Verbond van Verzekeraars

Zorgplicht is het motief

In alle discussies over de nieuwe Wet Financiële Dienstverlening (WFD) voerde één centraal begrip de boventoon, namelijk zorgplicht. Ik ben ervan overtuigd dat een consequente naleving van goede zorgplicht tot het voordeel van aanbieders, bemiddelaars en afnemers strekt. Zorgplicht is daarom ook het motief in mijn jaarverslag over 2003. Dat zei Jan Wolter Wabeke, Ombudsman Verzekeringen, onlangs tijdens de presentie van zijn jaarverslag.

De Ombudsman constateert opnieuw een stijging van het aantal klachtenprocedures, met name in de levensverzekeringsbranche. Volgens hem kunnen veel klachten worden teruggevoerd op teleurgestelde verwachtingen met betrekking tot financiële producten die in tijden van sterk economisch optimisme werden aangeschaft. Rode draad van zijn verslag wordt gevormd door de zorgplicht, die meer concreet zal worden ingevuld zodra de WFD in werking treedt. Op het gebied van zorgplicht is in de financiële markt ruimte voor verbetering, aldus Wabeke.
Het Verbond zal, net als ieder jaar, het jaarverslag grondig bestuderen. Bovendien zal het jaarverslag worden doorgeleid naar besturen en commissies, zodat kan worden bezien hoe de bevindingen van de Ombudsman beleidsmatig kunnen worden vertaald.

Cijfers
De Ombudsman Verzekeringen heeft in het afgelopen jaar 1.791 schriftelijke klachten ontvangen over levensverzekeringen, spaarkasovereenkomsten en natura-uitvaartverzekeringen. Van de schriftelijke klachten zijn er 1.749 afgehandeld; ruim een kwart (27%) op enigerlei wijze ten gunste van de klager.
Daarnaast heeft de Ombudsman 3.301 schriftelijke klachten over schadeverzekeringen ontvangen. In totaal zijn op schadegebied 3.285 zaken afgehandeld, waarvan 29% op enigerlei wijze ten gunste van de klager.
De Raad van Toezicht Verzekeringen heeft vorig jaar 155 klachten in ontvangst genomen, tegen 149 in 2002. De Raad handelde in 2003 141 klachten af.

Verzekerd!, maart 2004