1-4-2004
De nieuwe BMW 5-serie Touring
Medio mei 2004 wordt de nieuwe BMW 5-serie uitgebreid met een derde
generatie van de Touring. Deze onderscheidt zich door een geslaagde
balans tussen sportiviteit, comfort, interieurruimte en
functionaliteit.
De elegante auto presenteert zich als de ideale partner voor werk,
gezin en vrije tijd. Bovendien beschikt de Touring, deels als optie,
over alle technische highlights en veiligheidsdetails van de nieuwe,
innovatieve 5-serie Sedan. Voorbeelden zijn Active Front Steering,
Dynamic Drive, Head-Up Display en adaptieve bochtverlichting.
Daarnaast biedt hij een in verhouding tot zijn voorganger aanmerkelijk
grotere en variabeler bruikbare bagageruimte met comfortabele toegang
door middel van een automatische achterklepbediening.
Sportieve élégance en karakteristiek ontwerp
De nieuwe BMW 5-serie Touring plaatst zich met zijn bijzondere
vormgeving op het raakvlak van krachtige dynamiek en gecultiveerde
uitstraling. Hij interpreteert BMWs nieuwe ontwerpstrategie op een
individuele en elegante wijze. Zo oogt hij ondanks zijn grotere
proporties minder massief, maar tegelijkertijd ook krachtiger en
markanter dan zijn voorganger. De van front tot achterpartij
doorlopende profiellijn over de flank versterkt het elegante karakter.
Hieraan draagt ook de naar achteren licht aflopende daklijn en de
coupé-achtige vormgeving van de raampartij bij. De sportieve ambitie
van de nieuwe BMW 5-serie Touring blijkt ook uit het ontwerp van de
achterpartij, die bewust gebruikmaakt van stijlelementen van de Sedan.
Door de verplaatsing van de achterklepnaad naar de zijkant is een
optische breedte gerealiseerd, die eerder karakteristiek is voor een
sportwagen dan voor een Touring. De nieuwe Touring is een klassieke
BMW 5-serie, die met zijn functionaliteit en veelzijdigheid een extra
dimensie toevoegt aan de bekende eisen voor zakelijk-, gezins- en
vrijetijdsgebruik.
Lichtbouw: meer ruimte, meer comfort, minder gewicht
De nieuwe 5-serie Touring biedt edele materialen in vijf uitvoeringen
en vier kleuren-schemas voor het interieur. Dat is instappen en je
direct thuis voelen. Dat wordt nog versterkt door andere
comfortaspecten, als een nieuwe, bijzonder stille, automatische
airconditioning met adaptieve regeling van de luchtvochtigheid, of de
multifunctionele comfortstoelen (optie). En nooit eerder was het
interieur van een 5-serie Touring zo licht en luchtig, want als optie
is een tweedelig, glazen panoramadak verkrijgbaar. Met een oppervlak
van 0,94 m2 zet het ook de achterpassagiers in het zonnetje en
verschaft het bijna een cabrioletgevoel. Bovendien is de nieuwe BMW
5-serie Touring in verhouding tot zijn voorganger flink gegroeid:
38 mm in de lengte, 46 mm in de breedte en 23 mm in de hoogte. Daarmee
is de nieuwe Touring 4,84 m lang, 1,85 m breed en 1,49 m hoog. Aan de
buitenkant vallen de grote afmetingen nauwelijks op. Met korte
overhangen, grote wielen en grote spoorbreedte oogt de 5-serie Touring
al even elegant als dynamisch. Daarentegen is de groei in het
interieur duidelijk merkbaar: maximaal drie centimeter meer
schouderbreedte voor de inzittenden, meer hoofdruimte en 4,5
centimeter meer beenruimte voor de achterpassagiers. Ondanks de
grotere exterieur- en interieurafmetingen, en een verdere toename van
de passieve veiligheid is het gewicht niet toegenomen. Dankzij een
innovatieve composiet-constructie van de carrosserie, met een
combinatie van aluminium en staal, die ook reeds voor de 5-serie Sedan
wordt gebruikt, is het gewicht zelfs afgenomen! Afhankelijk van model
en uitvoering oplopend tot wel 50 kg.
Bagageruimte: groter, variabeler en comfortabeler
Bij het bedienen van de achterklep van de nieuwe BMW 5-serie Touring
hoeft niemand meer zijn handen uit de mouwen te steken of vuil te
maken. Naar wens is een druk op de afstandsbediening in de
contactsleutel voldoende om de klep automatisch te openen of te
sluiten. Ook het afdekrolscherm gaat bij het openen van achterklep of
achterruit zelfstandig zo ver open, dat zonder extra handelingen
voorwerpen comfortabel kunnen worden in- of uitgeladen. Voor het
gemakkelijk opbergen van kleinere voorwerpen is de bagageruimte net
als bij alle andere BMW Touring modellen ook toegankelijk via de
separaat te openen achterruit.
De bagageruimte heeft een volledig vlakke vloer. De inhoud varieert
van 500 (535) liter tot 1615 (1650) liter bij neergeklapte achterbank
en belading tot het dak. Dat is 90 (125) liter meer dan bij het vorige
model. (Cijfers tussen haakjes gelden indien de auto is uitgerust met
banden met noodloopeigenschappen, en de auto dus geen reservewiel
heeft.) Bij vakantiereizen met het hele gezin kunnen twee grote en
twee middelgrote (harde) koffers plus twee reistassen probleemloos mee
aan boord. Ook passen er vier 46-inch golftassen in de bagageruimte.
De afsluitbare vloer van de bagageruimte kan openklappen en wordt
voortaan ondersteund door twee gasdrukveren, zodat hij in geopende
stand niet hoeft te worden vastgehouden. Onder de vloer bevindt zich
een variabel in te delen bergvak voor kleine spullen. Daaronder
bevindt zich het reservewiel of een extra bergvak (35 liter), indien
de 5-serie Touring is uitgerust met banden met noodloopeigenschappen
(optie).
Standaard is de bagageruimte uitgevoerd met afdekrolscherm,
bagagevangnet, vier bevestigingsogen en een contactdoos (bijv. voor
een elektrische koelbox). Als optie is er een extra opbergpakket met
in tweeën gedeelde bagageruimtevloer, opklapbare scheidingspanelen die
het omvallen van draagtassen verhinderen, spanbanden in de zijwanden,
en multifunctionele details, zoals bijvoorbeeld een haak om
boodschappentassen aan te hangen. De achterbank is asymmetrisch
gedeeld (60:40) neerklapbaar en kan als optie worden uitgerust met een
skiluik en -foudraal. Eveneens optioneel is een dakreling voor de
eenvoudige bevestiging van bagageboxen of dakdragersystemen. De
toegestane daklast bedraagt 100 kg.
Première met vier modelvarianten
De nieuwe BMW 5-serie Touring gaat van start in de modelvarianten
525i, 545i, 525d en 530d. Afgezien van de reeds uit de vorige 525i
bekende, gecultiveerde 2,5-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor met
dubbel VANOS, zijn de andere drie motoren nieuw voor de 5-serie
Touring. Ze bieden aanzienlijk meer vermogen en koppel, en daarmee ook
hogere prestaties. De 520i en 530i volgen in het voorjaar van 2005.
De gloednieuwe 2,5-liter zescilinder-in-lijn dieselmotor met
VNT-turbocompressor en common rail-inspuiting van de jongste
generatie, levert voortaan 130 kW (177 pk) uit 2.497 cm3
cilinderinhoud en ontwikkelt een beresterk maximum koppel van 400 Nm
tussen 2.000 en 2.750 toeren. Ten opzichte van zijn voorganger is dat
een toename van 10 kW/14 pk respectievelijke 50 Nm. De 525d
accelereert in 8,3 (8,5) seconden van 0-100 km/h en verbruikt
gemiddeld (EU-cyclus) 7,0 (8,0) liter per 100 kilometer. De
topsnelheid bedraagt 225 (222) km/h. (Waarden tussen haakjes voor
varianten met automatische transmissie.)
De 3,0-liter zescilinder is als power-diesel met een vermogen van 160
kW (218 pk) en een maximum koppel van 500 Nm tussen 2.000-2.750 toeren
reeds goed bekend uit de 5-serie Sedan en de 7-serie. Bij een
gemiddeld verbruik van slechts 7,2 (8,0) liter per 100 kilometer
accelereert de 530d Touring in slechts 7,2 (7,4) seconden van 0-100
km/h en haalt hij een topsnelheid van 242 (240) km/h.
525d en 530d: EU4-conform met partikelfilter
Beide dieselmodellen zijn standaard uitgerust met een door BMW
volledig nieuw ontwikkeld (roet)partikelfilter. Samen met extra
maatregelen binnenin de motor draagt deze er toe bij dat de modellen,
evenals de overeenkomstige uitvoeringen van de 5-serie Sedan, voldoen
aan de strenge EU4-emissienorm, die vanaf 2006 voor alle autos van
kracht wordt. Het innovatieve systeem heeft dankzij een katalytische
laag geen brandstof-toevoegingen nodig en regenereert zich zelf. De
voordelen voor de klanten: een onbeperkt functioneren van het
partikelfilter gedurende een zeer lange levensduur, zonder extra
onderhoud, reductie van motorprestaties of verhoging van het
brandstofverbruik.
Bij de benzinemotoren vertegenwoordigt de 2,5-liter zescilinder met
dubbel VANOS, een vermogen van 141 kW (192 pk) en een koppel van 245
Nm bij 3.500 toeren het gecultiveerde midden van het
zescilinderprogramma van BMW: dynamisch en stil, krachtig en zuinig.
De BMW 525i Touring sprint in 8,2 (8,8) seconden van 0-100 km/h, heeft
een topsnelheid van 232 (229) km/h en verbruikt gemiddeld (EU-cyclus)
9,9 (10,3) liter per 100 kilometer.
Top-uitvoering met hightech achtcilindermotor
De krachtigste motorisering voor de 5-serie Touring is de aluminium
4,4-liter V8-motor met VALVETRONIC, dubbel VANOS en volledig variabel
inlaatsysteem. Met een vermogen van 245 kW (333 pk) en een maximum
koppel van 450 Nm verschaft hij de BMW 545i Touring de prestaties van
een echte sportwagen en lanceert hem in 5,9 (6,0) seconden van 0-100
km/h. De topsnelheid wordt bij 250 km/h elektronisch begrensd. Het
gemiddelde verbruik (EU-cyclus) bedraagt 11,3 (11,2) liter per 100
kilometer.
Standaard met zesversnellingsbak
Alle Touring-modellen zijn standaard uitgerust met zes versnellingen,
handgeschakeld of als automaat. De 545i is standaard uitgerust met de
automatische transmissie met Steptronic, die voor de andere
uitvoeringen als optie beschikbaar is. De 525i en 545i Touring zijn
als alternatief ook leverbaar met de sportieve zestraps
SMG-transmissie, met bediening via schakelpaddles aan het stuur.
Volledig aluminium onderstel met niveauregeling
Net als de 5-serie Sedan beschikt ook de nieuwe Touring over een
volledig aluminium onderstel, waarvan de speciaal voor de Touring
ontwikkelde variant van de integraal-achteras zowel een vlakke
laadvloer als een grote doorlaadbreedte mogelijk maakt. Alle
Touring-modellen zijn standaard uitgerust met een automatische,
luchtgeveerde niveauregeling op de achteras. Deze garandeert een van
de belading onafhankelijk, gelijkblijvend rijcomfort. Tractie en
rijdynamiek profiteren eveneens van de gunstige gewichtsverdeling,
waarbij goed 50 procent op de achteras rust. De Dynamische
Stabiliteits Controle (DSC) met de subfuncties Dynamic Traction
Control (DTC), Dynamic Brake Control (DBC) en Cornering Brake Control
(CBC), versterkt de hoge standaard van actieve veiligheid van het
onderstel. Standaard staat de 5-serie Touring op 16- respectievelijk
17-inch (545i) lichtmetalen wielen met banden in de maat 225/55 R 16
respectievelijk 225/50 R 17 (545i). Als optie zijn af-fabriek
lichtmetalen wielen met banden met noodloopeigenschappen
(run-flat-technologie) leverbaar (tot de maat 245/40 R 18).
De uitstekende eigenschappen van het zorgvuldig afgestemde
Touring-onderstel laten zich alleen nog verder verbeteren door
innovatieve systemen als Active Front Steering en Dynamic Drive. Voor
bijzonder sportief ingestelde bestuurders is als optie een straffer
afgestemd, verlaagd onderstel beschikbaar.
Dynamic Drive: geen overhellen meer door actieve stabilisatoren Met de
optie Dynamic Drive krijgt de 5-serie Touring een onderstel met
actieve overhel-stabilisering. Dit reageert in een fractie van een
seconde op de betreffende rijsituatie. Want Dynamic Drive varieert de
verdeling en de mate van overhel-compensatie al naar gelang de
behoefte. Dit gebeurt via hydraulisch verstelbare stabilisatoren aan
de voor- en achteras. De overhel-stabilisering zorgt voor een
soeverein en veilig rijgevoel. Want de auto ligt als het
spreekwoordelijke blok op de weg en combineert het rijcomfort van een
luxueuze limousine met de handelbaarheid van een sportwagen. Dat zorgt
voor dubbel rijplezier: meer dynamiek en meer comfort.
Active Front Steering:
Synthese van wendbaarheid in bochten, koersstabiliteit en comfort
Het unieke Active Front Steering van BMW met geïntegreerde
Servotronic-functie (snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging)
verschaft een vergelijkbare toename aan rijplezier, wendbaarheid,
veiligheid en comfort. Met deze optie krijgt de 5-serie Touring voor
elke snelheid de optimale stuuroverbrenging en het daarbij passende
stuurkrachtniveau. Bij een conventionele besturing is de verhouding
van stuurwielverdraaiing tot verdraaien van de voorwielen
onafhankelijk van de snelheid. Bij Active Front Steering wordt de
stuuroverbrenging gevarieerd afhankelijk van de rijsnelheid. Bij
langzaam rijden wordt hij aanzienlijk directer, bij snel rijden juist
iets indirecter dan een conventionele besturing.
Het effect: in krappe bochten is de 5-serie Touring door de directere
besturing zo wendbaar als een kart. Nooit eerder kon men een 5-serie
Touring zo rap en behendig, bij tegelijkertijd minimale
stuurinspanning, door een slalom sturen. Bij hoge snelheid rijdt hij
door de indirectere stuuroverbrenging als op rails rechtuit.
Bovendien vergroot Active Front Steering de actieve veiligheid. Op
bochtige trajecten hoeft de bestuurder het stuur nog zelden over te
pakken. De handen blijven bijna altijd in de optimale positie.
Multifunctionele toetsen of SMG-schakelpaddles aan het stuur zijn
altijd goed onder handbereik. Bovendien kan Active Front Steering ook
de neiging tot overstuur automatisch corrigeren door tegen te sturen.
Daarmee vult het, voor de bestuurder onmerkbaar en comfortabel, de
functie van de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) aan.
Daarnaast is Active Front Steering nog comfortabeler. Bij inparkeren
zijn slechts twee in plaats van drie omwentelingen van het stuurwiel
nodig om de wielen van uiterst links naar uiterst rechts te
verdraaien. Daarmee wordt manoeuvreren kinderspel.
Het rijden op de snelweg is ook meer ontspannen. Omdat het systeem bij
hoge snelheid de stuurhoek vergroot, hebben ongewilde, kleine
bewegingen van het stuur bijvoorbeeld bij rijden over oneffenheden in
het wegdek minder invloed op de rechtuitstabiliteit. De besturing is
in snel gereden snelwegbochten beter doseerbaar, de auto blijft
rustiger. Het gevaar van een eventuele over-reactie door te sterke
stuurwielbewegingen bijvoorbeeld bij een plotseling opduikende
hindernis wordt daardoor afgezwakt. Met Active Front Steering is BMW
er als s werelds eerste autofabrikant in geslaagd om de optimale
synthese van wendbaarheid in bochten, koersstabiliteit, comfort en
veiligheid te realiseren.
Run-flat-technologie en bandenspanningswaarschuwing (RPA):
veiligheid bij plotseling en langzaam luchtverlies
Het veiligheidsniveau kan nog verder worden verhoogd door de 5-serie
Touring als optie uit te rusten met banden met noodloopeigenschappen
(run-flat-technologie). Met deze banden kan zelfs bij volledig lege
banden nog minstens 150 kilometer met een maximum snelheid van 80 km/h
worden gereden. Het vervangen van een wiel bij bandenpech bijvoorbeeld
in het donker, bij slecht weer of langs een gevaarlijke (snel)weg is
niet nodig. Alle BMW 5-serie Touring modellen zijn standaard uitgerust
met een bandenspanningswaarschuwing (RPA), die de bandenspanning
tijdens het rijden permanent controleert en de bestuurder bij
drukverlies optisch en akoestisch waarschuwt.
iDrive-bedieningssysteem: alles in de hand
In het interieur wacht de bestuurder een fraaie, overzichtelijke
cockpit. Net als de 5-serie Sedan beschikt de nieuwe 5-serie Touring
over het toonaangevende bedieningsconcept iDrive: zo weinig
bedieningselementen als mogelijk, maar zo veel als nodig. Veel
comfort- en infotainment-functies heeft de bestuurder met de
Controller, een handige draai- en drukknop op de middenconsole, in de
hand. Het menu en de informatie worden getoond op het Control Display
in het midden van het dashboard. Dit is een grote, standaard 6,5-inch
kleurendisplay, geplaatst in het optimale zichtbereik van bestuurder
en voorpassagier.
Active Cruise Control:
ontspannen meerijden met het verkeer
Maar niet alleen het bedienen van de auto is aanzienlijk
vereenvoudigd, ook het rijden in de nieuwe BMW 5-serie Touring is
dankzij innovatieve assistentiesystemen nog comfortabeler en
ontspannen geworden. Zo is naar wens Active Cruise Control (ACC) aan
boord. Door middel van radarsignalen meet het systeem permanent de
afstand tot de voorliggende auto, registreert de actuele rijsnelheid,
berekent daaruit een op de situatie afgestemde afstand, en houdt deze
afstand automatisch aan. Daarmee past de nieuwe 5-serie Touring zich
harmonieus aan de verkeersstroom aan, zonder dat de bestuurder gas- of
rempedaal hoeft te bedienen. Nooit eerder was rijden in druk verkeer
of files met voortdurend wisselende snelheden zo comfortabel.
Head-Up Display:
primaire rij-informatie en verkeer tegelijk in het oog
Hetzelfde geldt voor het optionele Head-Up Display. Hiermee kan de
bestuurder tegelijkertijd de belangrijkste informatie en het verkeer
in het oog houden. Het geprojecteerde, virtuele beeld zweeft
ergonomisch optimaal boven de voorkant van de motorkap. Het is altijd
goed zichtbaar, zelfs als de zon schijnt of s nachts, aangezien de
lichtsterkte automatisch wordt aangepast aan het omgevingslicht. Naast
de snelheid kunnen navigatie-aanwijzingen, meldingen van de Check
Control, als instellingen van Cruise Control of Active Cruise Control
worden getoond. Het voordeel: de bestuurder hoeft zijn ogen nooit meer
af te wenden van het verkeer om deze informatie tot zich te nemen. Een
belangrijke verbetering van de veiligheid. Ook het accommoderen van de
ogen van veraf naar dichtbij en weer terug vervalt. Dat vergroot het
comfort bij het rijden en is minder vermoeiend.
Adaptieve bochtverlichting en tweefasen remlicht:
Ook de adaptieve bochtverlichting (optie) zorgt voor meer comfort en
veiligheid. Doordat de beweegbare koplampen het wegverloop exact
volgen, stuurt de bestuurder als het ware nooit meer in een zwart gat.
De meesturende Bi-Xenon-koplampen werpen het licht precies dáár, waar
het hoort: op de rijbaan. Al naar gelang de straal van een bocht wordt
de zichtafstand daardoor praktisch verdubbeld. Het verloop van de
bocht is eerder zichtbaar, eventuele hindernissen worden bijtijds
herkend. Met adaptieve bochtverlichting worden ritten in het donker
niet alleen nog veiliger, maar ook aanzienlijk aangenamer en minder
vermoeiend.
Ook achter zorgt de modernste lichttechnologie voor meer veiligheid.
De nieuwe 5-serie Touring is standaard uitgerust met het tweefasen
remlicht. Bij een noodstop of bij een ingreep van het
anti-blokkeersysteem worden extra vlakken in de remlichten
geactiveerd, waardoor ze nog feller lijken te gaan branden. Door het
tweefasen remlicht kunnen achterliggers nog beter op situaties
reageren. Hard remmen wordt direct herkend; het gevaar van
kop-staart-botsingen neemt af.
De nieuwe BMW 5-serie Touring is dankzij deze innovatieve
assistentiesystemen, zoals Dynamic Drive, Active Front Steering,
Head-Up Display, intelligente lichtbouw, krachtige motorisering en
zesversnellingsbakken niet alleen de meest dynamische 5-serie Touring
ooit, maar tegelijk ook de meest comfortabele en de veilige. Hij vormt
op fascinerende wijze een nieuwe expressie van rijbeleving, rijgemak,
rijcomfort en rijplezier.
Het royale optieprogramma komt grotendeels overeen met dat van de
overeenkomstige modellen van de BMW 5-serie Sedan.
AutoRai