Gemeente Alkmaar
Volwasseneneducatie een speerpunt van visie op educatie
Alkmaar, 31 maart 2004
Sinds de invoering van de wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) zijn
gemeenten verantwoordelijk voor het realiseren van het educatieve
aanbod. Dit werd een aanleiding voor het opstellen van een visie op
educatie in Alkmaar. Eén van de speerpunten is dat Alkmaar haar
inwoners de mogelijkheden wil bieden tot verkrijgen van een zo groot
mogelijke mate van sociale redzaamheid en participatie. Deze
mogelijkheden worden concreet gemaakt door een gewenst pakket aan
cursussen en opleidingen aan te bieden
Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB)
De invoering van de WEB zorgde ervoor dat gemeente zelf
verantwoordelijk werden voor het educatieve aanbod. Daarvoor ontvangt
een gemeente van het rijk jaarlijks een bijdrage die verplicht moet
worden ingezet bij een Regionaal Opleidingen centrum (ROC). In deze
regio is dat het Horizon College
Doel visie op educatie
De gemeente Alkmaar wil het instrument volwasseneneducatie gerichter
dan tot nu toe inzetten voor haar maatschappelijke beleid ten aanzien
van risicogroepen. Hoofddoel daarbij is het bevorderen van de burgers
aan de samenleving en het voorkomen van sociale achterstand. Denk
hierbij aan bijvoorbeeld: het bevorderen van deelname aan
maatschappelijke nuttige activiteiten, zoals bijvoorbeeld
vrijwilligerswerk. Daarnaast kan educatie een middel zijn om
participatie tot stand te brengen voor mensen die niet meer actief op
de arbeidsmarkt zijn.
Beleidsterreinen
Vanuit verschillende beleidsterreinen kan educatie een belangrijke rol
vervullen. Zoals bijvoorbeeld: inburgerings-, reïntegratie-,
onderwijs-, ouderen-, opvoedingsondersteunend- en vrijwilligersbeleid.
De visie op educatie richt zich binnen al deze beleidsterreinen op
volwassenen vanaf 18 jaar met een tekort aan opleiding/kennis,
onvoldoende taalvaardigheden, weinig zelfredzaamheid en een tekort aan
vaardigheden dat deelname aan de maatschappij en ook de arbeidsmarkt
belemmert. Hierbij valt te denken aan: inburgeraars, tweede kansers,
laagopgeleide autochtonen, ouderen, opvoeders, vrijwilligers en
analfabeten.
Gewenste aanbod
Om de doelen van de genoemde beleidsterreinen te realiseren moet het
Alkmaarse educatieaanbod de volgende hoofdkenmerken hebben: Nederlands
Tweede Taaltrajecten voor inburgeraars; tweedekans onderwijs;
opleidingen gericht op sociale redzaamheid, sociale activering,
vaardigheden die het mogelijk maken maatschappelijk nuttige
activiteiten te verrichten en trajecten voor allochtone en autochtone
analfabeten.
Regiofunctie
De gemeente Alkmaar wil met de regio-gemeenten en de gemeenten in
West-Friesland overleg voeren over het voeren van een gezamenlijk
educatie-beleid. Alkmaar is door de gemeenten Bergen, Heiloo, Graft de
Rijp, Langedijk en Schermer aangewezen als centrumgemeente voor
educatie en Alkmaar koopt dan ook namens deze gemeenten educatie in.
31 maart 2004