Leiden maakt eigen regels voor werk en bijstand
Publicatiedatum: 2 april 2004
Sinds 1 januari van dit jaar regelt de Wet werk en bijstand (WWB) alle
zaken rondom bijstand. Dit heeft gevolgen voor de klanten van de
Sociale Dienst in de gemeente. Door deze nieuwe wet zijn de gemeenten
verantwoordelijk voor de bijstandsuitkeringen, voor de begeleiding bij
het zoeken naar werk en het betalen hiervan.
SOZA - De nieuwe wet is bedoeld om iedereen die kan werken zo snel
mogelijk weer een
baan te laten vinden. Gemeenten mogen zelf bepalen hoe ze dat
aanpakken, zolang ze zich aan de wet houden. Daarom maken gemeenten
eigen regels. Sommige gemeenten hebben daarin samengewerkt met andere
gemeenten. Zo heeft Leiden samengewerkt met Oegstgeest, Leiderdorp,
Alkemade, Zoeterwoude en Voorschoten. De regels waar de gemeente voor
kiest legt zij vast in zogenaamde Verordeningen. Zo wordt alles wat
belangrijk is precies afgestemd op de inwoners van Leiden en de
arbeidsmarkt in de Leidse regio. De nieuwe regels staan in vijf
verordeningen. In dit artikel kunt u lezen hoe de gemeente Leiden
uitvoering wil gaan geven aan werk en bijstand volgens de nieuwe
wetgeving van de WWB.
Werk staat voorop
In de reïntegratieverordening staat beschreven hoe de gemeente Leiden
de klant wil motiveren en stimuleren om (weer) aan het werk te gaan.
De dienst Sociale Zaken en Arbeidsmarktbeleid (SOZA) kan u extra hulp
bieden bij het zoeken naar een betaalde baan. Dit kan zij ook doen
voor mensen die graag aan het werk willen en niet afhankelijk zijn van
een uitkering. SOZA doet dit door samen met de klant een persoonlijk
plan op te stellen en uit te werken. Het is dus elke keer individueel
maatwerk. Een financiële beloning is mogelijk voor personen die door
extra inspanningen hun doel bereiken. Dat kan zijn een opleiding
succesvol afronden of een betaalde baan vinden. Deze beloning wordt
hoger naarmate het voor iemand moeilijker is om het doel te bereiken,
bijvoorbeeld doordat iemand al lang geen betaalde baan heeft gehad.
Ondanks alle inspanningen kan het toch gebeuren dat de klant het
uiteindelijk niet eens is met de inhoud van het persoonlijke plan.
Nieuw is, ten opzichte van de afgelopen jaren, dat de klant in dat
geval een klacht kan indienen bij een aparte medewerker van SOZA. Dat
heet 'het recht op bemiddeling'.
De hoogte van de bijstandsuitkering
Het vaststellen van de hoogte van de bijstandsuitkering verandert
niet: dit blijft afhankelijk van de leef- en woonsituatie. Dit wordt
geregeld in de zogeheten toeslagenverordening. Er is één belangrijke
verandering. Die heeft te maken met het delen van een woning of het
ontbreken van woonlasten. Voorheen kreeg een alleenstaande in dat
geval een uitkering van 50%. Met de nieuwe regels wordt dat 60% van de
standaarduitkering.
Afspraken nakomen
In de maatregelenverordening is vooral vastgelegd welke plichten
verbonden zijn aan een bijstandsuitkering. De gemeente wil graag op
een positieve manier mensen stimuleren om een betaalde baan te vinden.
Maar als afspraken niet nagekomen worden, beschrijft deze verordening
wat de gevolgen zijn. Iemand krijgt dus alleen met deze verordening te
maken als de gemaakte afspraken niet nageleefd worden. Over het
algemeen zal er in dat geval eerst een waarschuwing gegeven worden.
Helpt de waarschuwing niet, dan kan een deel van de uitkering worden
ingehouden. In het uiterste geval kan zelfs de uitkering worden
stopgezet.
Misbruik aanpakken
Het is van groot belang om misbruik van een uitkering te voorkomen en
aan te pakken. Dit wordt geregeld in de handhavingsverordening. De
gemeente waarschuwt haar klanten in een vroeg stadium voor de gevolgen
van misbruik en oneigenlijk gebruik van de bijstand. In deze
verordening staan alle maatregelen beschreven. Ook hier geldt dat deze
verordening alleen uitwerking heeft op de groep die oneigenlijk
gebruik of misbruik van bijstand maakt.
Betrokkenheid
Tenslotte staat in de verordening Cliëntenparticipatie op welke wijze
klanten betrokken worden bij de uitvoering van de Wet werk en
bijstand. Deze verordening is nog niet klaar. Inspraak op deze
verordening volgt later.
Zijn verordeningen belangrijk?
De gemeenteraad krijgt van de overheid uiterlijk tot 1 januari 2005 de
tijd om de verordeningen vast te stellen. Zodra dit het geval is
zullen ook voor de klanten de regels uit de verordeningen gelden. Dat
gebeurt niet van de een op de andere dag. Uiterlijk vóór 31 december
2005 moet voor iedereen met een bijstandsuitkering vaststaan welke
nieuwe afspraken er zijn. Zodra deze afspraken zijn gemaakt, stuurt
SOZA een brief (beschikking) en weet de klant dat de nieuwe regels
zijn ingegaan. Het antwoord is dus ja, verordeningen zijn belangrijk.
Voor personen die geen bijstandsuitkering hebben is vooral de
reïntegratieverordening belangrijk.
Wat is nu de stand van zaken?
Vier van de vijf verordeningen zijn klaar voor de inspraak. Op vrijdag
26 maart jl. is in de Stadskrant (gemeenteberichten) een aankondiging
daarvan gedaan. De verordening Cliëntenparticipatie volgt later. Op
dit moment kunt u de verordeningen lezen in het stadhuis, het
Stadsbouwhuis en de centrale openbare bibliotheek. Openingstijden van
het stadhuis en Stadsbouwhuis: maandag tot en met vrijdag van 9.00 -
16.30 uur en het stadhuis ook op donderdagavond van 17.30 - 20.00 uur.
Ook op internet kunt u ze lezen en opslaan op uw computer
(www.leiden.nl/gemeente/publiek). Natuurlijk kunt u de verordeningen
ook opvragen bij SOZA op telefoonnummer (071) 516 72 36. De
inspraaktermijn duurt tot en met vrijdag 7 mei 2004. Schriftelijke
reacties kunt u tot en met deze datum richten aan het college van B&
W, postbus 9102, 2300 PC Leiden.
Wat gebeurt er na de inspraak?
Na de inspraak worden zowel de verordeningen als de inspraakreacties
aangeboden aan het college van Burgemeester en Wethouders. Het College
moet dan een besluit nemen en legt dat voor aan de gemeenteraad voor
de definitieve vaststelling van de verordeningen. De verwachting is
dat in augustus 2004 de verordeningen van kracht worden.
Deze pagina is gewijzigd op 1-04-2004
Gemeente Leiden