Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Veranderingen bij het bovenregionaal vervoer voor gehandicapten

Het bovenregionaal vervoer gehandicapten gaat per 1 april 2004 veranderen. En niet ten goede. De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad) biedt u een artikel aan over deze veranderingen zodat u in ieder geval op de hoogte bent. U kunt dit artikel (of delen daarvan) afdrukken in uw blad of op uw site plaatsen. Op deze manier kunt u uw leden informeren over de veranderde situatie. U kunt het artikel downloaden van het internet: www.cg-raad.nl/artikelenservice. Als u daar geen gebruik van kunt maken, kunt u het artikel op diskette aanvragen bij de bestellijn van de CG-Raad (030) 291 66 50.

Connexxion draagt per 1 april 2004 het bovenregionaal vervoer gehandicapten (BVG) over aan Transvision. De naam TraXX wordt daarmee vervangen door Valys. Gelijktijdig met de overdracht vindt er ook een wezenlijke verandering in de uitvoering plaats. Nu kunnen pashouders onbeperkt gebruikmaken van het BVG, straks krijgen zij een persoonlijk kilometerbudget. De CG-Raad heeft zich van het begin af aan verzet tegen deze regeling.

Wat gaat er veranderen?


* Kilometerbudget:
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen mensen met een beperking die met de trein kunnen reizen en mensen die dat niet kunnen. De eerste groep krijgt minder kilometers toegekend dan mensen die van deur tot deur vervoerd moeten worden. Alle Traxx-pashouders verschijnen automatisch in het nieuwe systeem, maar komen in eerste instantie alleen voor het lage kwantum in aanmerking (350 kilometer per jaar). Als ze een hoog kwantum (700 kilometer) willen, moeten ze dit vragen. Dan volgt er een indicatiestelling. Er wordt vanuit gegaan dat mensen met een laag kilometerbudget de toegekende kilometers gebruiken als aanvulling op het openbaar vervoer. Met het persoonlijk kilometerbudget kunnen pashouders voor 0,16 per kilometer met het BVG reizen. Als het budget op is, kan de pashouder het BVG blijven gebruiken tegen een kilometertarief van 1,25.

* Voor de indicatiestelling van het hoge persoonlijk kilometerbudget moet een eigen bijdrage van 25 worden betaald.
* Een begeleider kan niet meer gratis meereizen en moet hetzelfde tarief betalen als de pashouder. Ook kan geen gebruik meer worden gemaakt van de NS-Voordeel-urenkaart.

* Transvision neemt het ketenmanagement niet meer voor haar rekening waardoor mensen die ook een gedeelte met de trein reizen hun reis bij drie verschillende vervoerders moeten plannen. Daarbij gaat het om het vervoer van huis naar station, vervoer tussen stations en vervoer van station naar bestemming.

Hoe gaat de introductie?

Alle Traxx-pashouders krijgen binnenkort bericht van Transvision dat zij zich kunnen aanmelden voor voortzetting van hun bovenregionaal vervoer. Voor de pas moet eenmalig 6,80 worden betaald en er moet een pasfoto worden ingeleverd.

Waarom deze maatregel?

In juli 1999 is het bovenregionaal vervoer van start gegaan. Het was niet de bedoeling, maar Connexxion besloot veel klanten rechtstreeks van A naar B te brengen. Veel rompslomp kwam hiermee te vervallen, maar de kosten stegen wel. Bovendien verviel de prikkeling om de toegankelijkheid in het openbaar vervoer te verbeteren. De verandering van Connexxion naar Transvision heeft alles te maken met de manier waarop het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) het BVG heeft aanbesteed. Bij de aanbesteding is VWS uitgegaan van het beschikbare budget en niet van de individuele reisbehoeften van mensen met een beperking. Dit alles om de kosten te beperken.

Wat gaat de CG-Raad doen?

De CG-Raad vindt dat het kilometerbudget nooit ingevoerd had mogen worden. Nu dat een voldongen feit is, hamert de CG-Raad er bij de Tweede Kamerleden op dat er meer geld uitgetrokken wordt voor het bovenregionaal vervoer zodat het kilometerbudget omhoog kan. Ook wil de CG-Raad dat de begeleider gratis kan meereizen. Een andere eis is dat het ketenvervoer goed wordt geregeld. Mensen moeten één loket hebben waar zij hun hele reis kunnen boeken en waar ze contact mee kunnen opnemen bij calamiteiten. Ook pleit de CG-Raad ervoor dat het openbaar vervoer eindelijk eens toegankelijk wordt voor mensen met een handicap.

Waar kunt u met uw vraag en ervaringen terecht?

De CG-Raad wil weten wat deze nieuwe regeling concreet voor de reisbehoefte van mensen met een handicap betekent. Uw ervaringen heeft de CG-Raad nodig om de politiek onder druk te zetten voor onder meer een hoger kilometerbudget, het gratis meereizen van een begeleider en het goed organiseren van het ketenvervoer. U kunt uw ervaringen melden bij de CG-Raad (030) 2970404 op maandag t/m donderdag van 9.30 tot 13.30 uur. Vrijdag van 9.30 tot 12.30 uur.

Meer informatie over het bovenregionaal vervoer kunt u vinden op de website van Transvision onder de naam www.valys.nl
---