Veranderingen bij het bovenregionaal vervoer voor gehandicapten
Het bovenregionaal vervoer gehandicapten gaat per 1 april 2004 veranderen.
En niet ten goede. De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland
(CG-Raad) biedt u een artikel aan over deze veranderingen zodat u in ieder
geval op de hoogte bent. U kunt dit artikel (of delen daarvan) afdrukken in
uw blad of op uw site plaatsen. Op deze manier kunt u uw leden informeren
over de veranderde situatie. U kunt het artikel downloaden van het internet:
www.cg-raad.nl/artikelenservice. Als u daar geen gebruik van kunt maken,
kunt u het artikel op diskette aanvragen bij de bestellijn van de CG-Raad
(030) 291 66 50.
Connexxion draagt per 1 april 2004 het bovenregionaal vervoer gehandicapten
(BVG) over aan Transvision. De naam TraXX wordt daarmee vervangen door
Valys. Gelijktijdig met de overdracht vindt er ook een wezenlijke
verandering in de uitvoering plaats. Nu kunnen pashouders onbeperkt
gebruikmaken van het BVG, straks krijgen zij een persoonlijk
kilometerbudget. De CG-Raad heeft zich van het begin af aan verzet tegen
deze regeling.
Wat gaat er veranderen?
* Kilometerbudget:
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen mensen met een beperking
die met de trein kunnen reizen en mensen die dat niet kunnen. De
eerste groep krijgt minder kilometers toegekend dan mensen die van
deur tot deur vervoerd moeten worden. Alle Traxx-pashouders
verschijnen automatisch in het nieuwe systeem, maar komen in
eerste instantie alleen voor het lage kwantum in aanmerking (350
kilometer per jaar). Als ze een hoog kwantum (700 kilometer)
willen, moeten ze dit vragen. Dan volgt er een indicatiestelling.
Er wordt vanuit gegaan dat mensen met een laag kilometerbudget de
toegekende kilometers gebruiken als aanvulling op het openbaar
vervoer. Met het persoonlijk kilometerbudget kunnen pashouders
voor 0,16 per kilometer met het BVG reizen. Als het budget op is,
kan de pashouder het BVG blijven gebruiken tegen een
kilometertarief van 1,25.
* Voor de indicatiestelling van het hoge persoonlijk kilometerbudget
moet een eigen bijdrage van 25 worden betaald.
* Een begeleider kan niet meer gratis meereizen en moet hetzelfde
tarief betalen als de pashouder. Ook kan geen gebruik meer worden
gemaakt van de NS-Voordeel-urenkaart.
* Transvision neemt het ketenmanagement niet meer voor haar rekening
waardoor mensen die ook een gedeelte met de trein reizen hun reis
bij drie verschillende vervoerders moeten plannen. Daarbij gaat
het om het vervoer van huis naar station, vervoer tussen stations
en vervoer van station naar bestemming.
Hoe gaat de introductie?
Alle Traxx-pashouders krijgen binnenkort bericht van Transvision dat zij
zich kunnen aanmelden voor voortzetting van hun bovenregionaal vervoer. Voor
de pas moet eenmalig 6,80 worden betaald en er moet een pasfoto worden
ingeleverd.
Waarom deze maatregel?
In juli 1999 is het bovenregionaal vervoer van start gegaan. Het was niet de
bedoeling, maar Connexxion besloot veel klanten rechtstreeks van A naar B te
brengen. Veel rompslomp kwam hiermee te vervallen, maar de kosten stegen
wel. Bovendien verviel de prikkeling om de toegankelijkheid in het openbaar
vervoer te verbeteren. De verandering van Connexxion naar Transvision heeft
alles te maken met de manier waarop het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport (VWS) het BVG heeft aanbesteed. Bij de aanbesteding is VWS
uitgegaan van het beschikbare budget en niet van de individuele
reisbehoeften van mensen met een beperking. Dit alles om de kosten te
beperken.
Wat gaat de CG-Raad doen?
De CG-Raad vindt dat het kilometerbudget nooit ingevoerd had mogen worden.
Nu dat een voldongen feit is, hamert de CG-Raad er bij de Tweede Kamerleden
op dat er meer geld uitgetrokken wordt voor het bovenregionaal vervoer zodat
het kilometerbudget omhoog kan. Ook wil de CG-Raad dat de begeleider gratis
kan meereizen. Een andere eis is dat het ketenvervoer goed wordt geregeld.
Mensen moeten één loket hebben waar zij hun hele reis kunnen boeken en waar
ze contact mee kunnen opnemen bij calamiteiten. Ook pleit de CG-Raad ervoor
dat het openbaar vervoer eindelijk eens toegankelijk wordt voor mensen met
een handicap.
Waar kunt u met uw vraag en ervaringen terecht?
De CG-Raad wil weten wat deze nieuwe regeling concreet voor de reisbehoefte
van mensen met een handicap betekent. Uw ervaringen heeft de CG-Raad nodig
om de politiek onder druk te zetten voor onder meer een hoger
kilometerbudget, het gratis meereizen van een begeleider en het goed
organiseren van het ketenvervoer. U kunt uw ervaringen melden bij de CG-Raad
(030) 2970404 op maandag t/m donderdag van 9.30 tot 13.30 uur. Vrijdag van
9.30 tot 12.30 uur.
Meer informatie over het bovenregionaal vervoer kunt u vinden op de website
van Transvision onder de naam www.valys.nl
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland