1-4-2004
Land Rover presenteert geheel nieuwe Discovery 3
De nieuwe Land Rover Discovery 3 is een geheel nieuwe premium SUV met
de beste all-round capaciteiten ooit in het SUV segment gepresenteerd.
De nieuwe Discovery 3 onderscheidt zich door in deze klasse
toonaangevende innovatieve technologie zoals Terrain Respons en
Integrated Body-frame en een best in class 2.7-liter V6 common-rail
dieselmotor met 190 pk@4.000 tpm en een maximum koppel van 440
Nm@1.900 tpm. Daarnaast heeft de nieuwe Discovery 3 een spraakmakend
design en een royaal en comfortabel interieur voor maximaal zeven
inzittenden.
Als echte Land Rover onderscheidt de nieuwe Discovery 3 zich door een
doelbewuste en zelfverzekerde uitstraling. Dit blijkt hier onder meer
uit de strakke styling zonder overbodige details, uit de veelzijdige
functionaliteit en uit de toonaangevende rijbeleving. Net als alle
andere Land Rovers zal hij off-road de beste in zijn klasse zijn, maar
daarnaast on-road ook perfecte rijeigenschappen bieden, verklaart
Matthew Taylor, Managing Director van Land Rover.
Innovatieve technologie:
Terrain Response en Integrated Body-frame
Met de nieuwe Discovery 3 doen ook verschillende nieuwe technologieën
hun intrede, waaronder Land Rovers gepatenteerde Terrain
Response-systeem. Dit biedt de bestuurder de mogelijkheid om uit vijf
terreinstanden te kiezen (via een draaischakelaar op de
middenconsole). De vele geavanceerde, elektronische regelsystemen en
mechanische tractie-hulpmiddelen inclusief rijhoogte, motorrespons,
afdalingsremregeling (HDC Hill Descent Control), elektronische
vierwiel tractieregeling (ETC Electronic Traction Control) en
transmissie-instellingen worden dan ingesteld om maximale tractie te
bieden op het geselecteerde terrein. Er is keuze uit vijf standen: een
algemeen on-road programma een programma voor slipgevoelige
omstandigheden zoals sneeuw, bladeren, gras en grint - plus drie
speciale off-road-instellingen voor modder/sporen, zand of rotsen
(kruip).
Met Terrain Response is het alsof er een expert naast je in de auto
zit, die je onder alle omstandigheden helpt om zowel on- als off-road
het beste uit de auto te halen, voegt Matthew Taylor toe.
Een andere innovatie is Land Rovers Integrated Body-frame
(geïntegreerde carrosserie-chassis-structuur); een nieuw
platform-ontwerp ontwikkeld door Land Rover. Het combineert de
torsiestijfheid en on-road raffinement van een personenwagen
monocoque-carrosserie met de veelzijdigheid en kracht van een Land
Rover chassis. De nieuwe Discovery 3 beschikt ook over adaptieve
bochtverlichting, met koplampen die meedraaien met de stuuruitslag,
waardoor de bestuurder een veel beter zicht heeft in bochten.
Beste Land Rover on-road eigenschappen ooit
Het verkrijgen van dynamische on-road-prestaties had de hoogste
prioriteit bij de ontwikkeling van de nieuwe Discovery 3. Land Rover
introduceert een nieuwe, state-of-the-art 2.7-liter V6 common-rail
turbodiesel met een vermogen van 190 pk@4.000 tpm en levert maarliefst
een maximum koppel van 440 Nm@1.900 tpm.
Deze turbodiesel maakt gebruik van common rail-inspuiting en een
turbocompressor met variabele turbinegeometrie. Deze soepele,
state-of-the-art krachtbron zal waarschijnlijk de populairste keuze
worden in Nederland en Europa.
De turbodiesel wordt standaard gecombineerd met een handgeschakelde
zesversnellingsbak en met een zestraps automatische transmissie met
intelligent shift als optie.
De top-of-the-range motor is een speciaal ontwikkelde 4.4-liter
variant van Jaguars toonaangevende V8 benzinemotor. Modificaties voor
het gebruik in een Land Rover omvatten onder meer de grotere
cilinderinhoud (van 4.2 naar 4.4 liter), meer koppel bij lage toeren,
betere stof- en waterdichtheid, en aangepaste luchtinlaat in verband
met de doorwaadhoogte van de nieuwe Discovery 3. Als Land Rover motor
moet de krachtbron tevens in staat zijn om probleemloos te
functioneren onder extreme hoeken, zoals die bij zwaar
off-road-gebruik mogelijk zijn. In de nieuwe Discovery 3 levert de 4.4
V8 een maximum vermogen van 300 pk@6.000 tpm en een maximum koppel van
425 Nm@4.000 tpm.
Beide motoren bieden krachtige on-road-prestaties met permanente
vierwielaandrijving. De V8 heeft standaard en uitsluitend een zestraps
automatische transmissie met intelligent shift.
On-road-rijgedrag en raffinement zijn verder verbeterd door een
volledig onafhankelijke wielophanging rondom, met luchtvering voor de
meeste uitvoeringen. Deze is in hoogte verstelbaar, voor gemakkelijker
in- en uitstappen, en om de bodemvrijheid te vergroten en daarmee de
off-road-prestaties verder te optimaliseren.
Vorstelijke ruimte voor maximaal zeven personen
Volgens Design Director Geoff Upex, is de nieuwe Discovery 3 van
binnen naar buiten ontworpen. De prioriteit was om bestuurder en
passagiers (met ruimte voor zeven personen) een superieure
interieurambiance en ongekende ruimte te bieden.
Het is een verticaal gestileerde auto om meer hoofdruimte en meer
comfort te bieden, zegt Upex. Hij heeft grote, hoge ruiten, omdat deze
voor een ruimer gevoel zorgen en een beter uitzicht geven. Het is een
ontwerp dat is afgeleid van zijn capaciteiten.
De nieuwe Discovery 3 is ook onmiskenbaar een Land Rover. Een absolute
prioriteit bij het ontwerp was om te zorgen dat niemand deze auto ook
maar voor iets anders zou kunnen houden, verklaart Upex. Hij moest er
zeer modern en karakteristiek uitzien.
Unieke Land Rover ontwerpelementen zijn de verticale en horizontale
lijnen; de versprongen daklijn (voor extra hoofdruimte); zijn
asymmetrische achterklep (om de tilhoogte te reduceren wanneer het
onderste deel van de achterklep dicht is, en om de strek-afstand te
reduceren wanneer het onderste deel is neergeklapt); de toepassing van
een luchtinlaat aan slechts één zijde van de carrosserie (meer was
niet nodig); en zijn grote glasoppervlak.
De bestuurder geniet van Land Rovers traditionele, hoge zitpositie
(command driving position), terwijl de achterpassagiers profiteren van
de stadion-indeling van het interieur (de achterbank staat hoger dan
de voorstoelen, voor een beter zicht van de achterpassagiers). De als
optie verkrijgbare, derde zitrij biedt exceptioneel veel zitcomfort.
De zitplaatsen hier zijn groot genoeg voor 95 procent van alle
volwassen.
Grote portieren faciliteren het makkelijk in- en uitstappen, waarbij
zowel de tweede als de derde rij stoelen via de achter-zij-deuren te
bereiken zijn. De slim ontworpen zitplaatsen, verbeteren de praktische
functionaliteit nog verder. De zitplaatsen achterin zowel op de tweede
als de derde rij kunnen volledig vlak worden neergeklapt. Het
resultaat is dan een bijzonder royale en veelzijdige bagageruimte.
De nieuwe Discovery 3 wordt einde van het jaar in de Land Rover
Experience Centres verwacht. Indicatieve consumentenprijs zal rond
60.000,- bedragen. De definitieve prijzen zullen later dit jaar worden
bekend gemaakt.
AutoRai