiden tot
dezelfde mate van remvertraging, ongeacht de belading. In combinatie
met de snelle reactietijden, zorgt dit voor een uitzonderlijk accurate
remdosering.
Dit wordt weerspiegeld door het gevoel van het rempedaal met korte
slag, dat in alle condities voor een nauwkeurige remdosering zorgt.
Wanneer de vrachtauto voorzien is van de Scania Retarder, regelt het
systeem automatisch welk systeem de remvertraging levert: de retarder,
de uitlaatremmen of de bedrijfsremmen. En dit alles zonder dat de
chauffeur er iets van merkt. Soms zal er een zacht "gierend" geluid
van de retarder hoorbaar zijn, maar de respons is altijd zeer precies
en gerelateerd aan hoe ver het pedaal ingedrukt is.
Verdeling van remkracht over vrachtauto en getrokken materieel
Het elektronisch geregelde schijfremsysteem is voorzien van een TBA
(Trailer Brake Adaptation) functie, die de remkracht automatisch over
de vrachtauto en het getrokken materieel verdeelt. Zodra de truck
wegrijdt, registreert het systeem de belading van het voertuig en het
getrokken materieel. De bedoeling is dat elk onderdeel van de
voertuigcombinatie een dusdanig aandeel in de totale remvertraging
levert dat de stabiliteit maximaal is en de remmen gelijkmatig
slijten.
Via een schakelaar op het dashboard kunnen de remmen van het getrokken
materieel tijdelijk geactiveerd worden, b.v. om te testen of de
koppelschotel vergrendeld is of bij het aankoppelen. De bediening is
progressief en werkt alleen bij snelheden van minder dan 4 km/uur.
Functie waarmee verschil tussen de daalsnelheid en kruissnelheid kan
worden ingesteld
Bij vrachtauto's met cruise control, kan de Scania Retarder
geprogrammeerd worden om bij het dalen een vooraf in te stellen
"verschil" ten opzichte van de kruissnelheid te handhaven (downhill
brake offset). Wanneer b.v. gekozen wordt voor 5 km/uur boven de
kruissnelheid, wordt dit verschil gehandhaafd, ongeacht de
kruissnelheid tijdens de betreffende werksessie. Stel dat de cruise
control b.v. aanvankelijk is ingesteld op 75/80 km/uur, dan wordt
hetzelfde snelheidsverschil aangehouden wanneer de kruissnelheid 65
km/uur is.
ABS-remmen
Ook de ABS-functies zijn verfijnd en worden bij alle snelheden nog
nauwkeuriger geregeld. De Scania Retarder en de uitlaatrem worden
geregeld door het ABS-systeem, met een uitzonderlijk snelle reactie om
bij gladheid voor extra veiligheid te zorgen.
Op vrachtauto's met EBS en Opticruise zorgt een speciale functie voor
een kortstondige verhoging van het motorkoppel wanneer de wielen van
de aangedreven as dreigen door te slippen als gevolg van de
massatraagheid van de aandrijflijn. Op deze manier is maximale
stabiliteit gewaarborgd.
Gelijkmatige voeringslijtage
EBS controleert voortdurend de status van de remblokken en probeert om
de blokken zo gelijkmatig mogelijk te laten slijten. Dit gebeurt
wanneer de chauffeur licht remt, zonder dat hij daar erg in heeft.
Wanneer de chauffeur harder remt, worden alle wielen afgeremd om
maximale remvertraging te leveren.
Het voordeel voor de klant is dat de levensduur van de blokken zo
gemaximaliseerd wordt en de remblokken gelijkmatig slijten. Bovendien
kan de werkplaats beter inschatten wanneer preventieve vervanging moet
worden aanbevolen.
© Copyright Scania 2004 All rights reserved.
Beers Bedrijfsauto