Persbericht
Fietstunnel tussen Houten en Nieuwegein feestelijk geopend
2-4-2004
Het bleek gelukkig geen grap te zijn. Op 1 april, in de ochtendspits,
openden bestuurders van BRU, provincie en de gemeenten Nieuwegein en
Houten de nieuwe fietstunnel onder de drukke provinciale weg N408.
Gelijk achter hen aan kwamen de eerste échte gebruikers van de tunnel:
honderden scholieren en woon-werkfietsers die dagelijks gebruik maken
van de fietsroute Utrecht-Houten-Nieuwegein.
De opening had een feestelijk karakter. Het was 1 april, mooi weer en
iedereen was blij dat de drukke provinciale weg N408 nu veilig en snel
kan worden overgestoken. De eerste 500 fietsers kregen een slapwrap
uitgereikt, een reflecterende band voor om de arm.
Fietsverbinding Houten-Nieuwegein-Utrecht
De fietstunnel onder de N408 vormt het laatste onderdeel van een
landelijk voorbeeldproject dat in 1993 is gestart. Doel van het
voorbeeldproject is het verbeteren van de hoofdfietsverbinding
Houten-Nieuwegein-Utrecht. In dit gebied is veel bedrijvigheid en de
woon-werkafstanden zijn goed befietsbaar. Goede, veilige voorzieningen
moeten ervoor zorgen dat meer mensen de fiets gaan zien als goed
alternatief voor de auto.
Naast het woon-werkverkeer zijn er ook veel fietsende scholieren in
dit gebied. Veel middelbare scholieren uit Houten zitten op school in
Nieuwegein.
De fietstunnel
De nieuwe fietstunnel neemt een van de belangrijkste knelpunten in de
fietsroute weg. De gelijkvloerse oversteek over de N408 was de laatste
jaren door de toename van het verkeer en de toevoeging van de
busstroken een steeds grotere barrière geworden voor fietsers: Ze
moesten in één keer maar liefst acht rijstroken oversteken. En voordát
ze konden oversteken, moesten ze vaak lang wachten bij het
verkeerslicht.
Vanaf 1 april kunnen fietsers veilig en snel onder de drukke en brede
N408 door.
De bouw
De tunnel is binnen acht maanden gebouwd, buiten het verkeer om. Op
die manier is er weinig hinder geweest voor het verkeer. Begin oktober
2003 is de tunnel in één weekend op zijn plaats geschoven.
De tunnel is zodanig ontworpen dat hij een open en sociaal veilige
uitstraling heeft. Dit effect wordt nog eens versterkt door de
kleurkeuze van de tegels waarmee de tunnel aan de binnenkant is
bekleed.
De kosten voor ontwerp en bouw van de tunnel bedroegen 1,6 miljoen
euro. Hiervan heeft het BRU 70% voor haar rekening genomen.
Investeren in bereikbaarheid
De N408 is een weg waaraan de provincie en de gemeenten Utrecht en
Nieuwegein de laatste jaren flink getimmerd hebben. De capaciteit van
het verkeersplein Laagraven is vergroot door het aanbrengen van een
extra rijstrook en een nieuwe verkeersregelinstallatie. Hiermee is de
bereikbaarheid van het economisch belangrijke Liesboschterrein
verbeterd.
De doorstroming van het vrachtverkeer op de N408 is bovendien
aanzienlijk verbeterd doordat vrachtauto's sinds kort definitief
gebruik mogen maken van de busstroken op de N408. Het gevolg van een
geslaagd experiment dat landelijke belangstelling genoot en ook op
andere plekken navolging krijgt.
Meer informatie: Clara van Foreest, telefoon (030) 258 33 19 of
Clara.van.Foreest@provincie-utrecht.nl
Provincie Utrecht