AutoRai


1-4-2004

Land Rover presenteert geheel nieuwe Discovery 3

De nieuwe Land Rover Discovery 3 is een geheel nieuwe premium SUV met de beste all-round capaciteiten ooit in het SUV segment gepresenteerd.

De nieuwe Discovery 3 onderscheidt zich door in deze klasse toonaangevende innovatieve technologie zoals Terrain Respons en Integrated Body-frame en een best in class 2.7-liter V6 common-rail dieselmotor met 190 pk@4.000 tpm en een maximum koppel van 440 Nm@1.900 tpm. Daarnaast heeft de nieuwe Discovery 3 een spraakmakend design en een royaal en comfortabel interieur voor maximaal zeven inzittenden.

Als echte Land Rover onderscheidt de nieuwe Discovery 3 zich door een doelbewuste en zelfverzekerde uitstraling. Dit blijkt hier onder meer uit de strakke styling zonder overbodige details, uit de veelzijdige functionaliteit en uit de toonaangevende rijbeleving. Net als alle andere Land Rovers zal hij off-road de beste in zijn klasse zijn, maar daarnaast on-road ook perfecte rijeigenschappen bieden, verklaart Matthew Taylor, Managing Director van Land Rover.

Innovatieve technologie:
Terrain Response en Integrated Body-frame
Met de nieuwe Discovery 3 doen ook verschillende nieuwe technologieën hun intrede, waaronder Land Rovers gepatenteerde Terrain Response-systeem. Dit biedt de bestuurder de mogelijkheid om uit vijf terreinstanden te kiezen (via een draaischakelaar op de middenconsole). De vele geavanceerde, elektronische regelsystemen en mechanische tractie-hulpmiddelen inclusief rijhoogte, motorrespons, afdalingsremregeling (HDC Hill Descent Control), elektronische vierwiel tractieregeling (ETC Electronic Traction Control) en transmissie-instellingen worden dan ingesteld om maximale tractie te bieden op het geselecteerde terrein. Er is keuze uit vijf standen: een algemeen on-road programma een programma voor slipgevoelige omstandigheden zoals sneeuw, bladeren, gras en grint - plus drie speciale off-road-instellingen voor modder/sporen, zand of rotsen (kruip).

Met Terrain Response is het alsof er een expert naast je in de auto zit, die je onder alle omstandigheden helpt om zowel on- als off-road het beste uit de auto te halen, voegt Matthew Taylor toe.

Een andere innovatie is Land Rovers Integrated Body-frame (geïntegreerde carrosserie-chassis-structuur); een nieuw platform-ontwerp ontwikkeld door Land Rover. Het combineert de torsiestijfheid en on-road raffinement van een personenwagen monocoque-carrosserie met de veelzijdigheid en kracht van een Land Rover chassis. De nieuwe Discovery 3 beschikt ook over adaptieve bochtverlichting, met koplampen die meedraaien met de stuuruitslag, waardoor de bestuurder een veel beter zicht heeft in bochten.

Beste Land Rover on-road eigenschappen ooit
Het verkrijgen van dynamische on-road-prestaties had de hoogste prioriteit bij de ontwikkeling van de nieuwe Discovery 3. Land Rover introduceert een nieuwe, state-of-the-art 2.7-liter V6 common-rail turbodiesel met een vermogen van 190 pk@4.000 tpm en levert maarliefst een maximum koppel van 440 Nm@1.900 tpm.

Deze turbodiesel maakt gebruik van common rail-inspuiting en een turbocompressor met variabele turbinegeometrie. Deze soepele, state-of-the-art krachtbron zal waarschijnlijk de populairste keuze worden in Nederland en Europa.

De turbodiesel wordt standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en met een zestraps automatische transmissie met intelligent shift als optie.

De top-of-the-range motor is een speciaal ontwikkelde 4.4-liter variant van Jaguars toonaangevende V8 benzinemotor. Modificaties voor het gebruik in een Land Rover omvatten onder meer de grotere cilinderinhoud (van 4.2 naar 4.4 liter), meer koppel bij lage toeren, betere stof- en waterdichtheid, en aangepaste luchtinlaat in verband met de doorwaadhoogte van de nieuwe Discovery 3. Als Land Rover motor moet de krachtbron tevens in staat zijn om probleemloos te functioneren onder extreme hoeken, zoals die bij zwaar off-road-gebruik mogelijk zijn. In de nieuwe Discovery 3 levert de 4.4 V8 een maximum vermogen van 300 pk@6.000 tpm en een maximum koppel van 425 Nm@4.000 tpm.

Beide motoren bieden krachtige on-road-prestaties met permanente vierwielaandrijving. De V8 heeft standaard en uitsluitend een zestraps automatische transmissie met intelligent shift.

On-road-rijgedrag en raffinement zijn verder verbeterd door een volledig onafhankelijke wielophanging rondom, met luchtvering voor de meeste uitvoeringen. Deze is in hoogte verstelbaar, voor gemakkelijker in- en uitstappen, en om de bodemvrijheid te vergroten en daarmee de off-road-prestaties verder te optimaliseren.

Vorstelijke ruimte voor maximaal zeven personen Volgens Design Director Geoff Upex, is de nieuwe Discovery 3 van binnen naar buiten ontworpen. De prioriteit was om bestuurder en passagiers (met ruimte voor zeven personen) een superieure interieurambiance en ongekende ruimte te bieden.

Het is een verticaal gestileerde auto om meer hoofdruimte en meer comfort te bieden, zegt Upex. Hij heeft grote, hoge ruiten, omdat deze voor een ruimer gevoel zorgen en een beter uitzicht geven. Het is een ontwerp dat is afgeleid van zijn capaciteiten.

De nieuwe Discovery 3 is ook onmiskenbaar een Land Rover. Een absolute prioriteit bij het ontwerp was om te zorgen dat niemand deze auto ook maar voor iets anders zou kunnen houden, verklaart Upex. Hij moest er zeer modern en karakteristiek uitzien.

Unieke Land Rover ontwerpelementen zijn de verticale en horizontale lijnen; de versprongen daklijn (voor extra hoofdruimte); zijn asymmetrische achterklep (om de tilhoogte te reduceren wanneer het onderste deel van de achterklep dicht is, en om de strek-afstand te reduceren wanneer het onderste deel is neergeklapt); de toepassing van een luchtinlaat aan slechts één zijde van de carrosserie (meer was niet nodig); en zijn grote glasoppervlak.

De bestuurder geniet van Land Rovers traditionele, hoge zitpositie (command driving position), terwijl de achterpassagiers profiteren van de stadion-indeling van het interieur (de achterbank staat hoger dan de voorstoelen, voor een beter zicht van de achterpassagiers). De als optie verkrijgbare, derde zitrij biedt exceptioneel veel zitcomfort. De zitplaatsen hier zijn groot genoeg voor 95 procent van alle volwassen.

Grote portieren faciliteren het makkelijk in- en uitstappen, waarbij zowel de tweede als de derde rij stoelen via de achter-zij-deuren te bereiken zijn. De slim ontworpen zitplaatsen, verbeteren de praktische functionaliteit nog verder. De zitplaatsen achterin zowel op de tweede als de derde rij kunnen volledig vlak worden neergeklapt. Het resultaat is dan een bijzonder royale en veelzijdige bagageruimte.

De nieuwe Discovery 3 wordt einde van het jaar in de Land Rover Experience Centres verwacht. Indicatieve consumentenprijs zal rond 60.000,- bedragen. De definitieve prijzen zullen later dit jaar worden bekend gemaakt.