Relatie verzekeraar tussenpersoon helder door GIDI
Advieswijzer moet wél gelezen worden
Enige tijd geleden ontstond enige commotie over vermeende
onduidelijkheid in de relatie tussen verzekeraar AEGON en
tussenpersonenorganisatie Meeùs. In het verlengde daarvan stelde onder
andere de Consumentenbond dat de Gedragscode Informatieverstrekking
Dienstverlening Intermediair (GIDI) niet ver genoeg zou gaan. Het
Verbond vindt de GIDI wel degelijk een goed bruikbaar instrument in de
informatievoorziening aan de klant.
De GIDI is twee jaar geleden door de verzekeringsbedrijfstak aanvaard
als vorm van zelfregulering om tegemoet te komen aan de brede
maatschappelijke behoefte aan meer informatie en transparantie. De
GIDI loopt vooruit op de introductie van de Wet Financiële
Dienstverlening (WFD) die momenteel in voorbereiding is. De WFD zal in
de toekomst regels geven voor en toezien op de informatieverstrekking
van tussenpersonen aan hun klanten, óók over relaties die de
tussenpersoon heeft met verzekeraars.
Dankzij de GIDI hoeft er voor verzekerden dus al sinds 2002 geen
onduidelijkheid meer te bestaan over de relatie tussen verzekeraars en
de tussenpersoon als ze de advieswijzer van hun tussenpersoon erop
naslaan. De GIDI schrijft voor dat tussenpersonen in een advieswijzer
aan hun klant eventuele relaties met verzekeraars duidelijk maken, en
in hoeverre zij adviesvrij zijn. Dat wil zeggen: al dan niet
productieafspraken hebben met een of meer verzekeraars.
Tussenpersonen die zijn aangesloten bij de twee brancheorganisaties
NVA en NBVA hebben krachtens hun lidmaatschap, zich onderworpen aan de
GIDI. Ook veel tussenpersonen die niet bij een van de branches zijn
aangesloten, hebben de GIDI onderschreven. Verzekeraars van hun kant
moeten zelf een beleid ontwikkelen hoe ze omgaan met tussenpersonen
die niet GIDI-proof zijn. Enkele verzekeraars hebben besloten geen
nieuwe zaken met deze tussenpersonen te doen.
Tussenpersonen zijn overigens zelf verantwoordelijk voor de inhoud
en/of juistheid van de informatie in de advieswijzer. Klanten die de
gewenste duidelijkheid niet in de advieswijzer vinden, kunnen de
tussenpersoon daarop aanspreken. Hebben zij alsnog een klacht, dan
kunnen ze zich wenden tot het onafhankelijke Klachteninstituut
Verzekeringen. Ook dankzij de GIDI.
Verzekerd!, april 2004
Verbond van Verzekeraars