Gemeente Amsterdam

Handhaving horeca in de Amsterdamse binnenstad

1 april 2004 - Stadsdeel Centrum
Bij de Dienst Milieu en Bouwtoezicht (DMB) wordt er vanaf 1 april a.s. een weekenddienst ingesteld die bij klachten van overlast bij horecabedrijven direct actie onderneemt. Daartoe worden medewerkers van de DMB ingezet op de avonden en nachten dat de meeste klachten voorkomen. De klachten worden direct onderzocht zodat de eventuele overtreding meteen kan worden geconstateerd.

Leidseplein

Het initiatief hiertoe is genomen door het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel Amsterdam-Centrum dat hiermee wil komen tot een evenwicht tussen de sociaal-recreatieve en economische waarde van de horeca en de bescherming van het woon- en leefklimaat.

De meeste klachten over horecabedrijven worden na kantoortijd gemeld. Het merendeel van deze klachten betreft geluidsoverlast en in mindere mate stankoverlast. Klachten kunnen worden gemeld bij de Horeca Overlast Telefoon (tel. 421 4567, dit nummer is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar) of bij de publiekstelefoon van de Dienst Milieu en Bouwtoezicht of de Regiopolitie. De meldingen worden meteen doorgegeven aan de medewerkers van de DMB. Na ontvangst van de melding neemt een medewerker van de DMB telefonisch contact op met de klager om informatie in te winnen over de aard en de omvang van de klacht. Daarna gaan de medewerkers de klacht zo snel mogelijk onderzoeken. Als blijkt dat de voorschriften van de Wet Milieubeheer worden overtreden, dan wordt een handhavingstraject ingezet.

Klachten

De meeste klachten van overlast doen zich voor op de vrijdag- en zaterdagnachten, met name wordt er dan geklaagd over overlast door harde muziek. Ook op de zondagavond wordt er geklaagd over overlast door te harde, levende muziek veroorzaakt door de zogenaamde happy hours. In de zomer gaan de meeste klachten over geluidsoverlast veroorzaakt door openstaande ramen bij horecagelegenheden, terrassen en evenementen. Indien dit noodzakelijk mocht blijken dan kan de inzet van de weekenddienst ook op andere dagen plaatsvinden.

Programakkoord

Het instellen van een weekenddienst bij de DMB is het gevolg van de afspraken zoals deze zijn vastgelegd in het Programakkoord over de bestrijding overlast horeca. Ook in de horecanota `Naar een eigentijds, transparant horecabeleid in de Amsterdamse Binnenstad' is de handhaving ter sprake gekomen. Met de nu ingestelde weekenddienst bij de DMB wordt hier uitvoering aan gegeven.
Stadsdeelvoorzitter Anne Lize van der Stoel: "Tot nu toe was de situatie zo dat een klacht pas in een later stadium werd behandeld. Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk, want dan is er meestal geen sprake meer van overlast. Door het instellen van een weekenddienst kan meteen op een klacht worden gereageerd en eventueel worden ingegrepen".
© Gemeente Amsterdam