PERSBERICHT
Nummer: 084 JU
Datum: 31 maart 2004
Er is toekomst voor de scheepsbouw in Noord-Nederland
De scheepsbouwsector in Noord-Nederland heeft het moeilijk, maar er is wel degelijk toekomst voor, zo luidt de belangrijkste conclusie uit het onderzoeksrapport Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht. Prof. dr. ir. Nienhuis, verbonden aan de TU-Delft, heeft in opdracht van de provincies Groningen en Fryslân onderzocht wat er moet gebeuren om de sector, die uit ca. 50 bedrijven bestaat en goed is voor zo'n 7000 banen en veel toeleverende bedrijvigheid, te versterken en te vernieuwen. Voor de kansen die er liggen is het belangrijk dat het volledige productieproces in Nederland gehandhaafd blijft. Het zwaartepunt moet komen te liggen op de productie van binnenvaart- en kustvaartschepen. Ook moet er veel aandacht besteed worden aan innovatie en verbetering van producten, productieprocessen en acquisitie. Voorwaarde is wel dat er een gelijke concurrentiepositie blijft in Europa door het handhaven van de TROS-regeling. Voorwaarde is ook dat de overheid én de sector zelf investeren.
Het rapport wordt vandaag aangeboden aan (. nog in te vullen) om de argumenten om de scheepsbouwsector te blijven steunen, kracht bij te zetten.
Belangrijke inbreng van de sector nodig
De kwaliteit van het product en de markt daarvoor is goed, constateert Nienhuis. De investeringen en nieuwe ontwikkelingen gaan echter de draagkracht van de meeste individuele werven te boven. Daarom is het noodzakelijk dat de scheepsbouwers met het oog op de toekomst hun capaciteit en know-how bundelen om daarmee hun concurrentiekracht te versterken. De regionale en landelijke overheden kunnen als een steun in de rug fungeren. Investeren in onderzoek en ontwikkeling, investeren in nieuwe productieprocessen, het verbeteren van de beheersing van complexe nieuwbouwprojecten, het investeren in management, het verhogen van de automatiseringsgraad: de sector zal hier de eerste stappen in moeten zetten. Nienhuis beveelt de sector aan, een gezamenlijk Noord-Nederlands maritiem platform op te richten, dat de nieuwe ontwikkelingen in gang kan zetten en faciliteren. De provincies Groningen en Fryslân zijn bereid deze aanpak te ondersteunen.
Voor informatie over dit persbericht kunt u bellen met Communicatie en Externe
Betrekkingen van de provincie Fryslân, tel. nr. 058 - 292 5735
En Provincie Groningen, afdeling Communicatie en Kabinet,
050 - 3164324. Perstelefoon na kantooruren: 06 - 22668447.
Huidige situatie
De scheepsbouwsector in Noord-Nederland hanteert op dit moment drie strategieën. Handelsmaatschappij- plus, waarbij ontwerp, engineering, inkoop, verkoop en management in Noord-Nederland plaatsvindt en de rest wordt uitbesteed in het buitenland. Daarnaast is er sprake van doe-het-zelf-daar, waarbij alles in de lage-loonlanden wordt uitbesteed, behalve het management. De laatste strategie is die van doe-het-zelf-hier, waarbij sprake is van zoveel mogelijk uitvoering in Nederland. Er is een tendens om steeds meer in de lage-loonlanden uit te besteden, maar er zijn voldoende andere opties om de scheepsbouw in Noord-Nederland te behouden. Het is van belang het gehele productieproces te beheersen en de scheepsbouw concurrerend te houden. Het gaat hierbij om het verbeteren en versnellen van de ontwikkelingsfase van schepen en het verbeteren van de commerciële processen om de producten in de markt te zetten. Daarnaast zijn financiële vernieuwingen nodig, zoals een goede innovatieregeling en een garantiefonds.
Provincie Friesland
Provincie Friesland