Gemeente Roosendaal
---
Verkeerseffecten factory outlet center blijven beperkt.
Roosendaal, 31 maart 2004
Het college van B&W van de gemeente Roosendaal heeft besloten de raad
voorstellen te doen naar aanleiding van de door de gemeenteraad in december
2003 aangenomen motie om de verkeerseffecten van het Factory Outlet Center
op de Burgemeester Freijterslaan te onderzoeken en te komen met een
uitgewerkt voorstel om de extra parkeerdruk op de binnenstad als gevolg van
de realisatie van het FOC op te vangen. Naar aanleiding van deze motie is
door bureau Goudappel Coffeng onderzocht wat de gevolgen zijn voor de
verkeersafwikkeling en worden concrete maatregelen aangekondigd op het
gebied van parkeren.
De verkeersafwikkeling.
Met betrekking tot de verkeersafwikkeling op de Burgemeester Freijterslaan
is zowel onderzoek gedaan naar de effecten op de korte termijn als die op de
lange termijn. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat de
verkeersafwikkeling op een aantal punten op deze toegangsweg naar het
centrum nu al onvoldoende is en dat voor zover er sprake is van een
verslechtering deze niet door de realisatie van het FOC wordt veroorzaakt,
maar alleen door de komst ervan wordt versneld.
Korte termijn.
De realisatie van het FOC is op de korte termijn met name van invloed op de
verkeersafwikkeling op het kruispunt van de Burgemeester Freijterslaan met
de Kade en de Hulsdonksestraat/Wouwseweg. De verkeersafwikkeling op dit
kruispunt is in de huidige situatie al matig en de realisatie van het FOC
heeft een verdere verslechtering van de verkeersafwikkeling op dit kruispunt
tot gevolg. Maar ook zonder de realisatie van het FOC zouden op dit
kruispunt op termijn afwikkelingsproblemen zijn opgetreden. Realisatie van
het FOC heeft alleen tot gevolg, dat de afwikkelingsproblemen naar voren
worden geschoven in de tijd.
De verkeersafwikkeling op het kruispunt van de Burgemeester Freijterslaan
met de Rubenslaan is in de huidige situatie op dit moment al slecht.
Hetzelfde geldt voor de matige afwikkeling op het stuk van de Burgemeester
Freijterslaan gelegen tussen de aansluiting op de A17 en het kruispunt met
de Rubenslaan. Ook in de huidige situatie is hier reeds sprake van een (te)
hoge verhouding tussen intensiteit en capaciteit.
Lange termijn.
Voor wat betreft de lange termijn is in het onderzoek de situatie in 2015
zonder FOC vergeleken met de situatie in 2015 met een FOC. Uit het onderzoek
blijkt dat de effecten van de extra verkeerstoename ten gevolge van het FOC
maar beperkt van invloed zijn. In het nieuwe GVVP is al geconcludeerd dat op
de lange termijn doorstromingsmaatregelen noodzakelijk zijn op de
Burgemeester Freijterslaan om de afwikkeling van het verkeer te kunnen
garanderen.
Uit het onderzoek is verder gebleken dat realisatie van het FOC vooral van
invloed is op de verkeersafwikkeling op de wegvakken ten westen van het
kruispunt met de Jan Vermeerlaan. De verkeersafwikkeling op deze wegvakken
wordt matig tot slecht en capaciteitsverruimende maatregelen op dit deel van
de Burgemeester Freijterslaan zijn op de lange termijn onvermijdelijk. Op de
kruispunten zorgt het extra verkeer ten gevolge van het FOC in 2015 niet
voor noemenswaardige veranderingen in vergelijking met de situatie zonder
FOC in 2015.
Vervolgtraject
Nu de huidige knelpunten in beeld zijn gebracht, zal er een integraal
verkeerskundig onderzoek plaatsvinden. Hierin zullen de thans geconstateerde
knelpunten nader worden gespecificeerd en uitgewerkt. Vervolgens moeten er
keuzes worden gemaakt wanneer maatregelen kunnen worden genomen om de
knelpunten op te lossen en hoe deze maatregelen bekostigd worden. Gezien het
belang dat het college hecht aan het oplossen van de knelpunten die op korte
termijn ontstaan, zal er op korte termijn een voorstel worden gedaan inzake
de te nemen verkeersmaatregelen.
Parkeerdruk.
Om de extra parkeerdruk als gevolg van de realisatie van het FOC op korte
termijn op te vangen, stelt het college de raad voor om een tweetal
terreinen in te zetten om bezoekers van het FOC die ook de binnenstad van
Roosendaal wil bezoeken, voldoende parkeergelegenheid te bieden. Dit zijn
het parkeerterrein van het ROC op de Kade en het terrein gelegen in de oksel
van de Freijterslaan en de Wouwseweg.
Beide terreinen zijn gunstig gelegen ten opzichte van de Freijterslaan, die
de belangrijkste invalsroute van het FOC naar de binnenstad vormt. Deze
ligging heeft als belangrijk voordeel dat bezoekers van het FOC al worden
opgevangen voordat ze op de ring komen. Een andere reden om voor deze
terreinen te opteren, is dat ze op korte termijn ingezet kunnen worden.
Voor wat betreft de beoogde gebruikers van beide parkeerterreinen kan een
tweedeling worden gemaakt. Het terrein van het ROC zal met name interessant
zijn voor mensen die aansluitend aan hun bezoek aan het FOC de Kade en Markt
willen bezoeken, bijvoorbeeld voor zogenaamde "leisure activiteiten". Het
terrein aan de Freijterslaan / Wouwseweg vormt eerder voor mensen die de
Roselaar (e.o.) willen bezoeken een alternatief.
Flankerende maatregelen om het gebruik van deze terreinen te bevorderen,
kunnen nog nader onderzocht en uitgewerkt worden. Hierbij valt met name te
denken aan:
* opname in het dynamisch parkeerverwijssysteem
* tariefdifferentiatie
* informatie bij FOC over parkeermogelijkheden in het centrum van
Roosendaal
De gezamenlijke parkeercapaciteit van beide terreinen is ruim voldoende om
de verwachte extra parkeerdruk ten gevolge van het FOC te compenseren.
Parkeermaatregelen op lange termijn
Voor de lange termijn zou de functie van één of beide terreinen overgenomen
moeten worden door de nog te realiseren parkeergarage onder de kantoren aan
de voorzijde van het Liga terrein. Deze parkeergarage wordt buiten
kantooruren niet gebruikt en zou zodoende ingezet moeten worden op de
vrijdagavonden, zaterdagen en koopzondagen.
Een belangrijke reden om de parkeerfunctie op termijn over te hevelen naar
de garage onder de Liga kantoren, is de gunstigere ligging van deze locatie
ten opzichte van het centrum. Een andere reden om op de langere termijn te
opteren voor de Liga locatie vormen de voorziene
verkeersafwikkelingsproblemen op het kruispunt van de Burgemeester
Freijterslaan met de Kade enerzijds en de Hulsdonksestraat / Wouwseweg
anderzijds.
Second opinion onderzoek
Naar aanleiding van de ingediende inspraakreacties en de informatieavond die
in Wouw heeft plaatsgevonden is over een aantal zaken een second opinion
aangevraagd. Dit betrof onder meer de voorgestelde oplossing voor het
fietsverkeer, de kans op sluipverkeer naar Wouw en de bereikbaarheid voor
hulpdiensten. Het bureau "verkeer en vorm" heeft de second opinion
uitgevoerd en heeft geconcludeerd, dat de infrastructurele oplossingen die
de gemeente voorstelt, afdoende zijn.