Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

CENTRAAL BUREAU VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART

Rotterdam, 1 april 2004

Binnenvaartsector start security project

³Binnenvaart, onderweg naar een beveiligde toekomst²

Onlangs heeft de officiële ³kick-off² plaatsgevonden van het security project ³Binnenvaart, onderweg naar een beveiligde toekomst² dat het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) gestart is namens de binnenvaartsector. Het project is in eerste instantie gestart op verzoek van het Havenbedrijf Rotterdam en daarnaast in antwoord op de onrust die is ontstaan in de binnenvaartsector over nieuwe security maatregelen. Het project zal uitgevoerd worden door twee afstudeerders van de opleiding Logistiek en Technische Vervoerskunde aan de Hogeschool Rotterdam.

Het project moet duidelijkheid brengen over de gevolgen van de verschillende security-maatregelen voor de binnenvaartsector en over welke rol de binnenvaart hierin moet gaan spelen. De doelstellingen van het project zijn het in kaart brengen van security maatregelen die invloed hebben op de binnenvaart, en de binnenvaartsector adviseren hoe zij proactief kan inspelen op deze maatregelen.

De maatregelen zijn onder te verdelen in drie blokken: wettelijk verplichte maatregelen, maatregelen geïnitieerd vanuit de Amerikaanse markt en maatregelen die betrekking hebben op het vervoer van gevaarlijke stoffen. Op 1 juli 2004 zal een Internationale Code voor de beveiliging van zeeschepen en havenfaciliteiten zijn intrede doen, de International Ship and Port Facility Security Code (ISPS-Code). Deze code is opgesteld door de International Maritime Organisation en is volledig overgenomen en uitgebreid door de Europese Commissie die deze code verplicht stelt. Vanuit de Verenigde Staten zijn de Customs-Trade Partnership Against Terrorism (C-TPAT), Container Security Initiative (CSI) en de 24 hours notice-rule afkomstig. Deze maatregelen lopen parallel met de ISPS-Code. Op het gebied van gevaarlijke stoffen zal het ADN / ADNR-reglement worden uitgebreid met een extra hoofdstuk volledig gewijd aan security .

Een belangrijke rol in het onderzoek is weggelegd voor de initiatieven van het Havenbedrijf Rotterdam, dat een concept heeft opgesteld over binnenvaart en security dat een aantal handvatten biedt om te kunnen monitoren, risico¹s in te kunnen schatten en maatregelen te nemen. Daarbij moet het dreigingniveau van de zeehaventerminal of van een gehele haven bepalend zijn voor de maatregelen en de mate van controle. Dit door de binnenvaartsector bewerkte concept zal dienen als input voor de landelijke werkgroep Port Security van de nationale zeehavens, en voor de verdere uitwerking van port security plannen.

Twee afstudeerders, B. Versluijs en J. Schot, zullen onder begeleiding van Mw. van Helvoirt en Dhr. van Dijk, beide secretaris bij het CBRB, het project uitvoeren. Naast de begeleiding vanuit het CBRB zijn er twee klankbordgroepen opgericht, de één bestaand uit vertegenwoordigers van de binnenvaartsector (zowel leden van het CBRB als vertegenwoordigers van Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer), en de andere bestaand uit de beleidsmakers op regionaal, nationaal en internationaal niveau, verladers en stuwadoors. Deze twee groepen zullen de afstudeerders sturen en voorzien van advies en informatie tijdens het project. De heer P. Kreuze is benoemd tot voorzitter.
Het onderzoek zal eind mei 2004 afgerond worden.

Noot voor de redactie (