Gemeente Alkmaar


Volwasseneneducatie een speerpunt van visie op educatie

Alkmaar, 31 maart 2004

Sinds de invoering van de wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) zijn gemeenten verantwoordelijk voor het realiseren van het educatieve aanbod. Dit werd een aanleiding voor het opstellen van een visie op educatie in Alkmaar. Eén van de speerpunten is dat Alkmaar haar inwoners de mogelijkheden wil bieden tot verkrijgen van een zo groot mogelijke mate van sociale redzaamheid en participatie. Deze mogelijkheden worden concreet gemaakt door een gewenst pakket aan cursussen en opleidingen aan te bieden

Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB)
De invoering van de WEB zorgde ervoor dat gemeente zelf verantwoordelijk werden voor het educatieve aanbod. Daarvoor ontvangt een gemeente van het rijk jaarlijks een bijdrage die verplicht moet worden ingezet bij een Regionaal Opleidingen centrum (ROC). In deze regio is dat het Horizon College

Doel visie op educatie
De gemeente Alkmaar wil het instrument volwasseneneducatie gerichter dan tot nu toe inzetten voor haar maatschappelijke beleid ten aanzien van risicogroepen. Hoofddoel daarbij is het bevorderen van de burgers aan de samenleving en het voorkomen van sociale achterstand. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: het bevorderen van deelname aan maatschappelijke nuttige activiteiten, zoals bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Daarnaast kan educatie een middel zijn om participatie tot stand te brengen voor mensen die niet meer actief op de arbeidsmarkt zijn.

Beleidsterreinen
Vanuit verschillende beleidsterreinen kan educatie een belangrijke rol vervullen. Zoals bijvoorbeeld: inburgerings-, reïntegratie-, onderwijs-, ouderen-, opvoedingsondersteunend- en vrijwilligersbeleid. De visie op educatie richt zich binnen al deze beleidsterreinen op volwassenen vanaf 18 jaar met een tekort aan opleiding/kennis, onvoldoende taalvaardigheden, weinig zelfredzaamheid en een tekort aan vaardigheden dat deelname aan de maatschappij en ook de arbeidsmarkt belemmert. Hierbij valt te denken aan: inburgeraars, tweede kansers, laagopgeleide autochtonen, ouderen, opvoeders, vrijwilligers en analfabeten.

Gewenste aanbod
Om de doelen van de genoemde beleidsterreinen te realiseren moet het Alkmaarse educatieaanbod de volgende hoofdkenmerken hebben: Nederlands Tweede Taaltrajecten voor inburgeraars; tweedekans onderwijs; opleidingen gericht op sociale redzaamheid, sociale activering, vaardigheden die het mogelijk maken maatschappelijk nuttige activiteiten te verrichten en trajecten voor allochtone en autochtone analfabeten.

Regiofunctie
De gemeente Alkmaar wil met de regio-gemeenten en de gemeenten in West-Friesland overleg voeren over het voeren van een gezamenlijk educatie-beleid. Alkmaar is door de gemeenten Bergen, Heiloo, Graft de Rijp, Langedijk en Schermer aangewezen als centrumgemeente voor educatie en Alkmaar koopt dan ook namens deze gemeenten educatie in.

31 maart 2004