Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
01-04-04: Kritische 50-plusser wil comfort
50-plussers stellen hoge eisen aan comfort, zekerheid, service en rust
tijdens hun vakantie. Ze zijn zeer kritisch, zowel op het moment van
boeken als tijdens het verblijf, waarbij een goede prijs-kwaliteit
verhouding doorslaggevend is. Persoonlijke aandacht, informatie en
suggesties over activiteiten in de omgeving staan hoog op het
wensenlijstje. Hotels en bungalowparken zijn favoriet. Dit zijn enkele
resultaten van het onderzoek `50-plussers spreken voor zich' van het
Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).
Groepsgesprekken met 50-plussers, interviews met toeristische
ondernemers deskresearch en het ContinuVakantieOnderzoek vormen de
basis van het onderzoek. Het richt zich op het vakantiegedrag van
50-plussers in binnen- en buitenland, op wat zij van het toeristisch
aanbod vinden en hoe zij graag benaderd willen worden. In de
publicatie worden concrete aanbevelingen gedaan voor het te voeren
product-, prijs- en communicatiebeleid.
Mondig en actief
Anno 2004 is één op drie Nederlanders 50 jaar of ouder, oftewel 32
procent. In 2020 zal dit aandeel stijgen naar 40 procent. Niet alleen
meer mensen worden ouder, maar zij worden ook steeds ouder. Het blijkt
dat veel van de huidige 50-plussers geëmancipeerd, actief en
zelfbewust zijn, zij nieuwe initiatieven nemen, cursussen en
opleidingen volgen, graag musea bezoeken, vrijwilligerswerk
verrichten, aan fitness doen of surfen op het internet. Onderzoekster
Astrid van de Kamp: "Ze zijn mondiger en willen over het algemeen niet
op hun leeftijd worden aangesproken. Veel 50-plussers hebben het druk.
Een belangrijk verschil met voorheen is dat hun agenda vol staat met
activiteiten die ze graag willen doen en niet met verplichtingen".
50-plussers besteden 4,7 miljard aan vakantie
Eenderde van alle vakanties wordt ondernomen door 50-plussers, hiervan
nemen senioren tot 65 jaar een kwart voor hun rekening. 60 tot
65-jarigen gaan maar liefst 3,5 keer in Nederland op vakantie, terwijl
mensen jonger dan 50 jaar gemiddeld twee per jaar op vakantie gaan.
55-plussers vieren langer vakantie: in eigen land is dit een dag
langer dan de gemiddelde Nederlander.
In totaal wordt door Nederlanders ruim 12,6 miljard euro uitgegeven
aan vakantie in binnen- en buitenland. Hiervan is 4,7 miljard euro
uitgegeven door senioren. "Voor een aantal dagen in een rustige
omgeving, kwalitatief goed onderdak en een niet al te druk
reisprogramma hebben zij geld over. Maar dan eisen ze comfort en
service. Sommigen gaan zelfs vóór hun boeking de accommodatie
bekijken. 65-plussers geven gemiddeld meer uit aan vakanties omdat zij
vaak gebruik maken van duurdere vormen van logies en vervoer en hun
verblijfsduur vaak langer is." Tijdens binnenlandse vakanties geven
65-plussers gemiddeld 200 euro per persoon uit, bij Nederlanders
jonger dan 50 is dat 146 euro.
Vakantie in eigen land populair
Vakanties in eigen land zijn bij 50-plussers populair: de reisafstand
is niet ver en wanneer er iets gebeurt, is men snel weer thuis.
Bovendien biedt Nederland voldoende verblijfsomgeving voor rust. Bos-
of heidegebieden zijn favoriet. Hotels en bungalowparken zijn
populaire accommodaties. Wel heeft men wanneer men ouder wordt, eerder
de voorkeur voor een hotel. Over vakanties specifiek voor 50-plussers
zijn de geïnterviewden van mening dat reisorganisaties reizen niet
moeten aanprijzen op basis van leeftijdscategorieën maar op basis van
interesses en thema's.
Durf je te richten op 50-plussers
In het rapport `50-plussers spreken voor zich' wordt het toeristisch
bedrijfsleven concrete aanbevelingen gedaan. "Bedrijven die zich op de
deze 50-plus markt willen begeven, moeten daadwerkelijk met deze groep
in contact treden. Durf je te richten op deze doelgroep. Luister naar
hen, abonneer je op tijdschriften, bekijk relevante websites. Senioren
willen graag betrokken worden bij de ontwikkeling van diensten of
producten voor hen. Het zou goed zijn wanneer in advertenties of
commercials juist aandacht wordt besteed aan die aspecten waar
senioren behoefte aan hebben, bijvoorbeeld een goed beeld van de
accommodatie en de activiteiten in de omgeving", aldus
NBTC-onderzoekster Van de Kamp.