Gemeente Heerlen

Cliënt-in-beeld prijs 2004 voor heerlen

Wethouder feliciteert Cliëntentelefoon Heerlen

Wethouder Karel Scholtissen van Sociale Zaken heeft de medewerkers van het Bureau Cliëntentelefoon Heerlen gefeliciteerd met het behalen van de Cliënt-in-beeld prijs 2004 van de Landelijke Cliëntenraad. Dit gebeurde tijdens een bijeenkomst in het stadhuis van Heerlen op vrijdag 2 april, waarbij de medewerkers feestelijk zijn onthaald.

De Cliënt-in-beeld prijs 2004 is is aan het Bureau Cliëntentelefoon Heerlen toegekend, omdat de medewerkers zich op een bijzondere wijze hebben onderscheiden bij het leggen van con tacten met de achterban. De jury was daarnaast vooral onder de indruk van de wijze waarop contacten zijn gelegd met allochtonen.

Belangrijk

Bureau Cliëntentelefoon is gestart als vrijwilligersorganisatie met twee enthousiaste vrijwilligers, Wil van Egmond en Sylvia Vaessen. Omdat de gemeente Heerlen hun werk belangrijk vond en deze activiteit wilde behouden, heeft de gemeente de vrijwilligers van Bureau Cliëntentelefoon gesubsidieerde banen aangeboden om hun werk bij het spreekuur voort te kunnen zetten. Via Wiw-banen en daarna ID-banen zijn de gesubsidieerde banen per 1 juli 2002 omgezet in reguliere banen. De gemeente Heerlen zorgt voor de financiering van deze banen en wil daarmee aangeven hoe belangrijk zij het werk van de Cliëntentelefoon vindt. Het Bureau Cliëntentelefoon fungeert daarin als voorbeeld voor andere cliëntenraden en gemeenten. Er zijn immers meer cliëntenraden die spreekuren verzorgen. Veel van deze spreekuren dreigen hun vrijwilligers te verliezen door de sollicitatieplicht en het plaatsen van de vrijwilligers in trajecten naar werk.

Allochtonen

Een specifiek onderdeel van de werkzaamheden is allochtonen te informeren, te adviseren en te begeleiden naar sociale voorzieningen. Het afgelopen jaar gebeurde dat onder meer op de volgende manieren: Het bezoeken van de moskee in Heerlen
Regelmatige bijeenkomsten met allochtone vrouwen uit verschillende wijken. Het inzetten van twee allochtone vrouwen als dienstverleenster en tolk. Onderhouden van contacten met allochtone begeleiders van andere organisaties. Voeren van persoonlijke gesprekken en hun begeleiden bij gesprekken met de Sociale dienst.

Na een voorselectie bleef het bureau Cliënten Telefoon Heerlen, samen met een vertegenwoordiger van de Cliënteraad SOZA Leiden, over als genomineerde voor de Cliënt-in-beeld prijs 2004. Beide kregen donderdag 1 april in Amsterdam de gelegenheid hun werkwijze te presenteren aan de Landelijke Cliëntenraad.

Gemeente Heerlen, 2 april 2004
Afdeling Communicatie

Monique Leurs, tel. (045)5604070

persvoorlichting@heerlen.nl


---- --