Stichting Ict op School
Persbericht
02/04/2004 Scholen willen meer weten over open source
Persbericht van Stichting Ict op School en Stichting Kennisnet
Den Haag, Zoetermeer 2 april 2004
Docenten en ICT-coördinatoren in het primair onderwijs (PO),
voortgezet onderwijs (VO) en in het beroepsonderwijs en
volwasseneneducatie (BVE)willen meer weten over open source en open
standaarden, zo blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO dat in opdracht
van de stichtingen Ict op School en Kennisnet is uitgevoerd.
Scholen geven aan zowel over open source (78% PO; 89% VO) als over
open standaarden (77% PO; 90% VO) meer te willen weten. Ze geven
gemiddeld een vijfde van hun ICT-budget uit aan software licenties.
Als voordelen van open source en open standaarden worden gezien: gemak
bij gegevensuitwisseling, onafhankelijkheid van leveranciers en
digitale duurzaamheid. Overigens zijn negen van de tien scholen in de
praktijk nog weinig bekend met open source en open standaarden. De
gevonden cijfers zijn in het BVE ongeveer gelijk aan die van het PO en
VO. Wel is duidelijk dat in het BVE meer kennis en ervaring is met
open source en open standaarden. Hier geldt overigens dat gezien de
kleine groep respondenten (18) de resultaten alleen als indicatief
kunnen worden beschouwd.
Wat willen scholen weten?
Door de onbekendheid van de scholen met open source software en open
standaarden vindt tot nu toe slechts een klein deel van de scholen
open source of open standaarden belangrijk bij de aanschaf van
software. Wel onderkennen de scholen het belang van open source en
open standaarden.
Er is een top 6 samengesteld van software waar scholen meer informatie
over willen hebben. Bij het PO en VO verschilt de plaats op de
ranglijst, maar ze hebben dezelfde categorieën in de top 6:
* educatieve software
* leerlingvolgsystemen
* onderwijsmanagementsystemen
* besturingssystemen desktop
* besturingssystemen server
* kantoorapplicaties.
Het BVE is het gedeeltelijk eens met deze top 6. Zij geven echter een
hogere prioriteit aan e-learning en groupware, dan aan
besturingssystemen.
Wat vinden scholen belangrijk?
Kennisnet en Ict op School zijn eind 2002 het programma `Open source
en open standaarden in het onderwijs' gestart. Het TNS NIPO onderzoek
toont aan dat de uitgangspunten van dit programma worden
onderschreven. Met name de volgende activiteiten vinden scholen
belangrijk:
* mensen meer bewust maken van open source software en open
standaarden;
* de ontwikkeling van open source software en open standaarden
specifiek voor het onderwijs stimuleren;
* het bevorderen van het gebruik van open source software en open
standaarden;
* het uitgeven van catalogi voor open source software.
Meer informatie
Het TNS NIPO onderzoek is te downloaden via www.ossinhetonderwijs.nl
waar ook alle informatie is te vinden over het programma `Open source
en open standaarden in het onderwijs'.
Over Kennisnet en Ict op School
Stichting Ict op School
Ict op School (www.ictopschool.net) is een onafhankelijke stichting
die door het stimuleren van samenwerking en kennisuitwisseling scholen
voor primair en voortgezet onderwijs in staat wil stellen op
effectieve en efficiënte wijze ICT in het onderwijs te integreren. In
de rol van procescoördinator en consumentenorganisatie voert Ict op
School activiteiten uit die gericht zijn op verbetering van
ICT-producten en -diensten voor het onderwijs.
Ict op School is opgericht door de organisaties voor bestuur en
management, verenigd in de Vereniging van Samenwerkende Werkgevers
Organisaties (VSWO, bestaande uit VBKO, Besturenraad, VBS en VOS-ABB),
met medewerking van de verenigingen van onderwijsmanagers AVS en VVO
en de organisaties voor bestuur en management Concent en VGS.
Stichting Kennisnet
Kennisnet is dé internetorganisatie van en voor het onderwijs.
Kennisnet levert toegankelijke, educatieve content en
onderwijsinformatie voor leerkrachten, leerlingen en ouders. Daarnaast
stimuleert Kennisnet de inzet van ICT in onderwijsprocessen door op de
portal (www.kennisnet.nl) technische hulpmiddelen, praktische
ondersteuning en aansprekende inhoud te bieden voor verschillende
(innovatieve) leer- en werkvormen.
---
Noot voor de redactie,