Promoties
Sloopafval
5 april 2004 | 10.30 uur
hr. K. van Dijk | civiel ingenieur
promotor | Prof.dr.ir. Ch.F. Hendriks (fac CiTG)
toeg.prom. | Dr.ir. A. Fraaij (UHD-fac CiTG)
Closing the claybrick cycle
In Nederland wordt jaarlijks ongeveer 16 miljoen ton bouw- en sloopafval
geproduceerd. De steenachtige fractie hiervan bedraagt zo'n 70% en bestaat
uit betonpuin en metselwerkpuin. Dit steenachtig puin wordt gebroken en
hergebruikt in de wegenbouw als funderingsmateriaal. Nu het aantal
wegenbouwprojecten afneemt ontstaan er problemen met de afzet van dit
steenachtig puin. Voor betonpuin is er een alternatief, namelijk het gebruik
van betongranulaat als vervanger van grind in de betonproductie. Voor
metselwerkpuin bestaat er echter nog geen recyclingsmogelijkheid. Dit was
aanleiding om onderzoek te doen naar de recycling van metselwerkpuin in de
keramische industrie. In een samenwerkingsverband met TNO en TU Delft is er
een thermisch proces ontwikkeld, waarmee uit het selectief gesloopte
metselwerkpuin zo'n 45% van de bakstenen kan worden teruggewonnen. Deze
bakstenen zijn herbruikbaar in nieuw metselwerk. De restfractie bestaande
uit gebroken bakstenen en mortel wordt gescheiden met magnetische scheiding.
Deze uit de mijnbouw afkomstige scheidingsmethode, is gebaseerd of de
magnetische susceptibiliteit van materialen en is geschikt, omdat bakstenen
tussen 3% en 5% ijzer bevatten. De restfractie kan worden gescheiden in een
pure baksteenfractie (>90%) en mortelfractie (93%). De baksteenfractie is
gebruikt voor het vervaardigen van bakstenen. De fractie is vermalen (
Voor verder lezen:
* Computational modelling of masonry, brickwork and blockwork
structures ed. by J.W. Bull, 2001
* Design of structural masonry by W.M.C. McKenzie, 2001
* Concrete masonry designer's handbook by John Roberts, Alan Tovey and
Anton Fried, 2001
--------------------------------------------------
Maarten van der Sanden
Wetenschapsvoorlichter TU Delft
directie Marketing & Communicatie
tel.: 015 278 5454
fax: 015 278 1855
GSM: 06 20408176
---------------------------------------------------
Technische Universiteit Delft