Verbond van Verzekeraars

Relatie verzekeraar tussenpersoon helder door GIDI

Advieswijzer moet wél gelezen worden

Enige tijd geleden ontstond enige commotie over vermeende onduidelijkheid in de relatie tussen verzekeraar AEGON en tussenpersonenorganisatie Meeùs. In het verlengde daarvan stelde onder andere de Consumentenbond dat de Gedragscode Informatieverstrekking Dienstverlening Intermediair (GIDI) niet ver genoeg zou gaan. Het Verbond vindt de GIDI wel degelijk een goed bruikbaar instrument in de informatievoorziening aan de klant.

De GIDI is twee jaar geleden door de verzekeringsbedrijfstak aanvaard als vorm van zelfregulering om tegemoet te komen aan de brede maatschappelijke behoefte aan meer informatie en transparantie. De GIDI loopt vooruit op de introductie van de Wet Financiële Dienstverlening (WFD) die momenteel in voorbereiding is. De WFD zal in de toekomst regels geven voor en toezien op de informatieverstrekking van tussenpersonen aan hun klanten, óók over relaties die de tussenpersoon heeft met verzekeraars.

Dankzij de GIDI hoeft er voor verzekerden dus al sinds 2002 geen onduidelijkheid meer te bestaan over de relatie tussen verzekeraars en de tussenpersoon als ze de advieswijzer van hun tussenpersoon erop naslaan. De GIDI schrijft voor dat tussenpersonen in een advieswijzer aan hun klant eventuele relaties met verzekeraars duidelijk maken, en in hoeverre zij adviesvrij zijn. Dat wil zeggen: al dan niet productieafspraken hebben met een of meer verzekeraars.

Tussenpersonen die zijn aangesloten bij de twee brancheorganisaties NVA en NBVA hebben krachtens hun lidmaatschap, zich onderworpen aan de GIDI. Ook veel tussenpersonen die niet bij een van de branches zijn aangesloten, hebben de GIDI onderschreven. Verzekeraars van hun kant moeten zelf een beleid ontwikkelen hoe ze omgaan met tussenpersonen die niet GIDI-proof zijn. Enkele verzekeraars hebben besloten geen nieuwe zaken met deze tussenpersonen te doen.
Tussenpersonen zijn overigens zelf verantwoordelijk voor de inhoud en/of juistheid van de informatie in de advieswijzer. Klanten die de gewenste duidelijkheid niet in de advieswijzer vinden, kunnen de tussenpersoon daarop aanspreken. Hebben zij alsnog een klacht, dan kunnen ze zich wenden tot het onafhankelijke Klachteninstituut Verzekeringen. Ook dankzij de GIDI.

Verzekerd!, april 2004