.3VO
Hardrijders maken buurten gevaarlijk
Huizen - 5 april 2004. In woonwijken met een snelheidsgrens van 30
kilometer per uur rijdt 85% van de automobilisten te hard. Dit blijkt
uit snelheidsmetingen die verkeersveiligheidsorganisatie 3VO op een
groot aantal plaatsen in Nederland heeft uitgevoerd. Automobilisten
lappen de snelheidsregels massaal aan hun laars en rijden in 65% van
de gevallen maar liefst méér dan 10 kilometer te hard. Dat er doden en
gewonden vallen in 30 kilometergebieden vindt 3VO onaanvaardbaar.
Woonbuurten zijn verblijfsgebieden en moeten 100% veilig zijn voor
iedereen. 3VO gaat, samen met bewoners, de strijd aan om buurten
veiliger te maken. Daarvoor is het hard nodig dat de inrichting van
straten verbeterd wordt waardoor hardrijden niet meer kan.
3VO eist scherpere inrichtingseisen, wettelijk geregelde inspraak van
bewoners en een lik-op-stuk beleid gericht op snelheidsovertredingen.
Joop Goos, directeur 3VO: 'Een 30 kilometergebied is meer dan een weg
met een drempel en een bordje met 30. Wij zijn voorstander van meer 30
kilometergebieden in Nederland. De inrichting van deze gebieden zal
echter meer bescherming moeten gaan bieden aan kwetsbare
weggebruikers.'
Snelheidsmetingen
3VO heeft de snelheidsmetingen uitgevoerd in aanloop naar de Europese
week van de verkeersveiligheid die vandaag begint en in het kader van
'respect voor elkaar' staat. De resultaten van de metingen bevestigen
de vele klachten die 3VO van buurtbewoners krijgt. Het autoverkeer
zorgt voor veel overlast en irritatie. Kinderen, fietsers en
voetgangers kunnen vaak niet veilig op straat.
De metingen zijn met professionele meetapparatuur gedaan in meer dan
40 verschillende plaatsen verspreid door het land. De resultaten
lieten overal hetzelfde beeld zien. In veel buurten werden zelfs
uitschieters tot 60-70 km per uur gemeten.
Taak gemeente en politie
Door sobere inrichting van de wijken en het ontbreken van
snelheidscontroles zijn 30 km gebieden bijna nooit een garantie voor
een rustig en veilig verkeer voor kwetsbare weggebruikers. Zolang de
weg uitnodigt om harder dan 30 te rijden maken veel automobilisten
daar gebruik van. Daarbij komt dat in 30 kilometergebieden niet of
nauwelijks sprake is van handhaving door de politie. Heeft de
gemeente geen snelheidsremmers in de wijk aangelegd dan begint de
politie meestal niet aan controles, terwijl juist het ontbreken van
een goed ingericht wijk de belangrijkste oorzaak is voor te hard
rijden.
Meer informatie/