Persbericht
Woerden 1 april 2004
Campagne Fiets naar je werk levert 15 miljoen fietskilometers op
Vorig jaar fietsten 17.000 woon-werkfietsers in het kader van de campagne Fiets naar je werk ruim 15 miljoen woon-werk kilometers bij elkaar. Gezamenlijk hebben zij met hun gezondere dagelijkse werkritje ruim ¤ 100.000,- bij elkaar getrapt voor milieuprojecten van NOVIB in Ethiopië, Bangladesh en Brazillië. Vanaf 1 april a.s. start Fiets naar je werk opnieuw, ditmaal met als doel om 20 miljoen fietskilometers te halen. De campagne wordt gesteund door de ministeries van VWS en VROM.
Van de 2,5 miljoen Nederlanders die minder dan 7,5 kilometer van hun werk wonen, komt slechts een kwart op de fiets naar het werk. Ruim anderhalf miljoen mensen zouden dus eigenlijk best naar het werk kunnen fietsen, maar doen het niet. Met de campagne Fiets naar je werk willen het NIGZ, COS Nederland en de Fietsersbond werkgevers stimuleren om hun medewerkers op de fiets naar het werk te krijgen. De nieuwe campagne start op 1 april en duurt tot en met 1 oktober a.s.
Gezond en milieuvriendelijk
De campagne Fiets naar je werk gaat uit van de beweegnorm die stelt dat minimaal 30 minuten per dag matig intensief bewegen de gezondheid optimaal houdt. Deelnemers aan de campagne registreren tijdens de campagneperiode hun gereden kilometers online op de campagne-website, of op een papieren kaart. Aan het eind van de campagne worden alle gefietste kilometers opgeteld. Op de website en in Nieuwsbrieven worden deze resultaten gepresenteerd per deelnemend bedrijf, per provincie en voor het hele land. Naar verwachting zal er het komend seizoen 20 miljoen kilometer worden gefietst.
Fietsen naar het werk is eveneens goed voor het milieu, en campagnedeelnemers doen nog wat extra: ze leggen per gefietste kilometer geld in voor drie Novib-milieuprojecten (Behoud van bossen in Brazilië, Bodembescherming in Ethiopië, Duurzame landbouw in Bangladesh).
Werkgevers investeren in (fiets)gezondheid
Voor de campagne Fiets naar je werk worden werkgevers benaderd om met hun bedrijf deel te nemen. Voor werkgevers is fietsen interessant vanwege de gezonde effecten op werknemers. Gezonde werknemers verhogen de productie en de sfeer, en het ziekteverzuim wordt daarmee verlaagd. Werkgevers kunnen op de volgende manieren deelnemen:
- het sponsoren van de afgelegde fietskilometers van het eigen personeel. Aan het eind van de campagneperiode vergoedt de werkgever elke afgelegde kilometer per medewerker met 1 eurocent, dat wordt besteed aan de bovengenoemde goede doelen.
- opzetten van een eigen fietsbeleid: Het NIGZ heeft daarvoor een zeven stappenplan opgezet (zie www.fietsnaarjewerk.nl.) Met een fietsbeleid kan de werkgever het fietsen stimuleren door o.a. een fiets van de zaak, fiets- en/of onderhoudsvergoedingen, aanbieden van veilige en overdekte stalling, het aanschaffen van dienstfietsen, het verzorgen van speciale kleding en/of omkleed- en doucheruimten voor woon-werkfietsers.
Meer informatie: www.fietsnaarjewerk.nl
Contactpersoon NIGZ
Pieter Iedema (0348) 43 98 85, piedema@nigz.nl
Campagnebureau Fiets naar je werk
(0113) 25 00 51, info@fietsnaarjewewerk.nl
Voorbeelden van werkgevers die in 2003 deel hebben genomen aan de campagne vindt u in de bijlage bij dit persbericht
BIJLAGE bij Persbericht Fiets naar je werk:
Good Practices van Nederlandse
werkgevers
Bankverzekeraar Fortis: Maatschappelijke betrokkenheid
Voor de bankverzekeraar Fortis is de fietscampagne Fiets naar je werk een middel
om de maatschappelijke betrokkenheid van de medewerkers te vergroten. `Een
leuke en laagdrempelige actie waarvoor iedereen meteen enthousiast was,' zeggen
projectmedewerker Cindy van den Berg en projectleider Merel van Dijk van de
stichting Fortis Foundation Nederland.
Deze stichting stimuleert namens Fortis die maatschappelijke betrokkenheid. Een van de middelen
daarvoor is bijvoorbeeld het in de Fortis Bank CAO vastgelegde recht op een jaarlijkse verlofdag voor
het verrichten van vrijwilligerswerk. De stichting heeft een budget beschikbaar voor de inzet van
medewerkers ten bate van diverse maatschappelijke goede doelen die zo verplichten de statuten
zich wel in Nederland moeten bevinden.
Fortis raakte pas vorig jaar mei 2002 op de hoogte van de actie Fiets naar je werk en voelde daar
onmiddellijk een raakvlak mee. De optie van een goed doel in combinatie met motieven als milieu en
gezondheid sprak de stichting direct aan. Verder was de facilitaire dienst van Fortis ook enthousiast
vanwege de koppeling met het reduceren van de parkeerproblemen.
(..) Er deden onmiddellijk 635 Fortis-medewerkers in den lande mee op een personeelsbestand van
circa 17.000 mensen. Een van de 635 fietsers die tezamen 339.293 kilometer fietsten in 2002 en
daarmee 33.929,30 genereerden voor diverse goede doelen was Arnout Kleinhans, senior
risicobeheerder bij Fortis in Utrecht, die 900 kilometer aflegde. Hij woont in Zeist, zo'n kleine 10
kilometer van zijn werk, en komt keurig in het pak. `Bezweet aankomen? Nee hoor, dat is gewoon een
kwestie van conditie.' En de regen deert hem ook niet. `Het regent opvallend weinig `s ochtends
tussen acht en half tien. De keren dat ik regen tref is te tellen op de vingers van een.. nou, twee
handen. `s Middags gaat het ook meestal wel goed, maar nat thuiskomen is nooit een punt.'
`Nee, weer of geen weer, ik geniet er iedere dag buitengewoon van, maar ik heb dan ook een
prachtige route naar mijn werk.' Aan de fietscampagne deed hij mee `om kilometers te sparen voor
een goed doel.' Hij is helemaal niet zo op auto's gesteld. `Ach, het is een leuk vervoermiddel op de
lange afstand, voor vakanties bijvoorbeeld, maar iedere dag in zo'n ding zitten, nee.' Collega's
overtuigen van het fietsen ligt hem niet zo. `Ik deel graag het fietsplezier, maar ik ben geen zendeling.'
Gemeente Amersfoort: Vervoersmanagement
De jaarlijkse campagne "Fiets naar je werk" is bij de gemeente Amersfoort onderdeel van een
veelomvattend vervoersplan dat al in 1992 voor het eerst vastgelegd is. De gemeentelijke
vervoerscoördinator Jaap van Dijk stelt dat het succes van zo'n vervoersplan ligt in het herhalen van
acties. `Je moet nooit stoppen met campagne voeren. Dan zakt de aandacht weg.' Daarom past de
jaarlijkse fietscampgne zo goed in dit beleid. `Maar het goede doel ondersteunen we ook graag. De
gemeente hecht daar ook sterk aan.'
(..) Voor de fietsers kwamen er via het vervoersplan betere fietsenstallingen, douches,
reparatiemogelijkheden op het werk en jaarlijks wordt er aan hen een set fietsbonnen vrstrekt ter
waarde van 62,50 voor onderhoud en accessoires plus nog eens twee strippenkaarten voor als het
weer te slecht is om te fietsen. De mensen die per openbaar vervoer reizen krijgen via een
grootverbruikerscontract met de NS en nog eens 10 procent extra korting van de gemeente goedkope
NS-jaarkaarten, waarvan de kosten maandelijks op het salaris ingehouden wordt. De carpoolers
kregen eigen parkeerplekken onder het stadhuis en de inzittendenverzekering wordt vergoed.
Iedereen bij de gemeente heeft voor deze regelingen een vervoersverklaring ingevuld. `Zo ligt het
vervoersgedrag vast,' zegt Van Dijk en weet hij dat binnen een straal van 15 kilometer zo'n tweederde
van de mensen op de fiets komt.
(..) Parkeerdruk en milieu zijn directe doelen bij de stimulering van het fietsgebruik in Amersfoort.
Gezondheid niet, maar de gemeente kent wel een actief Arbo-beleid met bijvoorbeeld een rookbeleid,
werkplekonderzoeken en stresspreventie. Nu onderzoekt men de mogelijkheid van bedrijfsfitness.
Daarnaast zijn er tal van sportieve activiteiten. Zo organiseert men bijvoorbeeld nu voor de tweede
keer een fietstoertocht voor alle Nederlandse gemeente-ambtenaren.
Van Dijk zelf woont op 5 kilometer van het stadhuis en komt per fiets. `Tussen de
middag ga ik bijna altijd naar huis. Zo fiets ik 20 kilometer per dag. Dat vind ik
lekker. Je krijgt er een fris hoofd van.'
Informatie Beheer Groep Groningen: Imago en gezondheid
De redenen voor medewerkers bij de Informatie Beheer Groep te Groningen om mee te doen aan de
fietscampagne gelden ook voor de beide fietscoördinatoren zelf: ze onderschrijven het goede doel van
harte en het is goed voor het milieu en de gezondheid. `En verder is fietsen gewoon leuk,' voegen ze
er aan toe. Michiel Visser is een enthousiast fietser die van lange tochten houdt en zo bijvoorbeeld
dwars door Australië fietste. Hans van Leeuwen is gek op oude auto's en compenseert dit met fietsen.
Ook uit gezondheidsoverwegingen: `Behalve wat fitness doe ik verder niet aan sport.'
(..) Maar er is nog een motief voor de instelling om mee te doen aan de fietscampagne: het imago.
Dat was zo'n tien jaar geleden niet best vanwege strubbelingen rond het uitbetalen van studiebeurzen.
De instelling heeft zich voorgenomen tot de top-6 van zogeheten Zelfstandige Bestuurs Organen te
willen horen, niet alleen vanwege efficiency en prestaties, maar in alle opzichten. `Dus ook via
randgebeurens als bijvoorbeeld vervoersbeleid. En goed meedoen aan de actie levert veel positieve
publiciteit op.' Daarom vonden de coördinatoren het niet leuk dat ze hun derde plaats qua
deelnemersaantal in de fietscampagne van 2002 kwijtraakten aan de Fortis Bank. Maar ze streven
weer ernaar in de top-drie te komen.
Philips Semiconductors Nijmegen: Milieu en gezondheid
Dat senior engineer Willem Beverloo de fietscampagne coördineert bij Philips Semiconductors te
Nijmegen is niet toevallig. Hij is de secretaris van de Philipsfietsclub Cycletime (met 72 werknemers
als lid en 34 leden van buiten partners, vrienden). `Ik doe de campagne onder werktijd, zoveel tijd
kost het niet.' Er is nog geen onderzoek geweest naar de effecten van de campagne, maar wat hij zo
verneemt is dat het milieu en gezondheid belangrijke motieven zijn. Ook het goede doel speelt mee.
Enkele deelnemers doen het louter daarvoor. `Maar ik denk niet dat ik mensen uit de auto gekregen
heb.'
Het autogebruik is wel een punt van zorg voor de directie die bezig is met ideeënvorming over het
vervoersbeleid. Tot nu toe kent het bedrijf een fiets-van-de-zaakregeling, carpooling en eigen vervoer
in de regio voor werknemers met kleine busjes. Beverloo fietst, `maar ja, ik woon op 2,5 kilometer van
hier.' Maar veel medewerkers uit de regio gebruiken de auto, vooral vanwege de ploegendiensten en
de slechte aansluiting op het openbaar vervoer.
(..) `Er komen heel veel mensen met de fiets naar het werk, maar er doen er te weinig mee aan de
fietscampagne,' zegt Willem Beverloo. Hij schat dat op het grote bedrijfsterrein aan de Westrand van
de stad met 5 verschillende fabrieken zo'n zeven fietsenstallingen staan met gemiddeld ongeveer 300
plekken. Zijn ruwe berekening komt neer op zo'n 1500 fietsers onder de 4500 werknemers.
---- --
BIJLAGE bij Persbericht Fiets naar je werk:
Good Practices van Nederlandse
werkgevers
Bankverzekeraar Fortis: Maatschappelijke betrokkenheid
Voor de bankverzekeraar Fortis is de fietscampagne Fiets naar je werk een middel om de maatschappelijke betrokkenheid van de medewerkers te vergroten. 'Een leuke en laagdrempelige actie waarvoor iedereen meteen enthousiast was,' zeggen projectmedewerker Cindy van den Berg en projectleider Merel van Dijk van de stichting Fortis Foundation Nederland.
Deze stichting stimuleert namens Fortis die maatschappelijke betrokkenheid. Een van de middelen daarvoor is bijvoorbeeld het in de Fortis Bank CAO vastgelegde recht op een jaarlijkse verlofdag voor het verrichten van vrijwilligerswerk. De stichting heeft een budget beschikbaar voor de inzet van medewerkers ten bate van diverse maatschappelijke goede doelen die - zo verplichten de statuten - zich wel in Nederland moeten bevinden.
Fortis raakte pas vorig jaar mei 2002 op de hoogte van de actie Fiets naar je werk en voelde daar onmiddellijk een raakvlak mee. De optie van een goed doel in combinatie met motieven als milieu en gezondheid sprak de stichting direct aan. Verder was de facilitaire dienst van Fortis ook enthousiast vanwege de koppeling met het reduceren van de parkeerproblemen.
(..) Er deden onmiddellijk 635 Fortis-medewerkers in den lande mee op een personeelsbestand van circa 17.000 mensen. Een van de 635 fietsers die tezamen 339.293 kilometer fietsten in 2002 en daarmee E 33.929,30 genereerden voor diverse goede doelen was Arnout Kleinhans, senior risicobeheerder bij Fortis in Utrecht, die 900 kilometer aflegde. Hij woont in Zeist, zo'n kleine 10 kilometer van zijn werk, en komt keurig in het pak. 'Bezweet aankomen? Nee hoor, dat is gewoon een kwestie van conditie.' En de regen deert hem ook niet. 'Het regent opvallend weinig 's ochtends tussen acht en half tien. De keren dat ik regen tref is te tellen op de vingers van een.. nou, twee handen. 's Middags gaat het ook meestal wel goed, maar nat thuiskomen is nooit een punt.'
'Nee, weer of geen weer, ik geniet er iedere dag buitengewoon van, maar ik heb dan ook een prachtige route naar mijn werk.' Aan de fietscampagne deed hij mee 'om kilometers te sparen voor een goed doel.' Hij is helemaal niet zo op auto's gesteld. 'Ach, het is een leuk vervoermiddel op de lange afstand, voor vakanties bijvoorbeeld, maar iedere dag in zo'n ding zitten, nee.' Collega's overtuigen van het fietsen ligt hem niet zo. 'Ik deel graag het fietsplezier, maar ik ben geen zendeling.'
Gemeente Amersfoort: Vervoersmanagement
De jaarlijkse campagne "Fiets naar je werk" is bij de gemeente Amersfoort onderdeel van een veelomvattend vervoersplan dat al in 1992 voor het eerst vastgelegd is. De gemeentelijke vervoerscoördinator Jaap van Dijk stelt dat het succes van zo'n vervoersplan ligt in het herhalen van acties. 'Je moet nooit stoppen met campagne voeren. Dan zakt de aandacht weg.' Daarom past de jaarlijkse fietscampgne zo goed in dit beleid. 'Maar het goede doel ondersteunen we ook graag. De gemeente hecht daar ook sterk aan.'
(..) Voor de fietsers kwamen er via het vervoersplan betere fietsenstallingen, douches, reparatiemogelijkheden op het werk en jaarlijks wordt er aan hen een set fietsbonnen vrstrekt ter waarde van E 62,50 voor onderhoud en accessoires plus nog eens twee strippenkaarten voor als het weer te slecht is om te fietsen. De mensen die per openbaar vervoer reizen krijgen via een grootverbruikerscontract met de NS en nog eens 10 procent extra korting van de gemeente goedkope NS-jaarkaarten, waarvan de kosten maandelijks op het salaris ingehouden wordt. De carpoolers kregen eigen parkeerplekken onder het stadhuis en de inzittendenverzekering wordt vergoed. Iedereen bij de gemeente heeft voor deze regelingen een vervoersverklaring ingevuld. 'Zo ligt het vervoersgedrag vast,' zegt Van Dijk en weet hij dat binnen een straal van 15 kilometer zo'n tweederde van de mensen op de fiets komt.
(..) Parkeerdruk en milieu zijn directe doelen bij de stimulering van het fietsgebruik in Amersfoort. Gezondheid niet, maar de gemeente kent wel een actief Arbo-beleid met bijvoorbeeld een rookbeleid, werkplekonderzoeken en stresspreventie. Nu onderzoekt men de mogelijkheid van bedrijfsfitness. Daarnaast zijn er tal van sportieve activiteiten. Zo organiseert men bijvoorbeeld nu voor de tweede keer een fietstoertocht voor alle Nederlandse gemeente-ambtenaren.
Van Dijk zelf woont op 5 kilometer van het stadhuis en komt per fiets. 'Tussen de middag ga ik bijna altijd naar huis. Zo fiets ik 20 kilometer per dag. Dat vind ik lekker. Je krijgt er een fris hoofd van.'
Informatie Beheer Groep Groningen: Imago en gezondheid
De redenen voor medewerkers bij de Informatie Beheer Groep te Groningen om mee te doen aan de fietscampagne gelden ook voor de beide fietscoördinatoren zelf: ze onderschrijven het goede doel van harte en het is goed voor het milieu en de gezondheid. 'En verder is fietsen gewoon leuk,' voegen ze er aan toe. Michiel Visser is een enthousiast fietser die van lange tochten houdt en zo bijvoorbeeld dwars door Australië fietste. Hans van Leeuwen is gek op oude auto's en compenseert dit met fietsen. Ook uit gezondheidsoverwegingen: 'Behalve wat fitness doe ik verder niet aan sport.'
(..) Maar er is nog een motief voor de instelling om mee te doen aan de fietscampagne: het imago. Dat was zo'n tien jaar geleden niet best vanwege strubbelingen rond het uitbetalen van studiebeurzen. De instelling heeft zich voorgenomen tot de top-6 van zogeheten Zelfstandige Bestuurs Organen te willen horen, niet alleen vanwege efficiency en prestaties, maar in alle opzichten. 'Dus ook via randgebeurens als bijvoorbeeld vervoersbeleid. En goed meedoen aan de actie levert veel positieve publiciteit op.' Daarom vonden de coördinatoren het niet leuk dat ze hun derde plaats qua deelnemersaantal in de fietscampagne van 2002 kwijtraakten aan de Fortis Bank. Maar ze streven weer ernaar in de top-drie te komen.
Philips Semiconductors Nijmegen: Milieu en gezondheid
Dat senior engineer Willem Beverloo de fietscampagne coördineert bij Philips Semiconductors te Nijmegen is niet toevallig. Hij is de secretaris van de Philipsfietsclub Cycletime (met 72 werknemers als lid en 34 leden van buiten - partners, vrienden). 'Ik doe de campagne onder werktijd, zoveel tijd kost het niet.' Er is nog geen onderzoek geweest naar de effecten van de campagne, maar wat hij zo verneemt is dat het milieu en gezondheid belangrijke motieven zijn. Ook het goede doel speelt mee. Enkele deelnemers doen het louter daarvoor. 'Maar ik denk niet dat ik mensen uit de auto gekregen heb.'
Het autogebruik is wel een punt van zorg voor de directie die bezig is met ideeënvorming over het vervoersbeleid. Tot nu toe kent het bedrijf een fiets-van-de-zaakregeling, carpooling en eigen vervoer in de regio voor werknemers met kleine busjes. Beverloo fietst, 'maar ja, ik woon op 2,5 kilometer van hier.' Maar veel medewerkers uit de regio gebruiken de auto, vooral vanwege de ploegendiensten en de slechte aansluiting op het openbaar vervoer.
(..) 'Er komen heel veel mensen met de fiets naar het werk, maar er doen er te weinig mee aan de fietscampagne,' zegt Willem Beverloo. Hij schat dat op het grote bedrijfsterrein aan de Westrand van de stad met 5 verschillende fabrieken zo'n zeven fietsenstallingen staan met gemiddeld ongeveer 300 plekken. Zijn ruwe berekening komt neer op zo'n 1500 fietsers onder de 4500 werknemers.
---- --
Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie