AutoRai


1-4-2004

De nieuwe BMW 5-serie Touring

Medio mei 2004 wordt de nieuwe BMW 5-serie uitgebreid met een derde generatie van de Touring. Deze onderscheidt zich door een geslaagde balans tussen sportiviteit, comfort, interieurruimte en functionaliteit.

De elegante auto presenteert zich als de ideale partner voor werk, gezin en vrije tijd. Bovendien beschikt de Touring, deels als optie, over alle technische highlights en veiligheidsdetails van de nieuwe, innovatieve 5-serie Sedan. Voorbeelden zijn Active Front Steering, Dynamic Drive, Head-Up Display en adaptieve bochtverlichting. Daarnaast biedt hij een in verhouding tot zijn voorganger aanmerkelijk grotere en variabeler bruikbare bagageruimte met comfortabele toegang door middel van een automatische achterklepbediening.

Sportieve élégance en karakteristiek ontwerp
De nieuwe BMW 5-serie Touring plaatst zich met zijn bijzondere vormgeving op het raakvlak van krachtige dynamiek en gecultiveerde uitstraling. Hij interpreteert BMWs nieuwe ontwerpstrategie op een individuele en elegante wijze. Zo oogt hij ondanks zijn grotere proporties minder massief, maar tegelijkertijd ook krachtiger en markanter dan zijn voorganger. De van front tot achterpartij doorlopende profiellijn over de flank versterkt het elegante karakter. Hieraan draagt ook de naar achteren licht aflopende daklijn en de coupé-achtige vormgeving van de raampartij bij. De sportieve ambitie van de nieuwe BMW 5-serie Touring blijkt ook uit het ontwerp van de achterpartij, die bewust gebruikmaakt van stijlelementen van de Sedan. Door de verplaatsing van de achterklepnaad naar de zijkant is een optische breedte gerealiseerd, die eerder karakteristiek is voor een sportwagen dan voor een Touring. De nieuwe Touring is een klassieke BMW 5-serie, die met zijn functionaliteit en veelzijdigheid een extra dimensie toevoegt aan de bekende eisen voor zakelijk-, gezins- en vrijetijdsgebruik.

Lichtbouw: meer ruimte, meer comfort, minder gewicht De nieuwe 5-serie Touring biedt edele materialen in vijf uitvoeringen en vier kleuren-schemas voor het interieur. Dat is instappen en je direct thuis voelen. Dat wordt nog versterkt door andere comfortaspecten, als een nieuwe, bijzonder stille, automatische airconditioning met adaptieve regeling van de luchtvochtigheid, of de multifunctionele comfortstoelen (optie). En nooit eerder was het interieur van een 5-serie Touring zo licht en luchtig, want als optie is een tweedelig, glazen panoramadak verkrijgbaar. Met een oppervlak van 0,94 m2 zet het ook de achterpassagiers in het zonnetje en verschaft het bijna een cabrioletgevoel. Bovendien is de nieuwe BMW 5-serie Touring in verhouding tot zijn voorganger flink gegroeid: 38 mm in de lengte, 46 mm in de breedte en 23 mm in de hoogte. Daarmee is de nieuwe Touring 4,84 m lang, 1,85 m breed en 1,49 m hoog. Aan de buitenkant vallen de grote afmetingen nauwelijks op. Met korte overhangen, grote wielen en grote spoorbreedte oogt de 5-serie Touring al even elegant als dynamisch. Daarentegen is de groei in het interieur duidelijk merkbaar: maximaal drie centimeter meer schouderbreedte voor de inzittenden, meer hoofdruimte en 4,5 centimeter meer beenruimte voor de achterpassagiers. Ondanks de grotere exterieur- en interieurafmetingen, en een verdere toename van de passieve veiligheid is het gewicht niet toegenomen. Dankzij een innovatieve composiet-constructie van de carrosserie, met een combinatie van aluminium en staal, die ook reeds voor de 5-serie Sedan wordt gebruikt, is het gewicht zelfs afgenomen! Afhankelijk van model en uitvoering oplopend tot wel 50 kg.

Bagageruimte: groter, variabeler en comfortabeler Bij het bedienen van de achterklep van de nieuwe BMW 5-serie Touring hoeft niemand meer zijn handen uit de mouwen te steken of vuil te maken. Naar wens is een druk op de afstandsbediening in de contactsleutel voldoende om de klep automatisch te openen of te sluiten. Ook het afdekrolscherm gaat bij het openen van achterklep of achterruit zelfstandig zo ver open, dat zonder extra handelingen voorwerpen comfortabel kunnen worden in- of uitgeladen. Voor het gemakkelijk opbergen van kleinere voorwerpen is de bagageruimte net als bij alle andere BMW Touring modellen ook toegankelijk via de separaat te openen achterruit.

De bagageruimte heeft een volledig vlakke vloer. De inhoud varieert van 500 (535) liter tot 1615 (1650) liter bij neergeklapte achterbank en belading tot het dak. Dat is 90 (125) liter meer dan bij het vorige model. (Cijfers tussen haakjes gelden indien de auto is uitgerust met banden met noodloopeigenschappen, en de auto dus geen reservewiel heeft.) Bij vakantiereizen met het hele gezin kunnen twee grote en twee middelgrote (harde) koffers plus twee reistassen probleemloos mee aan boord. Ook passen er vier 46-inch golftassen in de bagageruimte.

De afsluitbare vloer van de bagageruimte kan openklappen en wordt voortaan ondersteund door twee gasdrukveren, zodat hij in geopende stand niet hoeft te worden vastgehouden. Onder de vloer bevindt zich een variabel in te delen bergvak voor kleine spullen. Daaronder bevindt zich het reservewiel of een extra bergvak (35 liter), indien de 5-serie Touring is uitgerust met banden met noodloopeigenschappen (optie).

Standaard is de bagageruimte uitgevoerd met afdekrolscherm, bagagevangnet, vier bevestigingsogen en een contactdoos (bijv. voor een elektrische koelbox). Als optie is er een extra opbergpakket met in tweeën gedeelde bagageruimtevloer, opklapbare scheidingspanelen die het omvallen van draagtassen verhinderen, spanbanden in de zijwanden, en multifunctionele details, zoals bijvoorbeeld een haak om boodschappentassen aan te hangen. De achterbank is asymmetrisch gedeeld (60:40) neerklapbaar en kan als optie worden uitgerust met een skiluik en -foudraal. Eveneens optioneel is een dakreling voor de eenvoudige bevestiging van bagageboxen of dakdragersystemen. De toegestane daklast bedraagt 100 kg.

Première met vier modelvarianten
De nieuwe BMW 5-serie Touring gaat van start in de modelvarianten 525i, 545i, 525d en 530d. Afgezien van de reeds uit de vorige 525i bekende, gecultiveerde 2,5-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor met dubbel VANOS, zijn de andere drie motoren nieuw voor de 5-serie Touring. Ze bieden aanzienlijk meer vermogen en koppel, en daarmee ook hogere prestaties. De 520i en 530i volgen in het voorjaar van 2005.

De gloednieuwe 2,5-liter zescilinder-in-lijn dieselmotor met VNT-turbocompressor en common rail-inspuiting van de jongste generatie, levert voortaan 130 kW (177 pk) uit 2.497 cm3 cilinderinhoud en ontwikkelt een beresterk maximum koppel van 400 Nm tussen 2.000 en 2.750 toeren. Ten opzichte van zijn voorganger is dat een toename van 10 kW/14 pk respectievelijke 50 Nm. De 525d accelereert in 8,3 (8,5) seconden van 0-100 km/h en verbruikt gemiddeld (EU-cyclus) 7,0 (8,0) liter per 100 kilometer. De topsnelheid bedraagt 225 (222) km/h. (Waarden tussen haakjes voor varianten met automatische transmissie.)

De 3,0-liter zescilinder is als power-diesel met een vermogen van 160 kW (218 pk) en een maximum koppel van 500 Nm tussen 2.000-2.750 toeren reeds goed bekend uit de 5-serie Sedan en de 7-serie. Bij een gemiddeld verbruik van slechts 7,2 (8,0) liter per 100 kilometer accelereert de 530d Touring in slechts 7,2 (7,4) seconden van 0-100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 242 (240) km/h.

525d en 530d: EU4-conform met partikelfilter
Beide dieselmodellen zijn standaard uitgerust met een door BMW volledig nieuw ontwikkeld (roet)partikelfilter. Samen met extra maatregelen binnenin de motor draagt deze er toe bij dat de modellen, evenals de overeenkomstige uitvoeringen van de 5-serie Sedan, voldoen aan de strenge EU4-emissienorm, die vanaf 2006 voor alle autos van kracht wordt. Het innovatieve systeem heeft dankzij een katalytische laag geen brandstof-toevoegingen nodig en regenereert zich zelf. De voordelen voor de klanten: een onbeperkt functioneren van het partikelfilter gedurende een zeer lange levensduur, zonder extra onderhoud, reductie van motorprestaties of verhoging van het brandstofverbruik.

Bij de benzinemotoren vertegenwoordigt de 2,5-liter zescilinder met dubbel VANOS, een vermogen van 141 kW (192 pk) en een koppel van 245 Nm bij 3.500 toeren het gecultiveerde midden van het zescilinderprogramma van BMW: dynamisch en stil, krachtig en zuinig. De BMW 525i Touring sprint in 8,2 (8,8) seconden van 0-100 km/h, heeft een topsnelheid van 232 (229) km/h en verbruikt gemiddeld (EU-cyclus) 9,9 (10,3) liter per 100 kilometer.

Top-uitvoering met hightech achtcilindermotor
De krachtigste motorisering voor de 5-serie Touring is de aluminium 4,4-liter V8-motor met VALVETRONIC, dubbel VANOS en volledig variabel inlaatsysteem. Met een vermogen van 245 kW (333 pk) en een maximum koppel van 450 Nm verschaft hij de BMW 545i Touring de prestaties van een echte sportwagen en lanceert hem in 5,9 (6,0) seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid wordt bij 250 km/h elektronisch begrensd. Het gemiddelde verbruik (EU-cyclus) bedraagt 11,3 (11,2) liter per 100 kilometer.

Standaard met zesversnellingsbak
Alle Touring-modellen zijn standaard uitgerust met zes versnellingen, handgeschakeld of als automaat. De 545i is standaard uitgerust met de automatische transmissie met Steptronic, die voor de andere uitvoeringen als optie beschikbaar is. De 525i en 545i Touring zijn als alternatief ook leverbaar met de sportieve zestraps SMG-transmissie, met bediening via schakelpaddles aan het stuur.

Volledig aluminium onderstel met niveauregeling Net als de 5-serie Sedan beschikt ook de nieuwe Touring over een volledig aluminium onderstel, waarvan de speciaal voor de Touring ontwikkelde variant van de integraal-achteras zowel een vlakke laadvloer als een grote doorlaadbreedte mogelijk maakt. Alle Touring-modellen zijn standaard uitgerust met een automatische, luchtgeveerde niveauregeling op de achteras. Deze garandeert een van de belading onafhankelijk, gelijkblijvend rijcomfort. Tractie en rijdynamiek profiteren eveneens van de gunstige gewichtsverdeling, waarbij goed 50 procent op de achteras rust. De Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) met de subfuncties Dynamic Traction Control (DTC), Dynamic Brake Control (DBC) en Cornering Brake Control (CBC), versterkt de hoge standaard van actieve veiligheid van het onderstel. Standaard staat de 5-serie Touring op 16- respectievelijk 17-inch (545i) lichtmetalen wielen met banden in de maat 225/55 R 16 respectievelijk 225/50 R 17 (545i). Als optie zijn af-fabriek lichtmetalen wielen met banden met noodloopeigenschappen (run-flat-technologie) leverbaar (tot de maat 245/40 R 18).

De uitstekende eigenschappen van het zorgvuldig afgestemde Touring-onderstel laten zich alleen nog verder verbeteren door innovatieve systemen als Active Front Steering en Dynamic Drive. Voor bijzonder sportief ingestelde bestuurders is als optie een straffer afgestemd, verlaagd onderstel beschikbaar.

Dynamic Drive: geen overhellen meer door actieve stabilisatoren Met de optie Dynamic Drive krijgt de 5-serie Touring een onderstel met actieve overhel-stabilisering. Dit reageert in een fractie van een seconde op de betreffende rijsituatie. Want Dynamic Drive varieert de verdeling en de mate van overhel-compensatie al naar gelang de behoefte. Dit gebeurt via hydraulisch verstelbare stabilisatoren aan de voor- en achteras. De overhel-stabilisering zorgt voor een soeverein en veilig rijgevoel. Want de auto ligt als het spreekwoordelijke blok op de weg en combineert het rijcomfort van een luxueuze limousine met de handelbaarheid van een sportwagen. Dat zorgt voor dubbel rijplezier: meer dynamiek en meer comfort.

Active Front Steering:
Synthese van wendbaarheid in bochten, koersstabiliteit en comfort Het unieke Active Front Steering van BMW met geïntegreerde Servotronic-functie (snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging) verschaft een vergelijkbare toename aan rijplezier, wendbaarheid, veiligheid en comfort. Met deze optie krijgt de 5-serie Touring voor elke snelheid de optimale stuuroverbrenging en het daarbij passende stuurkrachtniveau. Bij een conventionele besturing is de verhouding van stuurwielverdraaiing tot verdraaien van de voorwielen onafhankelijk van de snelheid. Bij Active Front Steering wordt de stuuroverbrenging gevarieerd afhankelijk van de rijsnelheid. Bij langzaam rijden wordt hij aanzienlijk directer, bij snel rijden juist iets indirecter dan een conventionele besturing.

Het effect: in krappe bochten is de 5-serie Touring door de directere besturing zo wendbaar als een kart. Nooit eerder kon men een 5-serie Touring zo rap en behendig, bij tegelijkertijd minimale stuurinspanning, door een slalom sturen. Bij hoge snelheid rijdt hij door de indirectere stuuroverbrenging als op rails rechtuit.

Bovendien vergroot Active Front Steering de actieve veiligheid. Op bochtige trajecten hoeft de bestuurder het stuur nog zelden over te pakken. De handen blijven bijna altijd in de optimale positie. Multifunctionele toetsen of SMG-schakelpaddles aan het stuur zijn altijd goed onder handbereik. Bovendien kan Active Front Steering ook de neiging tot overstuur automatisch corrigeren door tegen te sturen. Daarmee vult het, voor de bestuurder onmerkbaar en comfortabel, de functie van de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) aan.

Daarnaast is Active Front Steering nog comfortabeler. Bij inparkeren zijn slechts twee in plaats van drie omwentelingen van het stuurwiel nodig om de wielen van uiterst links naar uiterst rechts te verdraaien. Daarmee wordt manoeuvreren kinderspel.

Het rijden op de snelweg is ook meer ontspannen. Omdat het systeem bij hoge snelheid de stuurhoek vergroot, hebben ongewilde, kleine bewegingen van het stuur bijvoorbeeld bij rijden over oneffenheden in het wegdek minder invloed op de rechtuitstabiliteit. De besturing is in snel gereden snelwegbochten beter doseerbaar, de auto blijft rustiger. Het gevaar van een eventuele over-reactie door te sterke stuurwielbewegingen bijvoorbeeld bij een plotseling opduikende hindernis wordt daardoor afgezwakt. Met Active Front Steering is BMW er als s werelds eerste autofabrikant in geslaagd om de optimale synthese van wendbaarheid in bochten, koersstabiliteit, comfort en veiligheid te realiseren.

Run-flat-technologie en bandenspanningswaarschuwing (RPA): veiligheid bij plotseling en langzaam luchtverlies Het veiligheidsniveau kan nog verder worden verhoogd door de 5-serie Touring als optie uit te rusten met banden met noodloopeigenschappen (run-flat-technologie). Met deze banden kan zelfs bij volledig lege banden nog minstens 150 kilometer met een maximum snelheid van 80 km/h worden gereden. Het vervangen van een wiel bij bandenpech bijvoorbeeld in het donker, bij slecht weer of langs een gevaarlijke (snel)weg is niet nodig. Alle BMW 5-serie Touring modellen zijn standaard uitgerust met een bandenspanningswaarschuwing (RPA), die de bandenspanning tijdens het rijden permanent controleert en de bestuurder bij drukverlies optisch en akoestisch waarschuwt.

iDrive-bedieningssysteem: alles in de hand
In het interieur wacht de bestuurder een fraaie, overzichtelijke cockpit. Net als de 5-serie Sedan beschikt de nieuwe 5-serie Touring over het toonaangevende bedieningsconcept iDrive: zo weinig bedieningselementen als mogelijk, maar zo veel als nodig. Veel comfort- en infotainment-functies heeft de bestuurder met de Controller, een handige draai- en drukknop op de middenconsole, in de hand. Het menu en de informatie worden getoond op het Control Display in het midden van het dashboard. Dit is een grote, standaard 6,5-inch kleurendisplay, geplaatst in het optimale zichtbereik van bestuurder en voorpassagier.

Active Cruise Control:
ontspannen meerijden met het verkeer
Maar niet alleen het bedienen van de auto is aanzienlijk vereenvoudigd, ook het rijden in de nieuwe BMW 5-serie Touring is dankzij innovatieve assistentiesystemen nog comfortabeler en ontspannen geworden. Zo is naar wens Active Cruise Control (ACC) aan boord. Door middel van radarsignalen meet het systeem permanent de afstand tot de voorliggende auto, registreert de actuele rijsnelheid, berekent daaruit een op de situatie afgestemde afstand, en houdt deze afstand automatisch aan. Daarmee past de nieuwe 5-serie Touring zich harmonieus aan de verkeersstroom aan, zonder dat de bestuurder gas- of rempedaal hoeft te bedienen. Nooit eerder was rijden in druk verkeer of files met voortdurend wisselende snelheden zo comfortabel.

Head-Up Display:
primaire rij-informatie en verkeer tegelijk in het oog Hetzelfde geldt voor het optionele Head-Up Display. Hiermee kan de bestuurder tegelijkertijd de belangrijkste informatie en het verkeer in het oog houden. Het geprojecteerde, virtuele beeld zweeft ergonomisch optimaal boven de voorkant van de motorkap. Het is altijd goed zichtbaar, zelfs als de zon schijnt of s nachts, aangezien de lichtsterkte automatisch wordt aangepast aan het omgevingslicht. Naast de snelheid kunnen navigatie-aanwijzingen, meldingen van de Check Control, als instellingen van Cruise Control of Active Cruise Control worden getoond. Het voordeel: de bestuurder hoeft zijn ogen nooit meer af te wenden van het verkeer om deze informatie tot zich te nemen. Een belangrijke verbetering van de veiligheid. Ook het accommoderen van de ogen van veraf naar dichtbij en weer terug vervalt. Dat vergroot het comfort bij het rijden en is minder vermoeiend.

Adaptieve bochtverlichting en tweefasen remlicht: Ook de adaptieve bochtverlichting (optie) zorgt voor meer comfort en veiligheid. Doordat de beweegbare koplampen het wegverloop exact volgen, stuurt de bestuurder als het ware nooit meer in een zwart gat. De meesturende Bi-Xenon-koplampen werpen het licht precies dáár, waar het hoort: op de rijbaan. Al naar gelang de straal van een bocht wordt de zichtafstand daardoor praktisch verdubbeld. Het verloop van de bocht is eerder zichtbaar, eventuele hindernissen worden bijtijds herkend. Met adaptieve bochtverlichting worden ritten in het donker niet alleen nog veiliger, maar ook aanzienlijk aangenamer en minder vermoeiend.

Ook achter zorgt de modernste lichttechnologie voor meer veiligheid. De nieuwe 5-serie Touring is standaard uitgerust met het tweefasen remlicht. Bij een noodstop of bij een ingreep van het anti-blokkeersysteem worden extra vlakken in de remlichten geactiveerd, waardoor ze nog feller lijken te gaan branden. Door het tweefasen remlicht kunnen achterliggers nog beter op situaties reageren. Hard remmen wordt direct herkend; het gevaar van kop-staart-botsingen neemt af.

De nieuwe BMW 5-serie Touring is dankzij deze innovatieve assistentiesystemen, zoals Dynamic Drive, Active Front Steering, Head-Up Display, intelligente lichtbouw, krachtige motorisering en zesversnellingsbakken niet alleen de meest dynamische 5-serie Touring ooit, maar tegelijk ook de meest comfortabele en de veilige. Hij vormt op fascinerende wijze een nieuwe expressie van rijbeleving, rijgemak, rijcomfort en rijplezier.

Het royale optieprogramma komt grotendeels overeen met dat van de overeenkomstige modellen van de BMW 5-serie Sedan.