Provincie Utrecht

Persbericht

Fietstunnel tussen Houten en Nieuwegein feestelijk geopend

2-4-2004
Het bleek gelukkig geen grap te zijn. Op 1 april, in de ochtendspits, openden bestuurders van BRU, provincie en de gemeenten Nieuwegein en Houten de nieuwe fietstunnel onder de drukke provinciale weg N408. Gelijk achter hen aan kwamen de eerste échte gebruikers van de tunnel: honderden scholieren en woon-werkfietsers die dagelijks gebruik maken van de fietsroute Utrecht-Houten-Nieuwegein.

De opening had een feestelijk karakter. Het was 1 april, mooi weer en iedereen was blij dat de drukke provinciale weg N408 nu veilig en snel kan worden overgestoken. De eerste 500 fietsers kregen een slapwrap uitgereikt, een reflecterende band voor om de arm.

Fietsverbinding Houten-Nieuwegein-Utrecht
De fietstunnel onder de N408 vormt het laatste onderdeel van een landelijk voorbeeldproject dat in 1993 is gestart. Doel van het voorbeeldproject is het verbeteren van de hoofdfietsverbinding Houten-Nieuwegein-Utrecht. In dit gebied is veel bedrijvigheid en de woon-werkafstanden zijn goed befietsbaar. Goede, veilige voorzieningen moeten ervoor zorgen dat meer mensen de fiets gaan zien als goed alternatief voor de auto.
Naast het woon-werkverkeer zijn er ook veel fietsende scholieren in dit gebied. Veel middelbare scholieren uit Houten zitten op school in Nieuwegein.

De fietstunnel
De nieuwe fietstunnel neemt een van de belangrijkste knelpunten in de fietsroute weg. De gelijkvloerse oversteek over de N408 was de laatste jaren door de toename van het verkeer en de toevoeging van de busstroken een steeds grotere barrière geworden voor fietsers: Ze moesten in één keer maar liefst acht rijstroken oversteken. En voordát ze konden oversteken, moesten ze vaak lang wachten bij het verkeerslicht.
Vanaf 1 april kunnen fietsers veilig en snel onder de drukke en brede N408 door.

De bouw
De tunnel is binnen acht maanden gebouwd, buiten het verkeer om. Op die manier is er weinig hinder geweest voor het verkeer. Begin oktober 2003 is de tunnel in één weekend op zijn plaats geschoven. De tunnel is zodanig ontworpen dat hij een open en sociaal veilige uitstraling heeft. Dit effect wordt nog eens versterkt door de kleurkeuze van de tegels waarmee de tunnel aan de binnenkant is bekleed.
De kosten voor ontwerp en bouw van de tunnel bedroegen 1,6 miljoen euro. Hiervan heeft het BRU 70% voor haar rekening genomen.

Investeren in bereikbaarheid
De N408 is een weg waaraan de provincie en de gemeenten Utrecht en Nieuwegein de laatste jaren flink getimmerd hebben. De capaciteit van het verkeersplein Laagraven is vergroot door het aanbrengen van een extra rijstrook en een nieuwe verkeersregelinstallatie. Hiermee is de bereikbaarheid van het economisch belangrijke Liesboschterrein verbeterd.
De doorstroming van het vrachtverkeer op de N408 is bovendien aanzienlijk verbeterd doordat vrachtauto's sinds kort definitief gebruik mogen maken van de busstroken op de N408. Het gevolg van een geslaagd experiment dat landelijke belangstelling genoot en ook op andere plekken navolging krijgt.

Meer informatie: Clara van Foreest, telefoon (030) 258 33 19 of Clara.van.Foreest@provincie-utrecht.nl