Nieuw-Vlaamse Alliantie


Justitie en veiligheid: meer diepgang en vooral meer middelen gewenst (31/03/04)

Na vijf jaar beseft de regering dat ze mislukt is inzake justitie en veiligheid. Sinds het aantreden van Verhofstadt II is meer dan een jaar verloren gegaan.

Minister Onkelinx valt vooral op door datgene wat ze niet wil. Haar beleid houdt een absolute breuk in met wat haar voorganger beoogde inzake veiligheid, jeugdsanctierecht, snelrecht, spijtoptanten, uitvoering van Octopus, enz.

De meest essentiële justitiële hervormingen worden uit de weg gegaan: de eenheid van rechtsmacht (één rechtbank per arrondissement), met een echt management door de korpsoverste die daartoe over de nodige middelen beschikt, de versnelling van de procesgang door striktere conclusietermijnen en de invoering van de actieve / bemiddelende rechter, de bijstand van de rechter door een referendaris en van de parketmagistraat door een administratieve medewerker, een echte werklastmeting, enz.

Een aantal hervormingen zijn goedbedoeld, hoewel ze veel te laat komen. Bovendien missen ze elke geloofwaardigheid als er niet onmiddellijk meer middelen vrij gemaakt worden. Voor de geïnterneerden moet er nu reeds een veel grotere omkadering en begeleiding komen, cipiers moeten een opleiding krijgen, de op stapel staande gevangeniswet zal een grote budgettaire weerslag hebben. Dit alles terwijl justitie haar achterstallige rekeningen van leveranciers en deskundigen niet betaalt. Justitie is een wanbetaler die als handelaar door justitie reeds failliet zou verklaard zijn.

De aanpak van de overbevolking van de gevangenissen is amateuristisch, een vernedering voor het parlement en een belediging voor de commissie Holsters.

Paars zorgt enkel voor een nieuw exportproduct: gevangenen overbrengen naar hun thuisland. Dit zal de gevangenisbevolking niet ingrijpend doen afnemen. De regering spreekt daarenboven over een regeling binnen de Europese Unie maar het merendeel van de buitenlandse gevangenen komt van buiten de Europese Unie.

De voorstellen inzake de voorlopige hechtenis voeren enkel de druk op de al overbelaste onderzoeksrechters en de parketten op, met als gevolg dat criminelen sneller zullen vrij komen. Het is diezelfde paarse meerderheid die al maar meer gevangenisstraffen invoert en verontwaardigd schreeuwt als beklaagden te vroeg vrij komen.

Het is heel onverstandig om bepaalde deelaspecten te gaan regelen, zonder dat deze passen in een grotere doordachte hervorming. Morrelen aan de voorlopige hechtenis, van het elektronisch toezicht een autonome straf maken, zonder dat dit past in een totaal crimineel beleid, is uiterst gevaarlijk.

De N-VA pleit voor een doelgericht strafrechtelijk beleid, met een grote variatie van straffen, bepalen van het doel van de straf door de wetgever, straftoemetingsrichtlijnen, vorderingsrichtlijnen, strafuitvoeringsrechtbanken enz.

Enkel in het kader van zon crimineel beleid kan men de gevangeniscapaciteit gaan bepalen.

Enkel in het kader van zon beleid kan de indruk van straffeloosheid vermeden worden.

Verhofstadt II is gestart met een aantal ondoordachte losse flodders: mutualisering van de rechtsbijstand, afschaffen van de wet Lejeune, afschaffen van de gerechtelijke vakantie, de Belgische justitie bestempelen als een klassejustitie
Tot op vandaag bewijst deze regering enkel dat ze een coherente en doordachte visie op justitie en veiligheid ontbeert.

Auteur:
Geert Bourgeois, Kamerlid, alg. voorzitter
Nieuw-Vlaamse Alliantie

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be