Handhaving horeca in de Amsterdamse binnenstad
1 april 2004 - Stadsdeel Centrum
Bij de Dienst Milieu en Bouwtoezicht (DMB) wordt er vanaf 1 april a.s.
een weekenddienst ingesteld die bij klachten van overlast bij
horecabedrijven direct actie onderneemt. Daartoe worden medewerkers
van de DMB ingezet op de avonden en nachten dat de meeste klachten
voorkomen. De klachten worden direct onderzocht zodat de eventuele
overtreding meteen kan worden geconstateerd.
Leidseplein
Het initiatief hiertoe is genomen door het Dagelijks Bestuur van het
stadsdeel Amsterdam-Centrum dat hiermee wil komen tot een evenwicht
tussen de sociaal-recreatieve en economische waarde van de horeca en
de bescherming van het woon- en leefklimaat.
De meeste klachten over horecabedrijven worden na kantoortijd gemeld.
Het merendeel van deze klachten betreft geluidsoverlast en in mindere
mate stankoverlast. Klachten kunnen worden gemeld bij de Horeca
Overlast Telefoon (tel. 421 4567, dit nummer is 24 uur per dag en 7
dagen per week bereikbaar) of bij de publiekstelefoon van de Dienst
Milieu en Bouwtoezicht of de Regiopolitie. De meldingen worden meteen
doorgegeven aan de medewerkers van de DMB. Na ontvangst van de melding
neemt een medewerker van de DMB telefonisch contact op met de klager
om informatie in te winnen over de aard en de omvang van de klacht.
Daarna gaan de medewerkers de klacht zo snel mogelijk onderzoeken. Als
blijkt dat de voorschriften van de Wet Milieubeheer worden overtreden,
dan wordt een handhavingstraject ingezet.
Klachten
De meeste klachten van overlast doen zich voor op de vrijdag- en
zaterdagnachten, met name wordt er dan geklaagd over overlast door
harde muziek. Ook op de zondagavond wordt er geklaagd over overlast
door te harde, levende muziek veroorzaakt door de zogenaamde happy
hours. In de zomer gaan de meeste klachten over geluidsoverlast
veroorzaakt door openstaande ramen bij horecagelegenheden, terrassen
en evenementen. Indien dit noodzakelijk mocht blijken dan kan de inzet
van de weekenddienst ook op andere dagen plaatsvinden.
Programakkoord
Het instellen van een weekenddienst bij de DMB is het gevolg van de
afspraken zoals deze zijn vastgelegd in het Programakkoord over de
bestrijding overlast horeca. Ook in de horecanota `Naar een
eigentijds, transparant horecabeleid in de Amsterdamse Binnenstad' is
de handhaving ter sprake gekomen. Met de nu ingestelde weekenddienst
bij de DMB wordt hier uitvoering aan gegeven.
Stadsdeelvoorzitter Anne Lize van der Stoel: "Tot nu toe was de
situatie zo dat een klacht pas in een later stadium werd behandeld.
Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk, want dan is er meestal geen
sprake meer van overlast. Door het instellen van een weekenddienst kan
meteen op een klacht worden gereageerd en eventueel worden
ingegrepen".
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam