Beers Bedrijfsauto

Nieuw remsysteem voor optimaal remgevoel

05/04/2004

De meeste modellen van de R-serie zijn leverbaar met de nieuwste generatie elektronisch geregelde schijfremmen. Tot de verfijningen van het EBS-systeem behoren automatische remafstemming en integratie van de remsystemen, inclusief de uitlaatrem en de Scania Retarder. Alle wijzigingen zorgen gezamenlijk voor snellere reacties - en dus een kortere remweg - en een beter pedaalgevoel.

Elektronisch geregelde schijfremmen zijn standaard op alle R-serie modellen met luchtvering en zijn als optie leverbaar op de meeste andere modellen.

Op basis van de gegevens die afkomstig zijn van verschillende sensoren in het voertuig, berekent EBS automatisch de belading. Het uitgangspunt is dat dezelfde pedaalstand altijd moet leiden tot dezelfde mate van remvertraging, ongeacht de belading. In combinatie met de snelle reactietijden, zorgt dit voor een uitzonderlijk accurate remdosering.

Dit wordt weerspiegeld door het gevoel van het rempedaal met korte slag, dat in alle condities voor een nauwkeurige remdosering zorgt. Wanneer de vrachtauto voorzien is van de Scania Retarder, regelt het systeem automatisch welk systeem de remvertraging levert: de retarder, de uitlaatremmen of de bedrijfsremmen. En dit alles zonder dat de chauffeur er iets van merkt. Soms zal er een zacht "gierend" geluid van de retarder hoorbaar zijn, maar de respons is altijd zeer precies en gerelateerd aan hoe ver het pedaal ingedrukt is.

Verdeling van remkracht over vrachtauto en getrokken materieel Het elektronisch geregelde schijfremsysteem is voorzien van een TBA (Trailer Brake Adaptation) functie, die de remkracht automatisch over de vrachtauto en het getrokken materieel verdeelt. Zodra de truck wegrijdt, registreert het systeem de belading van het voertuig en het getrokken materieel. De bedoeling is dat elk onderdeel van de voertuigcombinatie een dusdanig aandeel in de totale remvertraging levert dat de stabiliteit maximaal is en de remmen gelijkmatig slijten.

Via een schakelaar op het dashboard kunnen de remmen van het getrokken materieel tijdelijk geactiveerd worden, b.v. om te testen of de koppelschotel vergrendeld is of bij het aankoppelen. De bediening is progressief en werkt alleen bij snelheden van minder dan 4 km/uur.

Functie waarmee verschil tussen de daalsnelheid en kruissnelheid kan worden ingesteld
Bij vrachtauto's met cruise control, kan de Scania Retarder geprogrammeerd worden om bij het dalen een vooraf in te stellen "verschil" ten opzichte van de kruissnelheid te handhaven (downhill brake offset). Wanneer b.v. gekozen wordt voor 5 km/uur boven de kruissnelheid, wordt dit verschil gehandhaafd, ongeacht de kruissnelheid tijdens de betreffende werksessie. Stel dat de cruise control b.v. aanvankelijk is ingesteld op 75/80 km/uur, dan wordt hetzelfde snelheidsverschil aangehouden wanneer de kruissnelheid 65 km/uur is.

ABS-remmen
Ook de ABS-functies zijn verfijnd en worden bij alle snelheden nog nauwkeuriger geregeld. De Scania Retarder en de uitlaatrem worden geregeld door het ABS-systeem, met een uitzonderlijk snelle reactie om bij gladheid voor extra veiligheid te zorgen.

Op vrachtauto's met EBS en Opticruise zorgt een speciale functie voor een kortstondige verhoging van het motorkoppel wanneer de wielen van de aangedreven as dreigen door te slippen als gevolg van de massatraagheid van de aandrijflijn. Op deze manier is maximale stabiliteit gewaarborgd.

Gelijkmatige voeringslijtage
EBS controleert voortdurend de status van de remblokken en probeert om de blokken zo gelijkmatig mogelijk te laten slijten. Dit gebeurt wanneer de chauffeur licht remt, zonder dat hij daar erg in heeft. Wanneer de chauffeur harder remt, worden alle wielen afgeremd om maximale remvertraging te leveren.

Het voordeel voor de klant is dat de levensduur van de blokken zo gemaximaliseerd wordt en de remblokken gelijkmatig slijten. Bovendien kan de werkplaats beter inschatten wanneer preventieve vervanging moet worden aanbevolen.

© Copyright Scania 2004 All rights reserved.