Stichting Ict op School


Persbericht


02/04/2004 Scholen willen meer weten over open source Persbericht van Stichting Ict op School en Stichting Kennisnet

Den Haag, Zoetermeer 2 april 2004

Docenten en ICT-coördinatoren in het primair onderwijs (PO), voortgezet onderwijs (VO) en in het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (BVE)willen meer weten over open source en open standaarden, zo blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO dat in opdracht van de stichtingen Ict op School en Kennisnet is uitgevoerd.

Scholen geven aan zowel over open source (78% PO; 89% VO) als over open standaarden (77% PO; 90% VO) meer te willen weten. Ze geven gemiddeld een vijfde van hun ICT-budget uit aan software licenties. Als voordelen van open source en open standaarden worden gezien: gemak bij gegevensuitwisseling, onafhankelijkheid van leveranciers en digitale duurzaamheid. Overigens zijn negen van de tien scholen in de praktijk nog weinig bekend met open source en open standaarden. De gevonden cijfers zijn in het BVE ongeveer gelijk aan die van het PO en VO. Wel is duidelijk dat in het BVE meer kennis en ervaring is met open source en open standaarden. Hier geldt overigens dat gezien de kleine groep respondenten (18) de resultaten alleen als indicatief kunnen worden beschouwd.

Wat willen scholen weten?
Door de onbekendheid van de scholen met open source software en open standaarden vindt tot nu toe slechts een klein deel van de scholen open source of open standaarden belangrijk bij de aanschaf van software. Wel onderkennen de scholen het belang van open source en open standaarden.
Er is een top 6 samengesteld van software waar scholen meer informatie over willen hebben. Bij het PO en VO verschilt de plaats op de ranglijst, maar ze hebben dezelfde categorieën in de top 6:
* educatieve software

* leerlingvolgsystemen

* onderwijsmanagementsystemen

* besturingssystemen desktop

* besturingssystemen server

* kantoorapplicaties.

Het BVE is het gedeeltelijk eens met deze top 6. Zij geven echter een hogere prioriteit aan e-learning en groupware, dan aan besturingssystemen.

Wat vinden scholen belangrijk?
Kennisnet en Ict op School zijn eind 2002 het programma `Open source en open standaarden in het onderwijs' gestart. Het TNS NIPO onderzoek toont aan dat de uitgangspunten van dit programma worden onderschreven. Met name de volgende activiteiten vinden scholen belangrijk:

* mensen meer bewust maken van open source software en open standaarden;

* de ontwikkeling van open source software en open standaarden specifiek voor het onderwijs stimuleren;

* het bevorderen van het gebruik van open source software en open standaarden;

* het uitgeven van catalogi voor open source software.

Meer informatie
Het TNS NIPO onderzoek is te downloaden via www.ossinhetonderwijs.nl waar ook alle informatie is te vinden over het programma `Open source en open standaarden in het onderwijs'.

Over Kennisnet en Ict op School

Stichting Ict op School
Ict op School (www.ictopschool.net) is een onafhankelijke stichting die door het stimuleren van samenwerking en kennisuitwisseling scholen voor primair en voortgezet onderwijs in staat wil stellen op effectieve en efficiënte wijze ICT in het onderwijs te integreren. In de rol van procescoördinator en consumentenorganisatie voert Ict op School activiteiten uit die gericht zijn op verbetering van ICT-producten en -diensten voor het onderwijs.

Ict op School is opgericht door de organisaties voor bestuur en management, verenigd in de Vereniging van Samenwerkende Werkgevers Organisaties (VSWO, bestaande uit VBKO, Besturenraad, VBS en VOS-ABB), met medewerking van de verenigingen van onderwijsmanagers AVS en VVO en de organisaties voor bestuur en management Concent en VGS.

Stichting Kennisnet
Kennisnet is dé internetorganisatie van en voor het onderwijs. Kennisnet levert toegankelijke, educatieve content en onderwijsinformatie voor leerkrachten, leerlingen en ouders. Daarnaast stimuleert Kennisnet de inzet van ICT in onderwijsprocessen door op de portal (www.kennisnet.nl) technische hulpmiddelen, praktische ondersteuning en aansprekende inhoud te bieden voor verschillende (innovatieve) leer- en werkvormen.

---


Noot voor de redactie,