NFG
Registratie Psychosociale Opleidingen
Veel hulpverleners en hulpverlenende instanties zien additieve en
integrale beroepsopleidingen en aanvullende cursussen voor de
psychosociale zorg als een goede aanvulling op de reguliere
opleidingen.
De Nederlandse Federatie van Opleidingen in de Geestelijke
Gezondheidszorg (NFOGG) komt op voor de belangen van de aangesloten
opleidingen en waakt over de deskundigheid en kwaliteit van het
onderwijs.
De huidige situatie in het psychosociale veld kent een groot aanbod
van opleidingen met inhoudelijk een grote variëteit. Om toezicht te
houden op de kwaliteit van het aangeboden onderwijs is door een aantal
onderwijsinstellingen als overkoepelend orgaan de NFOGG opgericht.
Visie
De visie van de NFOGG op het psychosociale werkveld is duidelijk:
Tussen de concrete dienstverlening en de gespecialiseerde hulp door
middel van psychotherapie en psychiatrie ligt een groot en divers
gebied dat de NFOGG aanduidt met psychosociale hulpverlening. Ongeveer
70 procent van alle ambulante hulpverleningsactiviteiten valt onder
die psychosociale zorg.
De NFOGG streeft er naar om de psychosociale hulpverlening als een
zelfstandig beroepsveld te ontwikkelen. Zij doet dat door een aanbod
van kwalitatieve goede opleidingen, gericht op het psychosociale
werkveld. Daartoe probeert de NFOGG in haar opleidingsprogramma's vier
stellingen te integreren:
1) De hulpverlening van en de opleiding tot het psychosociale
werk met de overige vormen van hulpverlening.
2) Een breed scala van psychosociale
hulpverleningsmethodieken.
3) Integratie binnen de hulpverlening.
4) Integratie van psychosociale gezins- en individuele
behandelingen.
Kwaliteit
De kwaliteitseisen die de NFOGG aan opleidingen stelt zijn procedureel
en inhoudelijk van aard. Inhoudelijk zijn ze gericht op relevantie van
de opleiding, het niveau en de kwaliteit van het programma. De
kwaliteit wordt door de NFOGG op tenminste twee momenten getoetst: bij
aanmelding en vervolgens periodiek. Bij aanmelding wordt de opleiding
beoordeeld door een toetsingscommissie van onafhankelijke deskundigen.
Op grond van een systeem van permanente evaluatie wordt beoordeeld of
en welke aanpassingen van inhoudelijke of organisatorische aard dienen
te worden doorgevoerd.
De NFOGG wil zich inzetten voor de kwaliteit en de kwantiteit van de
opleidingen van de aangesloten onderwijsinstellingen. Binnen de
aangeboden uniformiteit in het basisprogramma van het beroepsonderwijs
en het kwalitatief goede onderwijsaanbod is er ruimte voor het behoud
van de eigen identiteit van de onderwijsinstelling. De
toetsingscommissie oordeelt over de kwaliteit en de kwantiteit van het
onderwijs en doet zonodig aanbevelingen. Studenten die hun studie bij
een NFOGG-aangesloten onderwijsinstelling met succes hebben afgerond
krijgen een NFOGG gecertificeerd diploma!
02 apr 04 11:37