Gemeente Franekeradeel


Bouwaanvragen

Burgemeester en wethouders maken overeenkomstig de Woningwet bekend dat in de periode van 01-04-2004 t/m 07-04-2004 de volgende lichte en reguliere bouwaanvragen bij hen zijn binnengekomen:
* vergroten van een woning, A Kuyperstraat 21,Franeker
* bouwen van een woning Salverderweg 65, Franeker
* vergroten van een loods Oostelijke Industrieweg 63, Franeker
* plaatsen van een kap op de garage Dorpsstraat 18, Dongjum
* vergroten van een garage + kap plaatsen Sjouke Helfrichstraat 1, Franeker

* bouwen van tweeopslagloodsen Swaerderwei 14a + b, Tzummarum
* plaatsen van 4 lichtmasten Jan Rodenhuisplein 5, Franeker


* vergroten van een woning Neptunusbaan 11, Franeker
* plaatsen van een kap op garage De Kampen 6, Sexbierum
* plaatsen van een overkapping op de achterplaats Dijkstraat 47, Franeker

* plaatsen van een berging Harlingerweg 51 A, Franeker
* plaatsen van een garage/berging Hoofdstraat 1, Ried

Wij attenderen er op dat tegen de aanvragen om bouwvergunning geen bezwaarschrift kan worden ingediend. Een bezwaarschrift kan pas worden ingediend na verlening van de vergunning.

Verleende vergunning 30-03-2004

Reguliere bouwvergunning

* bouwen van 2 woningen met garages Skoalstrjitte 4 en 6 Sexbierum

Verleende lichte en reguliere bouwvergunningen periode 01-04-2004 t/m 07-04-2004

Lichte bouwvergunning

* plaatsen van een dakkapel en vernieuwen dak Van der Bildtstraat 28, Franeker

* vergroten van een berging Professor Camperstraat 4, Franeker

Reguliere 2e fase

* bouwen van een woning met garage Terpzicht 1, Tzum

Reguliere bouwvergunning

* bouwen van een kassencomplex Konkelswei 25 Oosterbierum

De aandacht wordt erop gevestigd, dat degene wiens belang rechtstreeks bij deze besluiten is betrokken, op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht bij ons College een bezwaarschrift kan indienen en wel binnen zes weken na bekendmaking van het besluit aan de aanvrager van de vergunning.

---

RECTIFICATIE AANLEGVERGUNNING

In de Franeker Courant van 31 maartl 2004 is het volgende vermeld:

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij voornemens zijn om met toepassing van artikel 46 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening een aanlegvergunning te verlenen, zulks ten behoeve van de aanleg van riolering op het perceel Franeker, sectie F, nummer 1052, plaatselijk bekend Camstrawei 8 te Firdgum.

De tekst dient echter als volgt te zijn:

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij voornemens zijn om met toepassing van artikel 46 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening een aanlegvergunning te verlenen, zulks ten behoeve van de aanleg van riolering op het perceel Tzummarum, sectie F, nummer 1052, plaatselijk bekend Camstrawei 8 te Firdgum.

Op grond van het bepaalde in artikel 46 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening ligt het verzoek met ingang van 15 april 2004 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage. Gedurende de termijn dat het plan ter inzage ligt, kunt u nadere informatie verkrijgen en/of uw zienswijzen mondeling naar voren brengen bij mevrouw L. Hofstede van de afdeling Bouwen en Milieu of telefonisch op telefoonnummer 0517-380448.

Bovendien wordt u tijdens de inzagetermijn in de gelegenheid gesteld om uw zienswijzen over de aanlegvergunning schriftelijk naar voren te brengen bij het College van burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB FRANEKER.

---

Besluitenlijst College B&W 6 april 2004

Managementrapportage III 2003.
Besluit:
Managementrapportage III 2003 voor kennisgeving aannemen.

Overeenkomst schoolbegeleiding 2004/2005.
Besluit:
Instemmen met de overeenkomst schoolbegeleiding 2004/2005.

Jaarrekening 2002.
Besluit:

* De bijdrage aan Bureau Nieuwkomers voor 2002 vaststellen op 92.544,--.

* Het teveel betaalde bedrag van 6.938,-- terugvorderen.

Afrekening sportactiviteiten AMS.
Besluit:

* De bijdrage voor sportactiviteiten 2002 2003 aan het Anna Maria van Schurman College vaststellen op 1.081,16.
* Het bedrag van 1.187,84 terugvorderen.

---

Vaststelling Welstandsbeleid

Burgemeester en wethouders van Franekeradeel maken bekend, dat de gemeenteraad in haar vergadering van 30 maart 2004 het Welstandsbeleid heeft vastgesteld.

Het vastgestelde Welstandsbeleid bestaat uit drie onderdelen, te weten een welstandsnota, welstandsbeleid ten aanzien van woonschepen en de sneltoetscriteria.

Op grond van het bepaalde in artikel 3:42 van de Algemene Wet Bestuursrecht ligt het vastgestelde Welstandsbeleid met ingang van 14 april 2004 voor de duur van zes weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis aan de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker.

De aandacht wordt erop gevestigd, dat degene wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht bij ons College een bezwaarschrift kan indienen en wel binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit.

Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en te zijn voorzien van naam en adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.

---

Wijziging Bouwverordening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Franekeradeel maken bekend, dat de gemeenteraad in zijn vergadering van 30 maart 2004 een wijziging van de Bouwverordening heeft vastgesteld. De wijziging van de Bouwverordening treedt 1 juni 2004 in werking.

De wijziging van de Bouwverordening is het gevolg van de inwerkingtreding van de welstandsnota per 1 juni 2004. De belangrijkste veranderingen van de Bouwverordening hebben betrekking op de advisering door de welstandscommissie.

De wijziging van de Bouwverordening 1992 ligt met ingang van 15 april 2004 voor een ieder ter inzage op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, aan de Harlingerweg 18 te Franeker.

Op het besluit tot vaststelling van de wijziging van de Bouwverordening is de Tijdelijke referendumwet van toepassing. Dat betekent dat over het besluit een referendum kan worden gehouden. De vaststelling van de inwerkingtreding (01-06-2004) vervalt van rechtswege, wanneer een inleidend verzoek tot het houden van een referendum over dat besluit onherroepelijk is toegelaten. Hieronder treft u meer informatie aan over het referendum.

Een referendum kan over landelijke, provinciale en gemeentelijke besluiten worden gehouden voor zover deze een wetgevend karakter hebben. Gedetailleerde informatie over de Tijdelijke referendumwet kunt u op het gemeentehuis verkrijgen. Hier merken wij op dat het om een raadgevend referendum gaat, dat wil zeggen een referendum dat op initiatief van kiesgerechtigden plaatsvindt. Raadgevend houdt ook in dat - voor zover het om gemeentelijke wetgeving gaat - de raad onder alle omstandigheden de bevoegdheid houdt om gemotiveerd een eigen keuze te maken, al dan niet afwijkend van de uitslag van het referendum. Een referendum wordt alleen gehouden als voldoende kiesgerechtigden hierom verzoeken. De wetgever heeft voorzien in twee fasen.

Inleidend verzoek
Iedere ingezetene van deze gemeente die mag stemmen voor de gemeenteraad, kan één inleidend verzoek indienen om een referendum te houden. Hij of zij moet dan een formulier ondertekenen dat bij het loket Burgerzaken beschikbaar is. Ook moet hij of zij zich kunnen legitimeren. Iemand die een dergelijk verzoek wil indienen, heeft hiervoor drie weken na bekendmaking de tijd. Na het verstrijken van deze drie weken wordt nagegaan of het vereiste wettelijke minimum aantal verzoeken (125 verzoeken) is gehaald. Wanneer dit aantal niet is gehaald, komt er geen referendum. De voorzitter van het centraal stembureau maakt het besluit van het inleidend verzoek zo spoedig mogelijk openbaar via de Franeker Courant. Een afschrift van het proces-verbaal wordt voor een ieder ter inzage gelegd.

Definitieve verzoek
Wanneer er voldoende inleidende verzoeken voor een referendum zijn ingediend, heeft iedere kiesgerechtigde de mogelijkheid om één verklaring ter ondersteuning van het inleidend verzoek in te dienen. Dit gebeurt door ondertekening van het inleidend verzoek in het gemeentehuis. Het is ook mogelijk om een door de gemeente uitgegeven formulier te ondertekenen en per brief aan de gemeente te zenden. Hiervoor is een termijn van zes weken beschikbaar. Indien de drempel van het wettelijke vereiste minimum van 1250 kiesgerechtigden is gehaald, wordt het definitieve verzoek toegelaten.

Referendum
Binnen vier maanden na bekendmaking dat het definitieve verzoek is toegelaten, wordt een referendum gehouden, waarbij iedere kiesgerechtigde kan aangeven of hij of zij het wel of niet met de nieuwe regeling eens is. Een regeling wordt afgewezen als bij de uitslag van het referendum een meerderheid van diegenen die hebben gestemd, tegen hebben gestemd en die meerderheid tenminste 30% van alle kiesgerechtigden omvat. Indien de uitslag van het referendum negatief is, wordt dit voorgelegd aan de raad. Dit orgaan moet bij een afwijzende uitspraak verplicht heroverwegen of de wetgeving moet worden ingetrokken.

Franeker, 14 april 2004.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
M.J. Haveman, burgemeester.
H.J.J. de Jong, secretaris.

---

Vrijstellingen

De burgemeester maakt bekend, dat burgemeester en wethouders, voornemens zijn:

A. tijdelijke vrijstelling als bedoeld in artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening te verlenen van het geldende bestemmingsplan voor:

1. het tijdelijk plaatsen van een kantoorunit op het perceel Oostelijke Industrieweg 25 te Franeker;

B. met toepassing van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan en bouwvergunning te verlenen voor:

1. het plaatsen van een berging op het perceel Duukelaar 7 te Franeker;

C. met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan en bouwvergunning te verlenen voor:

1. het vergroten van een woning en berging op het perceel C P M Rommestraat 6 te Franeker.

De hierop betrekking hebbende stukken liggen met ingang van 15 april 2004
gedurende twee weken (A) / vier weken (B en C) voor een ieder tijdens de openingstijden van het gemeentehuis ter inzage bij de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker. Gedurende genoemde termijn kan een ieder schriftelijk zienswijzen tegen het voornemen naar voren brengen bij burgemeester en wethouders.
---

Aanvraag monumentenvergunning

De burgemeester maakt bekend, dat er een aanvraag voor een monumentenvergunning is binnengekomen voor:

* Het veranderen van enkele ramen en kozijnen van een boerderij, plaatselijk bekend als Hoarnestreek 9 te Pietersbierum.

Bovengenoemd perceel is een monument in de zin van de Monumentenwet 1988. Belanghebbenden kunnen gedurende de termijn van terinzagelegging bij burgemeester en wethouders schriftelijk hun zienswijzen kenbaar maken. Het bouwplan ligt m.i.v. 15 april 2004 gedurende 14 dagen ter inzage bij de balie op de 2e verdieping van het gemeentehuis aan de Harlingerweg 18 te Franeker.

Franeker, 14 april 2004.
De burgemeester.
M.J. Haveman.