Zorgplicht is het motief
In alle discussies over de nieuwe Wet Financiële Dienstverlening (WFD)
voerde één centraal begrip de boventoon, namelijk zorgplicht. Ik ben
ervan overtuigd dat een consequente naleving van goede zorgplicht tot
het voordeel van aanbieders, bemiddelaars en afnemers strekt.
Zorgplicht is daarom ook het motief in mijn jaarverslag over 2003. Dat
zei Jan Wolter Wabeke, Ombudsman Verzekeringen, onlangs tijdens de
presentie van zijn jaarverslag.
De Ombudsman constateert opnieuw een stijging van het aantal
klachtenprocedures, met name in de levensverzekeringsbranche. Volgens
hem kunnen veel klachten worden teruggevoerd op teleurgestelde
verwachtingen met betrekking tot financiële producten die in tijden
van sterk economisch optimisme werden aangeschaft.
Rode draad van zijn verslag wordt gevormd door de zorgplicht, die meer
concreet zal worden ingevuld zodra de WFD in werking treedt. Op het
gebied van zorgplicht is in de financiële markt ruimte voor
verbetering, aldus Wabeke.
Het Verbond zal, net als ieder jaar, het jaarverslag grondig
bestuderen. Bovendien zal het jaarverslag worden doorgeleid naar
besturen en commissies, zodat kan worden bezien hoe de bevindingen van
de Ombudsman beleidsmatig kunnen worden vertaald.
Cijfers
De Ombudsman Verzekeringen heeft in het afgelopen jaar 1.791
schriftelijke klachten ontvangen over levensverzekeringen,
spaarkasovereenkomsten en natura-uitvaartverzekeringen. Van de
schriftelijke klachten zijn er 1.749 afgehandeld; ruim een kwart (27%)
op enigerlei wijze ten gunste van de klager.
Daarnaast heeft de Ombudsman 3.301 schriftelijke klachten over
schadeverzekeringen ontvangen. In totaal zijn op schadegebied 3.285
zaken afgehandeld, waarvan 29% op enigerlei wijze ten gunste van de
klager.
De Raad van Toezicht Verzekeringen heeft vorig jaar 155 klachten in
ontvangst genomen, tegen 149 in 2002. De Raad handelde in 2003 141
klachten af.
Verzekerd!, maart 2004
Verbond van Verzekeraars