Federale regering Belgie
Identificatie en registratie van honden
(2004-04-02)
Persbericht van de Ministerraad
Op voorstel van de heer Rudy Demotte, Minister van Sociale Zaken en
Volksgezondheid, keurde de Ministerraad een ontwerp van koninklijk
besluit goed betreffende de identificatie en de registratie van
honden. (*)
Sedert 1 september 1998 is de identificatie en de registratie van
honden in ons land verplicht. Het doel van deze identificatie- en
registratieplicht is om de gegevens van alle honden en hun
opeenvolgende eigenaars te registreren in een databank. Op deze manier
kan de eigenaar van een verloren gelopen hond steeds teruggevonden
worden, waardoor het aantal dieren dat in een asiel terechtkomt wordt
verminderd. Ook de gegevens van de fokker moeten worden geregistreerd.
Dit vergemakkelijkt de opsporing van kwekers die niet over de
verplichte erkenning beschikken. (**)
Door de huidige reglementering in één enkel ontwerp van koninklijk
besluit te gieten wordt de wetgeving verduidelijkt. Het ontwerp voert
tevens het paspoort voor honden in, dat het identificatie- en
registratiecertificaat en het vaccinatieboekje samenvoegt in één
document. Eén document dus voor één en dezelfde hond, naar het model
van het Europees paspoort (***) dat vanaf 3 juli 2004 verplicht zal
zijn voor het intracommunautair verkeer van honden, katten en fretten.
Het ontwerp wordt overgemaakt aan de Raad van State voor advies binnen
vijf dagen.
(*) in het kader van de dierenwelzijnswet van 14 augustus 1986,
gewijzigd door de wet van 26 maart 1993 en de wet van 4 mei 1995.
(**) in toepassing van het koninklijk besluit van 17 februari 1997
houdende erkenningsvoorwaarden voor hondenkwekerijen.
(***) 2003/803/EG
De Algemene Directie Externe Communicatie Kanselarij van de Eerste
Minister kan u bereiken op het volgende adres: cmr@premier.fed.be
Copyright Presscenter.org | Legal |
info@presscenter.org