Ingezonden persbericht


OLA onderzoek naar verleiding en ijs

Zijn Nederlanders likkers, bijters of zuigers?

Den Bosch, 1 april 2004 - OLA heeft in maart onderzoek verricht onder de Nederlandse bevolking naar de rol van ijs in het spel van verleiding, scoren en versieren. Nederlanders zullen deze zomer niet meer onwetend aan een ijsje kunnen likken! Nederlanders blijken het namelijk als erotisch te ervaren om mensen een ijsje te zien eten. Bijna alle mannen (97%) vinden het erotisch om te kijken naar een vrouw die een ijsje eet. Voor vrouwen gaat dit iets minder vaak op, maar toch vindt een opvallend groot aantal vrouwen (76%) het verleidelijk om een man aan ijs te zien likken. Andere opvallende antwoorden kwamen op vragen als 'Met welke celebrity eet jij het liefst een ijsje?', 'Zijn ijslikker erotischer dan ijsbijters?' en 'Vind je jezelf een goede verleider?'. Bijna alle 150 respondenten zouden een ijsje waarmee je je grote liefde kan versieren erg handig vinden. Dat komt goed uit, want de Cornetto Love Potion zijn dit voorjaar en zomer in Nederland verkrijgbaar.

Een man die een ijsje eet: erotisch?

Mannen eten 's zomers vaker ijs (44% meer dan één keer per week) dan vrouwen (36% meer dan één keer per week). Beiden geven aan het liefst samen met hun partner een ijsje te eten, maar als die er toevallig niet is? Dan kiezen vrouwen voor vrienden of familie, waar mannen de voorkeur geven om met een super aantrekkelijke vrouw een ijsje te eten. Bijna alle ondervraagde mannen vinden het erotisch om een vrouw een ijsje te zien eten. Het gaat ze dan met name om de beweging van de tong en lippen langs het ijs en het laat te raden welke associaties mannen daarmee hebben...... Daarentegen vindt 24% van de vrouwen ijsetende mannen niet erotisch of sensueel.

Associatie 'ijs' en 'erotiek'

Als de combinatie 'ijs' en 'erotiek' wordt genoemd en we vragen de respondenten met welk lichaamsdeel ze dit associëren, denken zowel de meeste vrouwen als mannen aan de mond. Uit de beschikbare opties komt bij de vrouwen heel netjes de buik op de tweede plaats, terwijl de mannen aan het geslachtsdeel denken. Bij de woorden 'Love Potion' denkt het merendeel van de vrouwen aan liefde. Ook hier zijn de mannen iets directer in hun associaties, sex is waar ze aan denken bij het horen van de naam van de nieuwe Cornetto variant.

Mannen zijn wilder in wat ze met ijs doen. 35% van de mannen zou de vrouw van zijn dromen versieren met een Love Potion ijsje, door haar met het ijsje in te smeren en het daarna van haar af te likken. Slechts 12% van de vrouwen zou dit ook bij de man van haar dromen doen. De vrouwen houden het netter: de combinatie van een sensueel ijsje en zijzelf zal genoeg zijn om de man voor haar in katzwijm te laten vallen.

Vrouwen likken, mannen bijten!

Een interessant onderdeel van het onderzoek gaat over het lik, bijt en zuig gedrag van de ijsetende Nederlander. De respondenten gaven aan dat mensen die hun ijsje al likkend opeten erotisch zijn en bijters als stoer worden gezien. Over zuigers bestaat wat verdeeldheid: vrouwen denken dat zuigers goed in zoenen zijn, waar mannen zuigende ijsjeseters eerder erotisch vinden. Wat bijtende ijseters betreft, zij worden geassocieerd met een stoer type, maar hun zoencapaciteiten worden een stuk minder hoog ingeschat.

En hoe eet Nederland zijn ijsje? Vrouwen zijn echte likkers (57%), wat in verband kan worden gebracht met erotiek. Terwijl 41% van de mannen bijtend zijn ijsje opeet.

Versieren met ijs: pick-up openingszinnen

OLA onderzocht de meest en minst populaire openingszinnen. Opvallend is dat Nederlanders erg zelfverzekerd zijn. Bijna één derde van alle respondenten zegt over zichzelf dat hij geen openingszin nodig heeft, een verleidelijke blik is al genoeg. Voor degenen die iets meer hulp nodig hebben heeft OLA de volgende tips.

Als we de respondenten vragen hoe hoog zij hun versiercapaciteiten inschatten, komt daar uit dat vrouwen zichzelf beter in versieren vinden dan mannen. Zowel het merendeel van de vrouwen als van de mannen zegt het erg handig te vinden om een ijsje te hebben dat je helpt bij het versieren. Een Cornetto Love Potion dus! De mannen denken zelfs vaker die hulp nodig te hebben, 79% tegenover 66% van de vrouwen.

Roomijs is sensueel

85% van de mannen en vrouwen vindt roomijs sensueler dan waterijs. Dit zegt echter niets over de snelheid waarmee een ijsje opgepeuzeld wordt. Vrouwen willen zo lang mogelijk van hun ijsje genieten en nemen er dan ook ruim de tijd voor (58% tegenover 31% bij mannen). Mannen daarentegen eten hun ijs in een wat pittiger tempo op, zij doen er zo'n 1 tot 3 minuten over (55% tegenover 39% bij vrouwen). Waar wel eensgezindheid over bestaat is wanneer het de beste tijd is voor het eten van een ijsje. Bijna niemand eet 's ochtends een ijsje om lekker fris wakker mee te worden, maar een ijsje kan wel op ieder moment van de dag gegeten worden als het maar samen met je grote liefde is!

Opwindende plekken waar de respondenten wel eens met een ijsje zijn beland, is in de meeste gevallen in de duinen. Een opmerkelijk feit is dat veel meer vrouwen (29%) dan mannen (13%) in bed belanden met een ijsje en dit als opwindend ervaren. Zijn er mannen bij die niet durven toe te geven dat ze ook hele spannende avonturen hebben beleefd met ijs in bed of bluffen de vrouwen?

Nederland wil wel een ijsje eten met Chris Zegers en Sylvie Meis

Bij het geven van een keuzelijst met bekende Nederlanders, gaven de meeste mannelijke respondenten aan wel eens een ijsje met Sylvie Meis te willen eten. Als reden geven ze aan dat Sylvie gewoon 'mooi', 'lekker' en 'sexy' is. Floortje Dessing komt op de tweede plaats, want zij is vaak te zien in zonnige oorden en is een goede combinatie van 'brains & beauty'. Daarbij vraagt 30% van haar stemmers zich af hoe zij aan een ijsje zou likken! Floortje wordt op de hielen gezeten door Wendy van Dijk.

Niet alleen het uiterlijk telt voor vrouwen, vrouwen zijn op zoek naar een combinatie van looks en intelligentie. Chris Zegers wordt met 36% van de stemmen ruim verkozen tot meest populaire Nederlandse man om een ijsje mee te eten. Vrouwen gaven aan hem zowel 'erg lekker' als 'slim' te vinden. Zo'n 13% van de respondenten stemde op Daan Schuurmans die hier een tweede plek mee bemachtigde. Reden? 'Hij is gewoon een super lekker ding!'. Beau Van Erven Dorens belandde op een goede derde plaats met 11% van de stemmen. Respondenten vonden hem 'wel gezellig lijken' en 'niet zo dom'.

IJs eten met een internationale celebrity

Wat de internationale celebs betreft: Jennifer Aniston heeft bijna een kwart van de mannelijke stemmen voor haar weten te winnen. De mannen geven aan haar 'leuk' en een 'super lekker ding' te vinden. Jennifer Lopez staat op nummer twee met 15% van de stemmen, haar 'mooie koppie', 'prachtige lichaam' en het feit dat ze 'onbereikbaar' is gaven de doorslag. Op de derde plaats ook een mooie vrouw: Halle Berry met 12%. Popster Pink kreeg slechts 4% van de stemmen, wellicht dat een ijsje eten met haar voor menig man te veel zou worden.

De vrouwen gaan voor 'stoer' en 'hot' met Robbie Williams (28%) op de eerste plaats. Mooie mannen als Brad Pitt en Johnny Depp volgen hem op de voet. Toen we de respondenten vroegen waarom ze precies voor Johnny Depp gekozen hadden, gaf één derde te kennen 'zelf te zullen smelten' bij deze man. Met George Bush zou bijna niemand een ijsje willen eten, uitgezonderd enkele pittige dames die hem tijdens die gelegenheid wel eens goed de waarheid willen vertellen

De onderzoeksmethode

Het onderzoek is uitgevoerd door Brainjuicer, een Engels onderzoeksbureau gespecialiseerd in het afnemen van online enquêtes. 150 respondenten, gelijke verdeling van vrouwen en mannen, deden mee aan dit onderzoek. Allen zijn tussen de 16 en 30 jaar oud en leven over het algemeen in een huishouden van 1 à 2 personen. Zij gaven antwoord op ruim 30 vragen over liefde, versieren, erotiek en ijs.

***

Over IGLO MORA

De IgloMora Groep heeft haar hoofdkantoor in 's-Hertogenbosch en fabrieken in Hellendoorn, Maastricht en Mol (België). In deze fabrieken worden - naast producten voor de Nederlandse markt - ook producten voor markten in andere landen gemaakt. Het bedrijf is met haar 1.250 medewerkers marktleider in diepvriesproducten in Nederland.

Bekende merken zijn: Iglo-diepvriesproducten, ijs van Ola, diepvriessnacks van Mora, ijs van Ben & Jerry's, van Hertog en van Swirl's.

Voor meer informatie kijk op: www.OLA.nl

Voor meer informatie (ook over de onderzoeksgegevens met betrekking tot OLA ijsjes en verleiding), niet ter publicatie:

Weber Shandwick Nederland, tel: 070-31 21 070

Leonie Bloemendaal, lbloemendaal@webershandwick.com

Talitha Dirkzwager, tdirkzwager@webershandwick.com