Gemeente Utrecht


Gemeenteraad
Griffie
Persbericht


GEMEENTERAAD UTRECHT BENOEMT NIEUWE OMBUDSMAN

De Utrechtse gemeenteraad heeft gisteren besloten om de huidige ombudsman, mevrouw mr. Th.F.W.M. Quant, vanwege het bereiken van de 65-jarige leeftijd, per 1 juli a.s. eervol ontslag te verlenen. Tegelijkertijd stemde de gemeenteraad in met de benoeming van mevrouw mr. M.E.T. Schellekens. Zij is met ingang van 1 juli 2004 benoemd tot ombudsman voor een periode van zes jaar.

Niet alleen Utrechtse bewoners kunnen voor klachten bij de Ombudsman terecht. Ook bewoners uit een aantal regiogemeenten die klachten hebben over afhandeling van diverse zaken door ambtenaren of over beslissingen van bestuurders, kunnen bij de ombudsman terecht. Het gaat om de gemeenten Abcoude, Amerongen, De Bilt, Bunnik, Driebergen, Houten, Rhenen, Leersum, Montfoort en Zeist. De ombudsman behandelt tevens klachten over de recreatieschappen in de regio en het Bestuur Regio Utrecht. Jaarlijks ontvangt de ombudsman ongeveer 800 klachten.

De fracties van de VVD en de SP betreurden het dat mevrouw Schellekens niet in Utrecht woonachtig zal zijn en vroegen de selectiecommissie of dit een criterium is geweest. De selectiecommissie antwoordde bij monde van mevrouw Van Rooij (D66) dat dit criterium een bescheiden rol heeft gespeeld, maar zeker niet doorslaggevend is geweest. De woonplaats van mevrouw Schellekens, Woudenberg, ligt op fietsafstand van Utrecht, aldus Van Rooij.


Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met dhr. A. Smits, griffier, telefoon 030 - 286 16 16,
e-mail: Griffie.Gemeenteraad@utrecht.nl.


Utrecht, 2 april 2004

|                                  |Postbus 16200                              |
|                                  |3500 CE  UTRECHT                           |
|                                  |Telefoon: (030) 286 16 16                  |
|                                  |Fax: (030) 286 15 18                       |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |

---- --


Gemeenteraad
Griffie
Persbericht
|                                  |Postbus 16200                              |
|                                  |3500 CE  UTRECHT                           |
|                                  |Telefoon: (030) 286 16 16                  |
|                                  |Fax: (030) 286 15 18                       |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |

GEDRAGSCODES VOOR GEMEENTERAAD EN COLLEGE

De Utrechtse gemeenteraad stemde gisteren unaniem in met de gedragcodes voor zowel de raad zelf als voor het college van b en w. De gedragscodes hebben o.a. betrekking op zaken als belangenverstrengeling, nevenwerkzaamheden, vertrouwelijke informatie, geschenken, vergoedingen, uitnodigingen en gebruik van gemeentelijke faciliteiten. Het doel van de gedragcodes is om bestuurders een houvast te bieden bij het bepalen van normen omtrent de integriteit van het bestuur.

Volgens de Wet Dualisering Gemeentebestuur moeten gemeenteraden gedragscodes voor het gemeentebestuur vaststellen. Er zijn diverse redenen om deze gedragcodes in te voeren. Voor de democratie is het belangrijk dat de burger vertrouwen heeft in het openbaar bestuur. Tevens hecht het gemeentebestuur grote waarde aan de integriteit. Voor ambtenaren zijn onlangs aangescherpte regels ingesteld met betrekking tot nevenactiviteiten, het aannemen van giften en dergelijke. Door deze gedragscodes in te stellen laat het gemeentebestuur zien dat die strenge regels ook voor hen gelden.

De gedragscodes zijn openbaar en worden op de website van de gemeente geplaatst.


Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met dhr. A. Smits, griffier, telefoon 030 - 286 16 16,
e-mail: Griffie.Gemeenteraad@utrecht.nl.


Utrecht, 2 april 2004


---- --