5661e.gif

Ariba neemt Softface over

Overname zorgt voor belangrijke positionering op gebied van spend analyse

Schiphol-Rijk, 2 april 2004 - Ariba, leverancier van oplossingen op het gebied van Enterprise Spend Management, neemt het bedrijf Softface over, een private onderneming gericht op het managen en verbeteren van uitgavenbeheer. Ariba was al één van de belangrijkste spelers op het gebied van sourcing en procurement. Met de overname van Softface neemt Ariba nu ook een belangrijke positie in op het gebied van spend analyse.

De overname, die naar verwachting begin april zal worden afgerond, zorgt ervoor dat Ariba Solutions Delivery en Ariba Analysis verder kunnen worden uitgebreid met functionaliteiten als het opschonen, verrijken en classificeren van data. Organisaties kunnen nu grote aantallen ongeclassificeerde spend data van diverse systemen converteren naar één werkbaar systeem, waardoor uiteindelijk organisatiebreed aanzienlijke besparingen behaald kunnen worden.

Ariba en Softface hebben een strategische relatie sinds juli 2003 en hebben 6 gezamenlijke klanten. Een daarvan is PPG Industries, dat onlangs door Purchasing Magazine een award kreeg voor haar initiatieven in het verkrijgen van inzicht in de uitgaven.

Jim Polak, Director General Purchasing bij PPG: "Na een uitgebreide zoektocht van beschikbare oplossingen voor het analyseren van onze uitgaven, hebben we Ariba en Softface geselecteerd om ons te helpen meer uit onze spend data te halen. Deze informatie komt uit 20 verschillende systemen en omvat jaarlijks meer dan US $5 miljard aan uitgaven. De combinatie van Ariba's spend management oplossingen en expertise met Softface's geavanceerde technologie voor het opschonen, verrijken en classificeren van data is goed nieuws voor PPG. We verwachten dat het ons zal helpen met het jaarlijks besparen van miljoenen dollars, alleen al door het verbeteren van de datakwaliteit."

"Inzicht in uitgaven en de analyse daarvan zijn de eerste kritische stappen in een succesvol spend management initiatief", aldus Tim Minahan, VP Supply Chain Research van de Aberdeen Group. "Jammer genoeg weten slechts een paar bedrijven hoeveel ze echt spenderen en bij wie. Dat kost bedrijven jaarlijks gemiddeld US $ 260 miljard aan gemiste besparingsmogelijkheden. Ariba's kracht van consultants en spend category experts, en de technologie van Softface zorgt voor een aantrekkelijke combinatie om deze uitdaging voor bedrijven aan te gaan."

Over Ariba
Ariba, Inc. is de belangrijkste leverancier op het gebied van toepassingen voor Enterprise Spend Management (ESM). Ariba ondersteunt bedrijven die spend management willen ontwikkelen en benutten als kerncompetentie gericht op het significant verbeteren van bottom-line resultaten. Ariba spend management software en services stellen bedrijven in staat om hun organisaties en processen zodanig in te richten dat de totale uitgavencyclus centraal wordt gesteld met als doelstelling het realiseren van efficiency-verbeteringen en structurele besparingen.