Gemeente Roosendaal



---


Verkeerseffecten factory outlet center blijven beperkt.

Roosendaal, 31 maart 2004

Het college van B&W van de gemeente Roosendaal heeft besloten de raad voorstellen te doen naar aanleiding van de door de gemeenteraad in december 2003 aangenomen motie om de verkeerseffecten van het Factory Outlet Center op de Burgemeester Freijterslaan te onderzoeken en te komen met een uitgewerkt voorstel om de extra parkeerdruk op de binnenstad als gevolg van de realisatie van het FOC op te vangen. Naar aanleiding van deze motie is door bureau Goudappel Coffeng onderzocht wat de gevolgen zijn voor de verkeersafwikkeling en worden concrete maatregelen aangekondigd op het gebied van parkeren.

De verkeersafwikkeling.

Met betrekking tot de verkeersafwikkeling op de Burgemeester Freijterslaan is zowel onderzoek gedaan naar de effecten op de korte termijn als die op de lange termijn. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat de verkeersafwikkeling op een aantal punten op deze toegangsweg naar het centrum nu al onvoldoende is en dat voor zover er sprake is van een verslechtering deze niet door de realisatie van het FOC wordt veroorzaakt, maar alleen door de komst ervan wordt versneld.

Korte termijn.

De realisatie van het FOC is op de korte termijn met name van invloed op de verkeersafwikkeling op het kruispunt van de Burgemeester Freijterslaan met de Kade en de Hulsdonksestraat/Wouwseweg. De verkeersafwikkeling op dit kruispunt is in de huidige situatie al matig en de realisatie van het FOC heeft een verdere verslechtering van de verkeersafwikkeling op dit kruispunt tot gevolg. Maar ook zonder de realisatie van het FOC zouden op dit kruispunt op termijn afwikkelingsproblemen zijn opgetreden. Realisatie van het FOC heeft alleen tot gevolg, dat de afwikkelingsproblemen naar voren worden geschoven in de tijd.

De verkeersafwikkeling op het kruispunt van de Burgemeester Freijterslaan met de Rubenslaan is in de huidige situatie op dit moment al slecht. Hetzelfde geldt voor de matige afwikkeling op het stuk van de Burgemeester Freijterslaan gelegen tussen de aansluiting op de A17 en het kruispunt met de Rubenslaan. Ook in de huidige situatie is hier reeds sprake van een (te) hoge verhouding tussen intensiteit en capaciteit.

Lange termijn.

Voor wat betreft de lange termijn is in het onderzoek de situatie in 2015 zonder FOC vergeleken met de situatie in 2015 met een FOC. Uit het onderzoek blijkt dat de effecten van de extra verkeerstoename ten gevolge van het FOC maar beperkt van invloed zijn. In het nieuwe GVVP is al geconcludeerd dat op de lange termijn doorstromingsmaatregelen noodzakelijk zijn op de Burgemeester Freijterslaan om de afwikkeling van het verkeer te kunnen garanderen.

Uit het onderzoek is verder gebleken dat realisatie van het FOC vooral van invloed is op de verkeersafwikkeling op de wegvakken ten westen van het kruispunt met de Jan Vermeerlaan. De verkeersafwikkeling op deze wegvakken wordt matig tot slecht en capaciteitsverruimende maatregelen op dit deel van de Burgemeester Freijterslaan zijn op de lange termijn onvermijdelijk. Op de kruispunten zorgt het extra verkeer ten gevolge van het FOC in 2015 niet voor noemenswaardige veranderingen in vergelijking met de situatie zonder FOC in 2015.

Vervolgtraject

Nu de huidige knelpunten in beeld zijn gebracht, zal er een integraal verkeerskundig onderzoek plaatsvinden. Hierin zullen de thans geconstateerde knelpunten nader worden gespecificeerd en uitgewerkt. Vervolgens moeten er keuzes worden gemaakt wanneer maatregelen kunnen worden genomen om de knelpunten op te lossen en hoe deze maatregelen bekostigd worden. Gezien het belang dat het college hecht aan het oplossen van de knelpunten die op korte termijn ontstaan, zal er op korte termijn een voorstel worden gedaan inzake de te nemen verkeersmaatregelen.

Parkeerdruk.

Om de extra parkeerdruk als gevolg van de realisatie van het FOC op korte termijn op te vangen, stelt het college de raad voor om een tweetal terreinen in te zetten om bezoekers van het FOC die ook de binnenstad van Roosendaal wil bezoeken, voldoende parkeergelegenheid te bieden. Dit zijn het parkeerterrein van het ROC op de Kade en het terrein gelegen in de oksel van de Freijterslaan en de Wouwseweg.

Beide terreinen zijn gunstig gelegen ten opzichte van de Freijterslaan, die de belangrijkste invalsroute van het FOC naar de binnenstad vormt. Deze ligging heeft als belangrijk voordeel dat bezoekers van het FOC al worden opgevangen voordat ze op de ring komen. Een andere reden om voor deze terreinen te opteren, is dat ze op korte termijn ingezet kunnen worden.

Voor wat betreft de beoogde gebruikers van beide parkeerterreinen kan een tweedeling worden gemaakt. Het terrein van het ROC zal met name interessant zijn voor mensen die aansluitend aan hun bezoek aan het FOC de Kade en Markt willen bezoeken, bijvoorbeeld voor zogenaamde "leisure activiteiten". Het terrein aan de Freijterslaan / Wouwseweg vormt eerder voor mensen die de Roselaar (e.o.) willen bezoeken een alternatief.

Flankerende maatregelen om het gebruik van deze terreinen te bevorderen, kunnen nog nader onderzocht en uitgewerkt worden. Hierbij valt met name te denken aan:


* opname in het dynamisch parkeerverwijssysteem
* tariefdifferentiatie

* informatie bij FOC over parkeermogelijkheden in het centrum van Roosendaal

De gezamenlijke parkeercapaciteit van beide terreinen is ruim voldoende om de verwachte extra parkeerdruk ten gevolge van het FOC te compenseren.

Parkeermaatregelen op lange termijn

Voor de lange termijn zou de functie van één of beide terreinen overgenomen moeten worden door de nog te realiseren parkeergarage onder de kantoren aan de voorzijde van het Liga terrein. Deze parkeergarage wordt buiten kantooruren niet gebruikt en zou zodoende ingezet moeten worden op de vrijdagavonden, zaterdagen en koopzondagen.

Een belangrijke reden om de parkeerfunctie op termijn over te hevelen naar de garage onder de Liga kantoren, is de gunstigere ligging van deze locatie ten opzichte van het centrum. Een andere reden om op de langere termijn te opteren voor de Liga locatie vormen de voorziene
verkeersafwikkelingsproblemen op het kruispunt van de Burgemeester Freijterslaan met de Kade enerzijds en de Hulsdonksestraat / Wouwseweg anderzijds.

Second opinion onderzoek

Naar aanleiding van de ingediende inspraakreacties en de informatieavond die in Wouw heeft plaatsgevonden is over een aantal zaken een second opinion aangevraagd. Dit betrof onder meer de voorgestelde oplossing voor het fietsverkeer, de kans op sluipverkeer naar Wouw en de bereikbaarheid voor hulpdiensten. Het bureau "verkeer en vorm" heeft de second opinion uitgevoerd en heeft geconcludeerd, dat de infrastructurele oplossingen die de gemeente voorstelt, afdoende zijn.