CDA

CDA
15-03-04
CDA: voor een duurzaam systeem gehandicaptenvervoer De afgelopen weken heeft het CDA met diverse instanties gesproken om de belangrijkste pijnpunten in de nieuwe regeling (Valys) in kaart te brengen en tot mogelijke oplossingen te komen.

Op 1 april a.s. zal een nieuw systeem van bovenregionaal vervoer ingaan. Het huidige Traxx wordt vervangen door Valys.

Een goed systeem van bovenregionaal vervoer is belangrijk voor het CDA, omdat dit de participatie van gehandicapten aan de samenleving bevordert. Tegelijkertijd beseft het CDA dat het budget voor dit vervoer niet onbeperkt is. In de huidige situatie is sprake van een budgetoverschrijding die aanpassing van het systeem noodzakelijk maakt.

We willen streven naar een duurzaam en financieel houdbaar systeem. Dit betekent dat gehandicapten die gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer dat ook moeten doen. Gehandicapten die dit niet kunnen, moeten kunnen reizen per taxi.

Woensdag 10 en donderdag 11 maart vond in de Tweede Kamer het debat plaats over het bovenregionaal vervoer. Het CDA heeft tijdens dit debat voorstellen gedaan om, binnen het beschikbare budget, de regeling zo ver mogelijk te versoepelen. Minister Hoogervorst, die staatssecretaris Ross verving, heeft de drie belangrijkste punten overgenomen:

* verhoging van het aantal kilometers van 350/700 tot 450/900 per jaar;

* gratis vervoer voor begeleiders met een begeleiderspas;
* goed ketenmanagement, zodat mensen op één punt terecht kunnen om hun gehele reis (met Valys, openbaar vervoer en mogelijk nog een WVG-vervoerder) te regelen.

Bovendien zal het CDA erop toezien dat het systeem in december 2004 wordt geëvalueerd. Eventuele knelpunten kunnen dan in beeld worden gebracht en dan moet blijken of 900 kilometer voor bepaalde personen niet te laag is. Ook kan worden gekeken of de verhouding 1:2 wat betreft het aantal kilometers wel juist is. Op dat moment kan het systeem vanuit de praktijksituatie worden aangepast.