Gemeente Leiden

Leiden maakt eigen regels voor werk en bijstand

Publicatiedatum: 2 april 2004

Sinds 1 januari van dit jaar regelt de Wet werk en bijstand (WWB) alle zaken rondom bijstand. Dit heeft gevolgen voor de klanten van de Sociale Dienst in de gemeente. Door deze nieuwe wet zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de bijstandsuitkeringen, voor de begeleiding bij het zoeken naar werk en het betalen hiervan.

SOZA - De nieuwe wet is bedoeld om iedereen die kan werken zo snel mogelijk weer een

baan te laten vinden. Gemeenten mogen zelf bepalen hoe ze dat aanpakken, zolang ze zich aan de wet houden. Daarom maken gemeenten eigen regels. Sommige gemeenten hebben daarin samengewerkt met andere gemeenten. Zo heeft Leiden samengewerkt met Oegstgeest, Leiderdorp, Alkemade, Zoeterwoude en Voorschoten. De regels waar de gemeente voor kiest legt zij vast in zogenaamde Verordeningen. Zo wordt alles wat belangrijk is precies afgestemd op de inwoners van Leiden en de arbeidsmarkt in de Leidse regio. De nieuwe regels staan in vijf verordeningen. In dit artikel kunt u lezen hoe de gemeente Leiden uitvoering wil gaan geven aan werk en bijstand volgens de nieuwe wetgeving van de WWB.

Werk staat voorop

In de reïntegratieverordening staat beschreven hoe de gemeente Leiden de klant wil motiveren en stimuleren om (weer) aan het werk te gaan. De dienst Sociale Zaken en Arbeidsmarktbeleid (SOZA) kan u extra hulp bieden bij het zoeken naar een betaalde baan. Dit kan zij ook doen voor mensen die graag aan het werk willen en niet afhankelijk zijn van een uitkering. SOZA doet dit door samen met de klant een persoonlijk plan op te stellen en uit te werken. Het is dus elke keer individueel maatwerk. Een financiële beloning is mogelijk voor personen die door extra inspanningen hun doel bereiken. Dat kan zijn een opleiding succesvol afronden of een betaalde baan vinden. Deze beloning wordt hoger naarmate het voor iemand moeilijker is om het doel te bereiken, bijvoorbeeld doordat iemand al lang geen betaalde baan heeft gehad.

Ondanks alle inspanningen kan het toch gebeuren dat de klant het uiteindelijk niet eens is met de inhoud van het persoonlijke plan. Nieuw is, ten opzichte van de afgelopen jaren, dat de klant in dat geval een klacht kan indienen bij een aparte medewerker van SOZA. Dat heet 'het recht op bemiddeling'.

De hoogte van de bijstandsuitkering

Het vaststellen van de hoogte van de bijstandsuitkering verandert niet: dit blijft afhankelijk van de leef- en woonsituatie. Dit wordt geregeld in de zogeheten toeslagenverordening. Er is één belangrijke verandering. Die heeft te maken met het delen van een woning of het ontbreken van woonlasten. Voorheen kreeg een alleenstaande in dat geval een uitkering van 50%. Met de nieuwe regels wordt dat 60% van de standaarduitkering.

Afspraken nakomen

In de maatregelenverordening is vooral vastgelegd welke plichten verbonden zijn aan een bijstandsuitkering. De gemeente wil graag op een positieve manier mensen stimuleren om een betaalde baan te vinden. Maar als afspraken niet nagekomen worden, beschrijft deze verordening wat de gevolgen zijn. Iemand krijgt dus alleen met deze verordening te maken als de gemaakte afspraken niet nageleefd worden. Over het algemeen zal er in dat geval eerst een waarschuwing gegeven worden. Helpt de waarschuwing niet, dan kan een deel van de uitkering worden ingehouden. In het uiterste geval kan zelfs de uitkering worden stopgezet.

Misbruik aanpakken

Het is van groot belang om misbruik van een uitkering te voorkomen en aan te pakken. Dit wordt geregeld in de handhavingsverordening. De gemeente waarschuwt haar klanten in een vroeg stadium voor de gevolgen van misbruik en oneigenlijk gebruik van de bijstand. In deze verordening staan alle maatregelen beschreven. Ook hier geldt dat deze verordening alleen uitwerking heeft op de groep die oneigenlijk gebruik of misbruik van bijstand maakt.

Betrokkenheid

Tenslotte staat in de verordening Cliëntenparticipatie op welke wijze klanten betrokken worden bij de uitvoering van de Wet werk en bijstand. Deze verordening is nog niet klaar. Inspraak op deze verordening volgt later.

Zijn verordeningen belangrijk?

De gemeenteraad krijgt van de overheid uiterlijk tot 1 januari 2005 de tijd om de verordeningen vast te stellen. Zodra dit het geval is zullen ook voor de klanten de regels uit de verordeningen gelden. Dat gebeurt niet van de een op de andere dag. Uiterlijk vóór 31 december 2005 moet voor iedereen met een bijstandsuitkering vaststaan welke nieuwe afspraken er zijn. Zodra deze afspraken zijn gemaakt, stuurt SOZA een brief (beschikking) en weet de klant dat de nieuwe regels zijn ingegaan. Het antwoord is dus ja, verordeningen zijn belangrijk. Voor personen die geen bijstandsuitkering hebben is vooral de reïntegratieverordening belangrijk.

Wat is nu de stand van zaken?

Vier van de vijf verordeningen zijn klaar voor de inspraak. Op vrijdag 26 maart jl. is in de Stadskrant (gemeenteberichten) een aankondiging daarvan gedaan. De verordening Cliëntenparticipatie volgt later. Op dit moment kunt u de verordeningen lezen in het stadhuis, het Stadsbouwhuis en de centrale openbare bibliotheek. Openingstijden van het stadhuis en Stadsbouwhuis: maandag tot en met vrijdag van 9.00 - 16.30 uur en het stadhuis ook op donderdagavond van 17.30 - 20.00 uur. Ook op internet kunt u ze lezen en opslaan op uw computer (www.leiden.nl/gemeente/publiek). Natuurlijk kunt u de verordeningen ook opvragen bij SOZA op telefoonnummer (071) 516 72 36. De inspraaktermijn duurt tot en met vrijdag 7 mei 2004. Schriftelijke reacties kunt u tot en met deze datum richten aan het college van B& W, postbus 9102, 2300 PC Leiden.

Wat gebeurt er na de inspraak?

Na de inspraak worden zowel de verordeningen als de inspraakreacties aangeboden aan het college van Burgemeester en Wethouders. Het College moet dan een besluit nemen en legt dat voor aan de gemeenteraad voor de definitieve vaststelling van de verordeningen. De verwachting is dat in augustus 2004 de verordeningen van kracht worden.

Deze pagina is gewijzigd op 1-04-2004