CDA
15-03-04
CDA: voor een duurzaam systeem gehandicaptenvervoer
De afgelopen weken heeft het CDA met diverse instanties gesproken om
de belangrijkste pijnpunten in de nieuwe regeling (Valys) in kaart te
brengen en tot mogelijke oplossingen te komen.
Op 1 april a.s. zal een nieuw systeem van bovenregionaal vervoer
ingaan. Het huidige Traxx wordt vervangen door Valys.
Een goed systeem van bovenregionaal vervoer is belangrijk voor het
CDA, omdat dit de participatie van gehandicapten aan de samenleving
bevordert. Tegelijkertijd beseft het CDA dat het budget voor dit
vervoer niet onbeperkt is. In de huidige situatie is sprake van een
budgetoverschrijding die aanpassing van het systeem noodzakelijk
maakt.
We willen streven naar een duurzaam en financieel houdbaar systeem.
Dit betekent dat gehandicapten die gebruik kunnen maken van het
openbaar vervoer dat ook moeten doen. Gehandicapten die dit niet
kunnen, moeten kunnen reizen per taxi.
Woensdag 10 en donderdag 11 maart vond in de Tweede Kamer het debat
plaats over het bovenregionaal vervoer. Het CDA heeft tijdens dit
debat voorstellen gedaan om, binnen het beschikbare budget, de
regeling zo ver mogelijk te versoepelen. Minister Hoogervorst, die
staatssecretaris Ross verving, heeft de drie belangrijkste punten
overgenomen:
* verhoging van het aantal kilometers van 350/700 tot 450/900 per
jaar;
* gratis vervoer voor begeleiders met een begeleiderspas;
* goed ketenmanagement, zodat mensen op één punt terecht kunnen om
hun gehele reis (met Valys, openbaar vervoer en mogelijk nog een
WVG-vervoerder) te regelen.
Bovendien zal het CDA erop toezien dat het systeem in december 2004
wordt geëvalueerd. Eventuele knelpunten kunnen dan in beeld worden
gebracht en dan moet blijken of 900 kilometer voor bepaalde personen
niet te laag is. Ook kan worden gekeken of de verhouding 1:2 wat
betreft het aantal kilometers wel juist is. Op dat moment kan het
systeem vanuit de praktijksituatie worden aangepast.
CDA