AutoRai

2-4-2004

Zinderend raceseizoen Pearle Alfa 147 GTA Challenge 2004

Eén ding is zeker: de vonken zullen er dit seizoen vanaf spatten in de strijd om het Nederlandse Pearle Alfa 147 GTA Challenge kampioenschap. De kampioen van vorig jaar, Tim Coronel, is van Cable1 verhuisd naar Tempo-Team Racing. Omgekeerd vertrok hun 2003-kopman, Phil Bastiaans, naar het succesvolle Cable1 team van Michel Schaay.

Bij Cable1 wordt Bastiaans geflankeerd door de kampioen van 2002, Sandor van Es, en natuurlijk ook door Berend Gesman, Oscar Middeldorp en nieuwkomer Mark Kroes. De mogelijkheid bestaat dat Cable1 nog een zesde auto zal inzetten, wellicht bestuurd door Jan-Joris Verheul.

Tim Coronel weet naast zich bij Tempo-Team de snelle Rory Bertram en de pas 16-jarige Mike Verschuur, winnaar van de Radio 538 talentcontest. De naam Verschuur is natuurlijk bekend in de nationale en internationale racewereld, want hij is de zoon van Frans Verschuur, die al heel wat nationale en internationale titels op zijn naam heeft staan.

Verschuurs bedrijf Orbit Autosport heeft dit seizoen de wagens van Tempo-Team onder technisch beheer. De routinier denkt niet dat zijn pas 16-jarige zoon grote problemen zal hebben met het besturen van de Alfa 147 GTA. Verschuur: Hij heeft tijdens de winter met een Clio geoefend. Die auto is veel lastiger dan de Alfa; hij kan elk moment wegbreken. De Alfa 147, hoewel een stuk sneller dan de Clio, stuurt alsof je op rails rijdt. Dat is de kracht van de Alfa. Een ijzeren wegligging. Daarbij heeft mijn zoon al een jaar Yaris gereden en is vijfde in dat kampioenschap geworden. Niet slecht voor een vijftienjarige natuurlijk.

Cable1 is natuurlijk het te kloppen team. Achtereenvolgens Sandra van der Sloot, Sandor van Es en Tim Coronel werden in een auto van teambaas Michel Schaay kampioen en als het aan Schaay ligt zal ook in 2004 het kampioenschap naar één van zijn rijders gaan. Schaay: Het maakt me niet uit wie. Ik denk niet dat Van Es en Gesman voor Bastiaans onder doen. De heren zullen het zowel onderling moeten uitvechten als met de concurrentie en ik hoop natuurlijk wel dat een en ander in een sportieve sfeer geschiedt. Plezierig voor ons is dat Oscar Middeldorp bij ons team gebleven is en dat Mark Kroes er zijn opwachting maakt; twee jongens die heel sfeerbepalend voor het team zullen zijn.

Cable1 heeft het technische gedeelte voor dit seizoen ondergebracht bij Revs Motorsport van Patrick de Groot in Haarlem. De Groot prepareerde vorig jaar met veel succes de auto's van Tempo-Team Racing. Limburger Phil Bastiaans eindigde vorig seizoen als derde achter Coronel en Rory Bertram. Hij kampte met privé-problemen die het hem onmogelijk maakten er voor de volle honderd procent tegenaan te gaan. Dit jaar is hij in rustiger vaarwater beland en vast van plan te onderstrepen dat hij nog steeds bij de Nederlandse top behoort. Hij is er trots op dat hij door Michel Schaay is ingelijfd en beschouwt de Alfa 147 GTA nog steeds als één van de beste raceauto's om een seizoen in door te brengen.

Tim Coronel is op zijn beurt best tevreden met Tempo-Team Racing. Coronel: Natuurlijk zullen ze er bij Cable1 alles aan doen om mij van prolongatie van mijn titel af te houden, maar dat maakt het seizoen des te uitdagender voor mij en teamgenoot Rory Bertram. Heel plezierig voor ons is dat Frans Verschuur en Dusan Rakic onze auto's prepareren. Ik ken beiden natuurlijk heel goed van mijn tijd bij Cable1. Zij geloven in mij en ik geloof in hen. Zijn gewoonte de telefoon op te nemen met de woorden: Ja, met de snelste coureur van Nederland, hoopt Tim Coronel ook na 2004 nog gefundeerd te zien.

Bertram en Coronel rijden in 2004 ook het Europees kampioenschap Alfa 147 GTA en de ouverture op Monza was zeer hoopgevend voor het team. Rory Bertram werd de eerste race tweede en de tweede race eerste, op het befaamde Italiaanse circuit nabij Milaan.

Madeno Racing van Leo van der Maden komt met een nieuw gezicht, de Portugese rijder J.J. Magalhaes, die naast Willy Welles en eventueel Roger Ciapponi zal opereren en ook het Europees kampioenschap zal rijden. Van der Maden: Ik zeg je, die Portugees is een snelle rakker. Hij heeft een schat aan ervaring en zal echt in de kopgroep meestrijden.

Kopman van het Automotive Systems team van Peter Zentveldt wordt dit seizoen Melvin de Groot. Boy Zentveldt heeft besloten een jaar rust te nemen om zich verder maatschappelijk te ontwikkelen. Hij hoopt in 2005 terug te keren in de Nederlandse of wellicht zelfs Europese racerij. Ook Akbar van Leeuwen rijdt natuurlijk weer voor Zentveldt en het Automotive Systems team kent als nieuwelingen de Amsterdamse politieman John Vos, winnaar van de door Pearle georganiseerde talentenjacht wordcoureur.nu en de prima Nederlands sprekende Australiër Terry Mader, die overigens ook in Nederland werkzaam en woonachtig is. Mader, gehandicapt door een motorcrossongeval in Australië waarbij zijn benen blijvend verlamd raakten, rijdt in een speciaal voor hem aangepaste Alfa 147 GTA met onder andere bediening van gaspedaal, koppeling en rempedaal vanaf het stuurwiel.

Peter Zentveldt zet bovendien een gastenauto in die om beurten bestuurd zal worden door Marcel Norbart, directeur van Pearle, de opticiengigant die al voor het zesde achtereenvolgende jaar Challenge hoofdsponsor is, en door Amstelvener Evert Bolderheij (51). Laatstgenoemde behaalde in het verleden vijf nationale titels op het circuit van Zandvoort en is nog steeds actief als rallyrijder. Marcel Norbart bijt met Pasen het spits af. Bolderheij rijdt het Pinksterweekeinde voor het eerst in de Pearle Alfa 147 GTA Challenge.

Verheugend is natuurlijk dat de privé-rijders Vincent van der Valk en Wilbert van den Burg erin geslaagd zijn voldoende budget bijeen te brengen voor het nieuwe raceseizoen. Van der Valk: Het was sappelen, maar het is toch weer gelukt. Ik heb mooie sponsors en ik denk dat ik hoge ogen kan gooien dit jaar.

Programma Pearle Alfa 147 GTA Challenge 2004
(onder voorbehoud van wijzigingen)


1. Paasraces, Zandvoort, 12 april 2004

2. Radio 538 Pinksterraces, Zandvoort, 31 mei 2004
3. Pirelli Italia a Zandvoort, 20 juni 2004
4. NAV Races, Zolder, 18 juli 2004

5. Rizla+ Racing Day, Assen, 1 augustus 2004
6. Marlboro Masters of F3, Zandvoort, 8 augustus 2004
7. Trophy of the Dunes, Zandvoort, 19 september 2004
8. Finaleraces, Zandvoort, 17 oktober 2004