Ingezonden persbericht
Zuid-Nederland krijgt eigen Dille & Kamille net over de grens
Dille & Kamille opent 14e Benelux winkel in gouden driehoek van Turnhout-centrum!
Dille & Kamille opent vrijdag 2 april a.s. in Turnhout, België haar 14e winkel in de Benelux. De pers is daarom van harte welkom op een informeel persmoment op donderdagmiddag 1 april (geen grap) tussen 16.00 uur-17.30 uur, in de Sint-Antoniusstraat 27-29 te Turnhout. Dit in aanwezigheid van Freek Kamerling, oprichter Dille & Kamille, Catherine Holemans, marketing manager, en de locale winkelmanager van Turnhout. Aansluitend is de pers ook welkom op de openingsreceptie van 17.30 uur tot 19.00 uur, met o.a. een woordje van oprichter en afgevaardigd bestuurder van Dille & Kamille Freek Kamerling, Wethouder van Ruimtelijke Ordening en Milieu van Turnhout Tom Van Even en architect Herman Remes (over ecologisch verbouwen).
Gouden driehoek als attractiepool, ook voor Zuid-Nederland
Dille & Kamille kiest bewust voor een vestiging aan de St.-Antoniusstraat die, samen met de Leopoldstraat en de Gasthuisstraat, de gouden driehoek vormt van Turnhout-centrum. Dille & Kamille wil door haar komst alvast bijdragen tot de commerciële heropleving, want tot enkele jaren geleden was er veel leegstand in deze buurt. Dankzij de heraanleg van de St.-Antoniusstraat en de Leopoldstraat en het autovrij maken van de Gasthuisstraat, is deze buurt in volle ontwikkeling en ondergaat het een ware facelift.
Alle winkelzaken uit de Sint-Antoniusstraat willen een eigen identiteit en een zeker cachet verlenen aan hun straat door een kwalitatief en variabel winkelaanbod. Met banners en slogans zoals "een straatje verschil...", zin in anders winkelen?", "kwaliteit is onze troef", en met dynamische opendeuracties (o.m. in het weekend van 3 & 4 april 2004) wil men het publiek weer naar de St.-Antoniusstraat lokken. Er zal ook méér groen zichtbaar zijn in de straat.
Dille & Kamille mikt in haar promotie ook op het Zuid-Nederlandse kooppubliek uit onder andere Breda, Tilburg en Eindhoven, dat het winkelconcept van Dille & Kamille wel kent, maar er geen winkel van in de eigen buurt heeft. Deze Zuid-Nederlandse instroom zal uiteraard ook de interesse voor de andere winkelzaken uit de gouden driehoek stimuleren. Op deze manier wil Dille & Kamille meehelpen aan de city marketing van Turnhout.
Verbouwing volgens bio-ecologische principes
Dille & Kamille heeft de laatste jaren haar bestaande filialen in een nieuw jasje gestoken. Bij elke verbouwing of nieuwe winkel staat het gebruik van bio-ecologische materialen steeds voorop, ook in de winkel te Turnhout. Dat gaat zowel om het gebruik van natuurgips en bioverf als om natuurlijke zepen en oliën voor de behandeling en het onderhoud van alle hout (vloer, kassablok, presentatie-tafels). De vloer werd geïsoleerd met kurkkorrels, het plafond met vlasmatten en isoflock (gerecycleerd papier). Ook op het energieverbruik wordt duchtig bespaard: een tochtsluis houdt de warmte zoveel mogelijk binnen en er werd een hoge rendementsketel geplaatst. Op elektriciteit wordt voor 66% bespaard door spaarlampen en door controlelampjes, die wijzen op nodeloos brandende lichten.
Geen trendy winkelconcept
Elke Dille & Kamille-winkel wil een oord zijn van inspiratie rond de invulling van de dagelijkse leefomgeving met mooie en bruikbare accessoires voor huis, tuin en keuken. Een bezoek aan Dille & Kamille is dan ook even ontsnappen aan de dagelijkse drukte. Natuurlijke eenvoud is het motto. De producten van D&K worden dan ook zo veel mogelijk uit natuurlijke materialen vervaardigd. Dille & Kamille wil ook de winkel zijn waar het heerlijk is om rond te snuffelen, een festival voor de zintuigen: ruiken, voelen, zien, horen en proeven! Achter het winkelconcept zit niet zozeer een uitgekiende marketingstrategie, als wel een gedachtegoed dat puur vanuit het buikgevoel is ontstaan, en waarbij een sfeer van warmte, openheid, schoonheid, gezelligheid en eerlijkheid als leidraad primeert. Geen trendy, bestudeerd concept dus, want het idee werd 30 jaar geleden al door de Nederlandse oprichter Freek Kamerling in de praktijk gebracht. Zijn filosofie is overigens gebaseerd op de 3 principes van Plato: het goede, het ware en het schone.
Wat vind je er in de rekken?
De totale verkoopoppervlakte in Turnhout bedraagt 250 m². Men vindt er keukenartikelen in metaal en hout, sobere serviezen in aardewerk en porselein, gerecycled glaswerk, tafelkleden in linnen en katoen, houten tafels en stoelen, voedingsproducten (waarvan een deel biologisch waaronder wijn, olijfolie en azijn), een ruim assortiment kruiden (vers en gedroogd), een veertigtal theesoorten, maar ook natuurlijke zepen en badkameraccessoires, manden, houten kinderspeelgoed, tuin en kamerplanten, bloempotten en tuinaccessoires, kook-, tuin- en kinderboeken. Het aanbod groeit spontaan en organisch, net zoals de winkelketen zelf ...
BEDRIJFSINFO
Binnenkort 1e winkel in Lille (F)
25 NIEUWE VESTIGINGEN VAN DILLE & KAMILLE GEPLAND IN BENELUX
Dille & Kamille werd in 1974 in Utrecht opgericht door Nederlander Freek Kamerling. Later volgden winkels in onder andere, Leiden, Rotterdam, Den Haag, Antwerpen, Gent, Brussel, Brugge en op 2 april 2004 in Turnhout. Inmiddels zijn er 14 winkels in Nederland en België. Wekelijks komen er meer dan 20.000 klanten over de vloer bij Dille & Kamille. De groepsomzet bedraagt meer dan 10 miljoen ¬ per jaar. Dille & Kamille is overigens een sterke organische groeier, met in 2003 een groei van 12,5 %. voor alle winkels samen. Dille & Kamille wil binnen enkele jaren doorgroeien naar een Europese schaal met een 40-tal winkels in Nederland en België, met pilotwinkels in Noord-Frankrijk en het Duitse Ruhrgebied. De eerste Franse Dille & Kamille zal overigens binnenkort in Lille worden geopend. Er komen niet alleen méér, maar ook grotere winkels. Zo is de gemiddelde verkoopoppervlakte gestegen van 200 m² naar méér dan 270 m², voor de grootste vestiging in Brussel is dat zelfs 340m². Intussen optimaliseert en renoveert Dille & Kamille ook de inrichting in de bestaande winkels.
---
PUBLIEKSINFO
Dille & Kamille, Sint-Antoniusstraat 27-29 te Turnhout, +32 14-65 17 72
Winkelmanager: Godo van Gils
VOOR DE PERS
Dille & Kamille: Catherine Holemans, marketing manager, +32 3-226.26.62, info@dille-kamille.be
Persrelaties: TriCentric PR & Consultancy, +31 297-360.292 of +31 6-53.660.262, ilse@tricentric.nl
JPG-visuals beschikbaar op aanvraag! Graag aanmelden bij Ilse Zethof voor komst naar Turnhout.
2